اعمال شب و روز عيد غدير
روز هيجدهم ذيحجه روز عيد غدير و معروف است به عيد اللهِ الاکْبَرْ و عيد آل محمّد (عَليهمُ السلام) است وبزرگ ترين عيد است، عيد ولايت و عيد نبوت، براي اينکه از نعمت اين روز بيشتر استفاده کنيد اعمال اين روز تا تا جايي که مي توانيد انجام دهيد: اعمال اين روز چند چيز است:
1. روزه که کفّاره شصت سال گناه است و در روايتي آمده که روزه اين روز برابر است با روزه تمام عمر و معادل است با صد حجّ و صد عمره.
کتاب الخصال، ج1، ص264، ح145؛ مصباح المتهجّد، ص736
2. انجام غسل
تهذيب الاحکام، ج3، ص143؛ بحارالانوار، ج98، ص321، ح6
3.زيارت حضرت علي (عليه السلام) از هر کجا که باشيد مي توانيد حضرت اميرالمومنين را زيارت کنيد، زيارت براى امام در اين روز، سه زيارت مخصوصه نقل شده که يکى از آنها زيارت معروفه به “اَمينُ الله” است که از نزديک و دور خوانده مى‌شود و آن از زيارات جامعه مطلقه است.
مفاتيح الجنان، ص788
4. اقامه دو رکعت نماز شبيه نماز صبح، از نماز به سجده رويد و صد مرتبه شکر خدا کنيد سپس سر از سجده برداريد و دعاي «اَللّهُمَّ اِنِّى اَسْئَلُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ وَحْدَکَ لا شَريکَ لَکَ وَ اَنَّکَ…» را بخوانيد.
پس از اين دعا باز به سجده رويد و صد مرتبه ذکر «اَلْحَمْدُلِلّهِ» و صد مرتبه ذکر «شُکْراًلِلّهِ» بگوييد و روايت شده که هر کس اين عمل را بجا آورد ثواب کسى داشته باشد که در روز عيد غدير نزد حضرت رسول خدا (صَلَّى اللّهِ عَلِيهِ و َاله) حاضر شده باشد و با آن حضرت بر ولايت بيعت کرده باشد. بهتر است اين نماز نزديک ظهر اقامه شود که پيامبر اکرم در آن ساعت اميرالمؤ منين علي (عليه السلام) را در غدير خُمّ به امامت و خلافت براى مردم نصب فرمود و در رکعت اوّل سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحيد خوانده شود .
اقبال الاعمال، ص761
5. پس از غسل، نيم ساعت به ظهر مانده دو رکعت اقامه شود. در هر رکعت حمد يک مرتبه و سوره توحيد ده مرتبه و آية الکرسى ده مرتبه و سوره قدر ده مرتبه خوانده شود که ارزش اين نماز برابر است با صد هزار حجّ و صد هزار عمره است و باعث برآوردن شدن حوائج دنيا و آخرت مي‌شود. بهتر است که بعد از اين نماز اين دعا را خوانده شود: رَبَّنا اِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً … “الدُّعاء بطوله .
تهذيب الاحکام، ج3، ص143؛ بحارالانوار، ج98، ص321، ح6
6.خواندن دعاي ندبه .
7. در هنگام ملاقات مومنين به عنوان تهنيت جمله ذيل را بگوييم.
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکينَ بِوِلايَةِ اَميرِالْمُؤْمِنينَ وَالاْئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ
ستايش خاص خدايى است که قرار داد ما را از تمسک جويان به ولايت اميرمؤ منان و ساير امامان عليهم السلام
و نيز بخواند: اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى اَکْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ اِلَيْنا وَ ميثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ اَمْرِهِ وَالْقُوّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُکَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّينِ .
ستايش خاص خدايى است که گرامى داشت ما را به اين روز و قرارمان داد از وفاکنندگان به عهدى که با ما کرده بود و پيمانى که با ما بسته بود از ولايت سرپرستان امر دين او و برپادارندگان عدلش و قرارمان نداد از منکران و تکذيب کنندگان روز جزا
اقبال الاعمال، ص778
8. صد بار اين ذکر گفته شود: اَلْحَمْدُلِلّهِ الّذى جَعَلَ کَمالَ دينِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلايَةِ اَميرِ الْمُؤ مِنينَ عَلىِّ بْنِ اَبى طالِبٍ عَلَيْهِ السَّلامُ .
ستايش خاص خدايى است که قرار داد کمال دين و تمام شدن نعمتش را به ولايت اميرمؤمنان على بن ابيطالب عليه السلام .
بحارالانوار، ج98، ص321، ح5

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

بسیار عالی

1395/06/30 @ 00:19
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

التناس دعا

1395/06/30 @ 00:15
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

التماس دعا

1395/06/30 @ 00:07
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

فضا از بويِ عطري دلپذير است

همان عطري كه بويَش بي نظير است

زِ دل پُرسيدم علّت پاسخم داد

كه اين عطرِ دل انگيزِ غدير است

عید غدیر مبارک

1395/06/30 @ 00:04
نظر از: شاهمرادی [عضو] 
شاهمرادی

التماس دعا در این شب پر برکت

1395/06/30 @ 00:00


فرم در حال بارگذاری ...