پرسش: آيا امام مهدی(عج)شهيد مي شوند ؟ و در اين صورت چگونه مطابق عدل و داد مي باشد؟

پاسخ: در مورد پايان زندگي حضرت به درستي نمي توان سخن گفت، روايتي که در آن سخن از شهادت حضرت به دست يک زن به ميان آمده، هم ضعف سند دارد و هم اضطراب در متن و هم اينکه در متون شيعه وارد نشده است. برخي به سخن امام حسن مجتبي(ع) (که فرمود: نيست از ما ائمه مگر اينکه يا مسموم مي شود يا مقتول)، استناد کرده و گفته اند: حضرت در نهايت به شهادت مي رسد؛ ولي کيفيت آن روشن نيست. در برخي روايات نيز سخن از رحلت آمده است. در توجيه روايت امام حسن(ع) گفته شده است: اين روايت مي تواند مربوط به زمان حاکميت بني اميه و بني عباس باشد که به ائمه(ع) سخت مي گرفتند. بنا بر اين نمي توان به روشني در اين باره اظهار نظر کرد.
هنگام رحلت امام زمان(ع) بنا بر روايات، امام حسين(ع) رجعت کرده و حکومت عدل را رهبري مي‌كند و تا زماني که خداوند اراده کند زندگي انسان ها ادامه مي‌يابد و يكي از امامان پيشوايي مردم را بر عهده خواهد داشت.
البته بر فرض پذيرش قول به شهادت، عدل و داد زير سؤال نمي‌رود. معناي اجراي كامل و گسترده عدل اين نيست كه هيچ خطا و اشتباهي در دوران ظهور از سوي مردم رخ نمي‌دهد، زيرا مردم داراي اختيارند و ممكن است فردي مرتكب كار خطايي شود؛ بلكه مراد اين است كه هر كس مرتكب تجاوز و خطا شد، كيفر آن را نيز مي‌بيند بنابراين، اگر فردي حضرت را به شهادت رساند به وسيله امام بعدي به كيفر كار خود مي‌رسد.

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی, پرسمان انتظار و مهدویت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...