✿نـــگـــــــین عــــــــــرش✿
 
 




نگین عرش
وبلاگ به نام فاطمه زهرا(س)(نگین عرش) ساخته شده✿ هستيِ هستي به بود فاطمه ست✿ مهر محراب سجود فاطمه ست✿ قصـه راكوته كنم كاندر ازل✿ عـلت خلقت وجود فاطمه ست✿


Random photo
زن منتظر و منتظر پروری


آخرین مطالب


موضوعات


پربازدیدترین مطالب
پربازدیدترین مطالب


تدبر در قرآن
آیه قرآن





ذکر ایام هفته

مهدویت امام زمان (عج)


سخن بزرگان


کرامات معصومین(ع)
آیه قرآن


جستجو


تعبیر خواب رویا



قال انبیاء

وضعیت یاهو مذهبی



آخرین نظرات





 



باكی ندارم كه دیگر هیچ آیه‎ای از قرآن را نشنوم

رسول اكرم (ص) آیه 7 و 8 سوره زلزال را خواندند:
«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ».
ترجمه: «پس هر آن كس كه اندكی كار نیك یا بد كند، نتیجه آن را می‎بیند».
یك نفر عرب بادیه نشین، سخت تحت تأثیر قرار گرفت و عرض كرد:
ای رسول خدا «مِثْقالَ ذَرَّهٍ؟!» (یعنی حتی كوچكترین عمل هم فراموش نمی‎شود؟).
پیامبر (ص) فرمود: آری!
بادیه نشین فریاد برآورد: وا سواتاه «وای بر من در مورد آشكار شدن بدی» و گریه می‎كرد.
رسول خدا (ص)‌ وقتی حال او را دید فرمود: «این بادیه نشین كسی است كه دلش از ایمان خبر می‎دهد و آمیخته با ایمان است».
و وقتی صَعْصعَه، عموی فرزدق، این دو آیه را شنید، گفت:
«حسبی من القرآنِ ما سَمِعْتٌ لا اُبالی بعد هذِهِ الآیه اَنْ لا اسمَعَ من القرآنِ شیئاً».
ترجمه: «از قرآن همین آیه را كه شنیدم، برای من كافی است، و بعد از شنیدن این آیه، باكی ندارم كه دیگر هیچ آیه‎ای از قرآن را نشنوم».

#حکایت_اخلاقی #قرآن

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت




بعضی از نویسندگان محورهای اصلی مبارزه با نفس را در سه امر خلاصه کرده اند:

1ـ ایمان به مبدأ و معاد

اگر انسان در همه حال توجه به مبدأ و معاد داشته و این توجه از روی ایمان و اخلاص و معرفت باشد و از یاد مرگ و آخرت غفلت نکند، زمینه را برای رشد و نمای خودخواهی و مفاسد حاصل از آن از بین می برد، و انسان را تسلیم فرمان خدا و اطاعت از او می نماید.
بنابر این، انجام دادن احکام الهی در تمام مراحل زندگی روزمره، با نیت خالص و فقط به منظور تقرب به خدا، بهترین و کامل ترین روش برای مهار کردن حس خود خواهی و مبارزه و غلبه بر نفس سرکش است.

2ـ ایجاد تعادل در امیال

اسلام با ارائه احکام و دستورهایی در قالب «شریعت» که حتی شامل جزئی ترین اعمال و رفتار انسان می شود، حدود مناسب هر میل و گرایش را تعیین نموده که اگر این محدوده رعایت شود، از هر گونه افراط و تفریط جلوگیری به عمل می آید.

بنابر این التزام به احکام شرع در تمام زمینه ها، در واقع راه حل عملی برای ایجاد تعادل در بین امیال گوناگون و جلوگیری از رشد بی رویه خودخواهی و هواهای نفسانی (نفس اماره) است.

3ـ مبارزه مستقیم با مظاهر خود خواهی و نفسانی

اسلام در تعالیم خود به طور مستقیم، با آثار و مظاهر خود خواهی و هواهای نفسانی به مبارزه ای جدی و همه جانبه می پردازد. به عنوان مثال، اسلام با صفاتی از قبیل، حسد، خود خواهی، جاه طلبی، کینه توزی، خود برتربینی … و به طور کلی با نفس اماره به شدت مبارزه می کند، حتی به مومنین توصیه می فرماید که پا روی نفس اماره بگذارند و بدی دیگران را با نیکی پاسخ دهند. «ادفع بالتی هی احسن» مراعات همین اصل در تضعیف هواهای نفسانی بسیار موثر و راهی عملی در مبارزه پیگیر با آن است.

