تعدادی از احادیث مربوط به بحث خانواده از زبان حضرت امام صادق(ع)


امام‏ صادق‏ عليه السلام: هر كس بى‏همسرى را همسر بدهد، از كسانى است كه خداوند عز و جل در روز قيامت، به او نظر [لطف‏] مى‏افكنَد.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نهى فرمود زنان را از اين كه ازدواج نكنند و خود را از شوهر، محروم سازند.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: خداوند عز و جل، هر چيزى را كه مورد نياز [انسان‏] باشد، به پيامبرش صلى الله عليه و آله آموخته است. از جمله چيزهايى كه به پيامبرش آموخت، اين است كه روزى آن حضرت، بر منبر رفت و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: «اى مردم! جبرئيل، از سوى خداى لطيف آگاه، نزد من آمد و فرمود: دوشيزگان، به‏سان ميوه‏اى بر درخت‏اند كه هرگاه ميوه‏اش برسد و چيده نشود، آفتاب، آن را تباه مى‏گردانَد و بادها پراكنده‏اش مى‏سازند. دوشيزگان نيز چنين‏اند؛ هرگاه به مرحله‏اى برسند كه زنان مى‏رسند (سن بلوغ)، برايشان دارويى جز شوهر كردن وجود ندارد، وگرنه از فساد در امان نيستند؛ چرا كه آنان هم بشرند».

امام‏ صادق‏ عليه السلام: مردى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و از تنگ‏دستى، به او شكايت كرد. پس پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «ازدواج كن». آن مرد ازدواج كرد و به گشايش رسيد.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: براى بنده، گناهى بدتر از اين نيست كه پسر برادر [مؤمن‏] او نزدش برود و بگويد: مرا [با دخترت‏] ازدواج بده و او بگويد: اين كار را نمى‏كنم [و به تو زن نمى‏دهم‏]؛ من از تو ثروتمندترم.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: به مرد كودن، زن بدهيد؛ امّا زن كودن نگيريد؛ زيرا از مرد كودن، فرزند باهوش به دنيا مى‏آيد، ولى از زن كودن، فرزند باهوش به دنيا نمى‏آيد.
امام‏ صادق‏ عليه السلام: سه چيز است كه بدن را ويران مى‏كنند و چه‏بسا مى‏كُشند: خوردن گوشت نمك سودِ گنديده، حمام رفتن با شكم پُر، و ازدواج با پيرزنان.
امام‏ صادق‏ عليه السلام: هر كس دخترش را به شرابخوار بدهد، پيوند خويشاوندى او را بريده است.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: على عليه السلام فاطمه عليها السلام را با مهريه يك چادر كهنه يَمانى، يك زره، و لحافى از پوست قوچ، به همسرى خود در آورد.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: امير مؤمنان كه درود خداوند بر او باد، هيزم و آب مى‏آورد و جارو مى‏كرد، و فاطمه كه سلام خداوند بر او باد، آرد مى‏ساخت و خمير مى‏كرد و نان مى‏پخت.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر فاطمه عليها السلام در آمد. ديد كه جامه‏اى بافته از پشم شتر، بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خويش است. با ديدن او [در اين وضع،] اشك از ديدگان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جارى شد و فرمود: «دختر عزيزم! با [تحمّل‏] تلخى دنيا، به سوى شيرينى آخرت بشتاب؛ چرا كه‏
خداوند، اين آيه را بر من فرو فرستاد: «به زودى، پروردگارت به تو چندان عطا مى‏كند كه خشنود مى‏شوى»».

امام‏ صادق‏ عليه السلام: گمان نمى‏كنم كه هيچ مردى، بر خوبى ايمانش افزوده شود، مگر آن كه محبّتش به زنان (همسرانش) افزون گردد.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: از اخلاق پيامبران كه درود خدا بر آنان باد همسردوستى است.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: همانا خداوند به بنده، به خاطر محبّت زياد او به فرزندش، رحم مى‏كند.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: مردى، نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت: من هرگز كودكى را نبوسيده‏ام. چون آن مرد رفت، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «اين مرد نزد من، از دوزخيان است».
امام‏ صادق‏ عليه السلام: مرد در [اداره‏] خانه و خانواده‏اش، به سه خصلت نياز دارد كه بايد آنها را به كار بَرَد، اگر چه اين ويژگى‏ها در طبيعت (درون) او نباشد: خوش‏رفتارى، گشاده‏دستىِ سنجيده، و غيرت براى ناموس‏دارى.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: كسى كه به خانواده‏اش نيكى مى‏كند، روزى‏اش زياد مى‏شود.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: كسى كه با خانواده‏اش نيكوكار است، عمرش طولانى مى‏شود.

امام‏ صادق‏ عليه السلام: پيامبر خدا فرمود: هر زنى كه در خانه شوهر خود، به قصد مرتّب كردن آن، چيزى را جا به جا كند، خداوند عز و جل به او نظر [لطف‏] مى‏كند و خدا به هر كس نظر [لطف‏] كند، عذابش نمى‏دهد.

امام‏ صادق‏ عليه السلام‏ درباره اين گفته خداى تعالى: «و خدا بعضى از شما را در رزق و روزى، بر بعضى ديگر برترى داده است؛ ولى كسانى كه فزونى يافته‏اند، روزىِ خود را به بندگان نمى‏دهند تا در آن، با هم مساوى باشند»: روا نيست كه مرد، چيزى از خوراكى را به خود اختصاص دهد و آن را از خانواده‏اش دريغ ورزد.

امام صادق علیه السلام :خداوند عز و جل، غيرت را براى زنان قرار نداده است. فقط زنان بى‏ايمان‏اند كه غيرت مى‏ورزند؛ امّا زنان مؤمن، نه. خداوند، غيرت را فقط براى مردانْ قرار داده است؛ چون براى مرد، چهار [زن‏] و كنيزانش را

 

موضوعات: خانواده و زندگی, مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...