⇱آيـا مـوقـع گـنـاه امـام زمـان عـج نـاظـر اعـمـال مـا مـي‌بـاشنـد؟

 

  آيا موقع گناه امامان عليهم السلام ناظر اعمال ما هستند و آيا اعمال ما به امام عصر عليه السلام عرضه مي شود؟ اگر اين چنين باشد لقب ستار العيوب بودن خدا براي چيست؟

روايات عرضه اعمال خدمت امام عصر عليه السلام معتبرند و نافي ستّاريت خداوند نيست ميان پيروان مكتب اهل بيت با توجّه به اخبار فراواني كه از امامان رسيده عقيده اين است كهپيامبر و امامان عليهم السلام از اعمال همه امت آگاه مي شوند؛ يعني خداوند از طرق خاصّي اعمال امت را بر آنان عرضه مي دارد روايات در اين زمينه بسيار است پيش از آوردن حديث براي تاييد موضوع آياتي را كه به موضوع عرضة اعمال بر پيامبر و امام دلالت دارد مي‌آوريم خداي سبحان در قرآن مجيد مي فرمايد و قل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله و الممنون؛بگو عمل كنيد خداوند و فرستاده او و ممنان اعمال شما را مي بينند‌1-

 

 از طرفي نبي مكرّم اسلام صلي الله عليه و آله شاهد و گواه امت است  يا أيها النبي إنا ارسلناك شاهداً ؛2- و فكيف إذا جئنا من كل أمه بشهيد و جئنا بك علي هلاء شهيداً؛ حال آنان چگونه است آن روز كه براي هر امت گواهي بر اعمالشان مي طلبيم و تو را گواه بر اعمال آنان قرار خواهيم داد؟3-

مرحوم علامه  طباطبايي در تفسير الميزان مي گويد هر عملي كه انسان انجام مي دهد از خير يا شر خدا و رسولش و ممنان حقيقت عمل خير يا عمل شر را مشاهده مي كند؛4-

منظور از ممنون در آيه 1-05- از سوره ي توبه امامان عليهم السلام هستند يعقوب بن شعيب گويد از امام صادق عليه السلام دربارة اين آيه پرسيدم فرمود ممنان امامان هستند5- پس اعمال انساني از خير و شر به رسول خدا و امامان عليهم السلام عرضه مي شود ابوبصير از امام صادق عليه السلام نقل مي كند

 

 در هر بامداد كردار بندگان نيكوكار و فاسق بر رسول خدا صلي الله عليه و آله عرضه مي شود؛ پس بر حذر باشيد از كردار ناشايست همين است معناي قول خداي تعالي قل اعملوا فسيري الله عليكم و رسوله ‌‌6-

مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان مي گويد هر عملي كه انسان انجام مي دهد از خير يا شر خدا و رسولش و ممنان حقيقت عمل خير يا عمل شر را مشاهده مي كند

بنابراين پيامبر و امامان عليهم السلام از حقيقت اعمال بندگان با خبر هستند و اعمال آنان را مشاهده مي‌كنند

معناي ستار بودن خدا آن است كه اعمال انسان ها را از ديگر انسان ها مي پوشاند تا آبروي آنان حفظ گردد پيامبر و امامان عليهم السلام مظهر اسما و صفات الهي هستند همان‌گونه كه خداوند ناظر بر اعمال مردم است پيامبر و امامان نيز چشم خدا ميان خلق هستند و اعمال آنان را مي بينند آن روايتي نيز كه فرموده است خدا اعمال را حتي از چشم پيامبر مخفي مي كند به مواردي خاص اشاره دارد تا رحمت بيكران الهي را به تصوير كشد

 

 ضمن آن كه نظارت پيامبر و امام بر اعمال مردم همانند نظارت خداوند آثار سازنده فراواني دارد؛ يعني همان‌گونه كه ستّاريت پروردگار براي تربيت و رشد مردم است عرضه اعمال مردم بر پيامبر و امامان نيز در همين جهت است؛ زيرا آنان هاديان امت از طرف خدايند و فيض الهي از طريق آن بزرگواران بر بندگان نازل مي شود؛ بنابراين هيچ تنافي و تناقضي مشاهده نمي شود

آيت الله جوادي آملي مي‌فرمايد

خداوند متعال كه ستّار العيوب است مي‌داند كجا ستّاري بكند و كجا ستّاري نكند اگر كسي ستّار عيوب ديگران باشد و در عين حال مخفيانه مرتكب گناهي شود ذات اقدس اله اجازه نخواهد داد اسرارش نزد ديگران افشا شود حتي در قيامت خداوند اجازه نمي‌دهد كساني كه كنار يك‌ديگرند از اعمال هم باخبر شوند؛ بنابر‌اين عملكرد خود شخص بسيار مهم است اگر كسي پرده ديگران را ندرد و آشكارا به گناه دست نيازد خداوند پرده‌اش را نمي‌درد بر اين‌اساس كسي كه با قلم و بيان و انديشه‌هاي ناصواب خود آبروي دين خدا و مردم را مي‌برد به جايي مي‌رسد كه شايسته نيست خداوند متعال آبروي او را حفظ كند در اين موقعيت خداي سبحان اجازه مي‌دهد صاحبدلان ببينند او چه كرده است و حتي احتمال دارد در قيامت مقابل ديگران رسوا شود7-

 

 پـي نــوشـت

1- توبه 9- 1-05-

2-  احزاب 3-/3-4-5-؛ اي پيامبر ما تو را گواه فرستاديم

3-  نساء 4-4-1-

4-  الميزان ج9- ص3-9-8-

5-  اصول كافي ج1- ص3-1-8-

6-  همان

7-  پرسش ها و پاسخ‌ها ج2- ص 5-6-

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...