ب) بعضی از بزرگان علم اخلاق برای مبارزه با نفس و تهذیب آن، راه هایی را ارائه فرمودند، که عبارتند از:

1ـ پیشگیری: رعایت بهداشت روانی و پیشگیری از گناه و اخلاق زشت بهترین و سهل ترین مراحل تهذیب نفس می باشد؛ زیرا نفس در ابتدا به ظلمت گناه آلوده نشده و از نورانیت و صفای فطری برخوردار است و برای انجام دادن کارهای نیک آمادگی بیش تری دارد طبعاً بهترین دوران برای تهذیب و مبارزه با نفس دوران نوجوانی، جوانی حتی کودکی است، زیرا پیشگیری از گناه و عادت به مراتب آسان تر است. اگر انسان مرتکب گناه شد و اخلاق زشت را پایه گذاری کرد و شیطان را بر نفس خویش راه داد، ترک گناه حتماً بر ایشان دشوارتر خواهد بود. شیطان و نفس اماره می کوشند ارتکاب یک یا دو بار گناه را کوچک و بی اهمیت جلوه دهند تا به دین وسیله نفوذ یابند و نفس را به گناه معتاد سازند که در آن صورت ترک عادت بسیار دشوار خواهد بود.

2ـ ترک دفعی: اگر نفس به گناه آلوده شد، نوبت به پاکسازی می رسد، پاکسازی را به چند طریق می توان شروع کرد که بهترین آن ها انقلاب درونی و ترک دفعی و کلی است. انسانی که به رذائل اخلاقی آلوده شد می تواند به سوی خدا بازگردد و توبه نماید و قلب را از آلودگی به گناه پاکیزه و نفس اماره را مغلوب گرداند و زمام نفس را برای همیشه در اختیار بگیرد.
این انقلاب درونی گاهی بر اثر یک جمله کوتاه از یک گوینده و استاد وارسته خودساخته، از مرشد الهی تهذیب شده، وقوع یک حادثه غیر عادی، شرکت در مجالس موعظه و دعا، شنیدن یک آیه و روایت و یا تفکر و اندیشه کوتاه برای انسان حاصل می شود. گاهی یک حادثه کوچک همانند جرقه قلب را دگرگون و روشن می سازد. افراد زیادی که بدین وسیله دست از گناه کشیده اند در تهذیب نفس توفیق یافته اند و در طریق سالکین قرار گرفته اند، مانند بشر حافی، فضیل ایاز. علی ـ علیه السلام ـ فرمودند: «بهترین عبادت ها غلبه و ترک کردن عادت هاست».

3ـ ترک تدریجی: اگر همت و توان ترک دفعی گناهان را نداریم، می توانیم تصمیم بگیریم این عمل را تدریجا انجام دهیم. نخست به عنوان آزمون از ترک یک یا چند گناه آغاز کنیم و آن قدر ادامه دهیم تا بر نفس اماره پیروز گردیم و ریشه آن گناه را قطع نماییم و همین عمل را درباره گناهان دیگر تا پیروزی نهایی ادامه می دهیم.
در نتیجه با ترک هر گناهی نفس اماره تضعیف و قدرت و توان ما نسبت به ترک گناه و تهذیب نفس بیشتر می گردد، زیرا هر شیطانی که بیرون رود فرشته ای جایگزین می شود و هر نقطه سیاه گناهی که از صفحه دل زایل گردد، به همان مقدار بر سفیدی و نورانیتش افزون خواهد شد، و با تلاش و کوشش می توان شیطان را از خانه دل بیرون راند و نفس اماره را مهار کرد و خانه دل را به خدا و فرشتگان مقرب او اختصاص داد. «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» (عنکبوت / 69

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت




تا نیرو و اراده جوانی هست می توان هواهای نفسانی را از خود دور ساخته و به جنگی سخت با نفس و شیطان رفت.

چرا که قلب جوان لطیف و ملکوتی است و انگیزه های فساد در آن ضعیف می باشد.

ولی هر چه سن بالاتر رود ریشه گناه در قلب قوی تر و محکم تر گردد تا جایی که کندن آن از دل ممکن نیست
 
امام خمینی(ره)، جهاد اکبر، ص 68

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت




علامه حسن زاده آملى در مورد راه‌هاى خود سازى چنین توصیه مى فرماید:
 
1 . تلاوت و بهره مندى از قرآن ؛
 2. دائم الوضو بودن ؛
  3. اعتدال در خوردن و آشامیدن، یعنى نه آن قدر زیاد بخورد که به شکم درد مبتلا شود،
ونه آن قدر کم بخورد که قدرت بر انجام کارى نداشته باشد؛
  4. اعتدال در گفتار:
  5. محاسبة نفس؛
 6. مراقبه ؛
  7. رعایت ادب اسلامى ؛
  8. عزلت و گوشه نشینى ؛
 9. تهجّد (شب زنده دارى ) ؛
  10. تفکر و اندیشیدن
 ؛11. یاد خدا در همه حال بودن ؛
 12. ریاضت ؛
  13. میانه روى در کارها؛
  14. تعظیم امر خالق و شفقت با خلق ؛
  15. تمسّک به ویژگى‌هاى عبادالرّحمن که قرآن مجید در سورة فرقان، آیات 63ـ 74 برشمرده است.
 
