مال حرام پوست جامعه را می کند
اثر عجیب یک سوزن آب انار حرام!
تراز: معنای لغوی سُحت جدا کردن پوست است و همانگونه که کندن پوست درخت آن را پژمرده و خشک می کند اموال حرام نیز طراوت و شادابی و صفای جامعه را از بین می برند.
پایگاه خبری تحلیلیتراز: وقتی سخن از تاثیر غذای حرام به میان می آید عده ای موضع گیری می کنند که غذا، غذاست، چه فرقی می کند، چرا سخت می گیرید؟ گمان می کنند بحث تاثیر غذای حرام بر انسان زاییده ذهن سخت گیر عده ای مقدس مآب است. حال آنکه امروز اثبات شده که قطعاً در نظام جهان هستی، هر کاری اثری بر جای می‌گذارد ولو اینکه در مواردی این تاثیر دیدنی نباشد. یکی از این موارد،‌ تأثیر لقمه حرام بر وجود انسان است.
بله، آن عده ای که چنین سخنانی می گویند فقط به ظاهر غذا می نگرند که تفاوتی بین حلال و حرامش نیست. اما غافلند از اینکه تاثیر لقمه حرام از دایره علم محدود بشری خارج است. و اتفاقا ادیان الهی وظیفه بیان همین امور نادیدنی و باطنی و هشدار و انذار نسبت به آنها را دارند.
در آیه ۶۲ از سوره مائده می خوانیم:
«وَ تَرى‏ كَثِيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.»
«و بسيارى از آنان (مدعيان ايمان) را مى‏بينى كه در گناه و ظلم و حرام خوارى شتاب مى كنند. به راستى چه زشت است آنچه انجام مى دهند.»
***
سه نکته:
* مال حرام پوست جامعه را می کند!
در آیات قبلی همین سوره سخن از کفر و نفاق برخی از اهل کتاب به میان آمد و در این آیه به بیان سه مورد از فسادهای اخلاقی و اقتصادی آنان می پردازد. واژه “السُّحْتَ” به هر مال نامشروع و حرامی اطلاق می شود علی الخصوص به رشوه! معنای لغوی آن جدا کردن پوست است و همانگونه که کندن پوست درخت آن را پژمرده و خشک می کند اموال حرام نیز طراوت و شادابی و صفای جامعه را از بین می برند.

** ریشه همه گناهان حتی قتل امام معصوم
خوردن مال نامشروع علاوه بر حرام بودن و داشتن عذاب مجزا، ریشه گناهان دیگر هم هست. مال حرام همانند آب آلوده که جسم را بیمار می کند جان انسان را بیمار کرده و مقاومت روح و وجدان آدمی را در برابر سایر گناهان کم و کمتر می کند.
به همین سبب بود که حضرت سیدالشهداء (ع) در خطبه روز عاشورا به مردمی که به جنگ او آمده بودند فرمود: «شکم هایتان از مال حرام پر شده است» و همین گناه باعث شد دست به گناه عظیمی همچون کشتن امام بزنند.

*** اثر عجیب یک سوزن آب انار حرام!
تاثیر مال حلال و حرام آنقدر سریع و نافذ است که بزرگان فرموده اند بدون مال حلال نمی توان انتظار عمل صالح داشت. از طرفی نباید هم گمان کنیم این حرفها برای دزدان و مفسدان بزرگ است و مال حرام اگر مقدارش خیلی زیاد شد اثر می گذارد زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «إِنَّ اللُّقْمَةَ الْوَاحِدَةَ تُنْبِتُ اللَّحْمَ» (عدةالداعی، ص ۱۴۱) یعنی حتی یک لقمه حرام هم اثرگذار است و موجب رویاندن گوشت می شود.
نقل است به بزرگی گفتند بچه شما بی ادب است. گفت: چه كرده است؟ گفتند: سقایی مشك آبی روی دوشش بود و می رفت، بچه ی شما یك سوزن به مشك آب فرو كرد و این آب هایش خالی شد. خیلی ناراحت شد، رفت به همسرش گفت، همسر شروع كرد به منقلب شدن و گفت: باید اینطور باشد، گفت: چرا؟ گفت: من در زمان حاملگی از كنار درخت انار مردم گذشتم. دهنم پر آب شد، یك سوزن در انار فرو كردم و از این سوراخ آب انار را خوردم. من سوزن به انار حرام زدم، باید هم اثرش این باشد که بچه ام به مشك مردم سوزن بزند!

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...