حسن زاده آملى، نامه‌ها ـ برنامه‌ها، ص 23ـ 26

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت





اخلاص داشتن
“وَ ما أُ مِرُوا إلّا لِيَعبُدُوا
الّلهَ مُخلِصينَ لَهُ الدّين “
آنان به چيزي جز اين فرمان نيافته بودند که خدا را بپرستند و اطاعت و عبادت را ويژه او کنند .
سوره بيّنه - آيه 5
☀ امام صادق (ع) :
عمل خالص آن است که نخواهي کسي جز خداي عزوجل ، تو را بر انجام آن بستايد .


منبع :گام هاي سلوک - حسن قدوسي زاده

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت




چهل گام خودسازي با قرآن
اهميت نماز اول وقت
” وَالَّذينَ هُم عَلي صَلَواتِهِم يٌحافِظون * أٌولئِکَ هٌمٌ الْوارثونَ * الَّذينَ يَرِثٌونَ الْفِردَوسَ هُم فيها خالِدونَ “
و آنان که همواره بر نماز هاي واجب خود مواظبت مي کنند ، اينانند ميراث بران، همانان که بهشت برين را به ارث مي برند و در آن جاودانه اند .
سوره مومنون -آيه 9 الي 11
☀ پيامبر اکرم (ص) :
عزرائيل شبانه روز پنج بار به هر خانه نگاه مي کند ،
اين پنج بار در اوقات پنج گانه نماز است تا ببيند آنها در موقع نماز چه مي کنند .
هر خانه که در آن به نماز در پنج وقت خود اهميت داده شود ، عزرائيل شهادتين را تلقين صاحب آن خانه مي کند .
☀ امام صادق (ع) :
شيعيان ما را موقع نماز اول وقت امتحان کنيد که چقدر بر آن محافظت دارند .
☀ آيت الله جوادي آملي :
نماز اول وقت اقتدا به امام زمان (ع) است . توضيح آنکه امام زمان (ع) هر کجا که باشند نمازشان را اول وقت اقامه مي کنند و چون نماز ايشان مقبول درگاه حضرت حق است اين اميد هست که هرکس نماز اول وقت مي خواند به برکت نماز آن حضرت ، نماز او نيز عروج کند و مقبول درگاه الهي قرار گيرد .


منبع :گام هاي سلوک - حسن قدوسي زاده

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت




روزی حکیمی به شاگردانش گفت:فردا هرکدام یک کیسه بیاورید و در آن به تعداد آدم هایی که دوستشان ندارید و از آنها بدتان می آید پیاز قرار دهید!
روزبعد همه همین کار را انجام دادند و حکیم گفت:هر جا که می روید این کیسه را با خود حمل کنید.
شاگردان بعد از چند روز خسته شدند و به حکیم شکایت بردند که:پیاز ها گندیده و بوی تعفن گرفته است و ما را اذیت می کند.حکیم پاسخ زیبایی داد:این شبیه وضعیتی است که شما کینه دیگران را در دل نگه دارید.
این کینه قلب و دل شما را فاسد می کند.و بیشتر از همه خودتان را اذیت خواهد کرد.پس “ببخشید” و “بگذرید” تا “آزار” نبینید ?

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت




علامه حسن زاده آملى در مورد راه‌هاى خود سازى چنین توصیه مى فرماید:

1 . تلاوت و بهره مندى از قرآن ؛
2. دائم الوضو بودن ؛
3. اعتدال در خوردن و آشامیدن، یعنى نه آن قدر زیاد بخورد که به شکم درد مبتلا شود،
ونه آن قدر کم بخورد که قدرت بر انجام کارى نداشته باشد؛
4. اعتدال در گفتار:
5. محاسبة نفس؛
6. مراقبه ؛
7. رعایت ادب اسلامى ؛
8. عزلت و گوشه نشینى ؛
9. تهجّد (شب زنده دارى ) ؛
10. تفکر و اندیشیدن
11. یاد خدا در همه حال بودن ؛
12. ریاضت ؛
13. میانه روى در کارها؛
14. تعظیم امر خالق و شفقت با خلق ؛
15. تمسّک به ویژگى‌هاى عبادالرّحمن که قرآن مجید در سورة فرقان، آیات 63ـ 74 برشمرده است.

حسن زاده آملى، نامه‌ها ـ برنامه‌ها، ص 23ـ 26

اشتراک گذاری این مطلب!
موضوعات: اخلاق  لینک ثابت
 
   
 
فراخوان چی شد طلبه شدم