ازقـــــــرآن‌بــپـــرس

 

 ⇱امــام زمــان عــج در قـــرآن ڪــريــم

 

 شايد شما هم تا به حال به اين مسئله فكر كرده باشيد كه با وجود اهميتي كه مسئله مهدويت و منجي آخرالزمان يعني امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشّريف در دين اسلام دارد پس چرا نامي از آن حضرت در قرآن نيامده است در پاسخ به اين سوال بايد دو مطلب زير را مورد توجه قرار دهيم

 

 الف شيوه قرآن

قرآن كريم كتاب هدايت است و در اين امر هدايت ممكن است در مورد يك مطلب به ظاهر ساده توضيح مفصلي بدهد اما درباره مسئله مهمي مانند نماز جز چند آيه مختصر هيچ نامي نبرد اما اين مسئله دليل بر بي اهميتي آن مطلب يا اهميت فوق العاده مسئله اي ديگر نيست پس نام نبردن از امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشّريف همانند نام نبردن از ساير امامان معصومعليهم السلام به هيچ وجه دليل بر بي اهميتي اصل امامت و جايگاه امامان ما نيست

 ب نام يا آرمان

نام امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشّريف به صراحت در قرآن نيامده اما حقيقت مهدويت و نجات نهايي بشر از دست ظالمان و زورگويان عالم و برقراري حكومت عدل جهاني كه آرمان نهايي آن حضرت است مسئله اي است كه به صراحت در قرآن كريم به آن اشاره شده است

خداوند در قرآن مي فرمايد همانا در زبور بعد از ذكر تورات نوشتيم كه بندگان شايسته ام وارث حكومت زمين خواهند شد1- يا در جاي ديگري مي فرمايد ما مي خواهيم بر مستضعفان زمين منت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روي زمين قرار دهيم2-

 با دقت در اين آيات و مانند آن ها به روشني در مي يابيم كه قرآن به صراحت از نجات بشر در آخر الزمان و برقراري حقيقت و عدالت خبر داده است و اين چيزي جز همان حقيقت قيام منجي آخر الزمان حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشّريف نيست

قرآن كريم براي معرفي شخصيتهاي الهي از سه راه معرفي با اسم ياد كن در اين كتاب مريم را3- معرفي با عدد و از بني اسراييل دوازده سرپرست برانگيختيم  4- و گاهي نيز معرفي با صفت وارد مي شود

 

 اگر نام حضرت مهدي عليه السلام در قرآن نيست ولي صفات و خصوصيات حكومت او در قرآن وارد شده است دلايل ذكر صفات حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشّريف به جاي نام بردن صريح ايشان در قرآن كريم از اين قرار است

1- عدم تحقق گسترش همه جانبه اسلام در جهان

آياتي از كلام الله مجيد از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهاني نويد مي دهد  مانند  لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ 5-  تا آن را بر همه اديان پيروز سازد  مفسران گويند مضمون اين آيه را كه پيشگويي از گسترش فراگير و همه جانبه اسلام در سطح جهان است هنوز تحقق نپذيرفته است

 

  اگر قرآن كريم نام اصلي امام زمان عليه السلام مي برد كينه هاي ديرينه بدر و احد و حنين بار ديگر زنده مي شد؛ اما نام بردن از گذشتگان مانند لقمان و ذي القرنين قابل قياس با افراد آينده نيست و درباره گذشتگان حسد ها و كينه ها تحريك نمي گردد

2- برانگيخته نشدن كينه بدخواهان

اگر قرآن كريم نام اصلي امام زمان عليه السلام مي برد كينه هاي ديرينه بدر و احد و حنين بار ديگر زنده مي شد؛ اما نام بردن از گذشتگان مانند لقمان و ذي القرنين قابل قياس با افراد آينده نيست و درباره گذشتگان حسد ها و كينه ها تحريك نمي گردد

3- عدم ايجاد زمينه سوء استفاده شيّادان

 

 تجربه تاريخي نشان داده است كه اگر در قرآن صراحتا نام آن حضرت برده مي شد شيّادان و مدعيّان دروغين مهدويت پيدا مي شدند و نام خود را امام زمان و مهدي موعود مي گذاشتند تا از آب گل آلود ماهي بگيرند و از نام او و انتظار مردم استفاده نادرست كنند

شيوه معرفي با صفات راه را بر سودجويان مي بندد چون نام جعلي درست كردن و خود را هم نام يك فرد كردن آسان است؛ ولي ويژگي هاي هر فرد مخصوص اوست و قابل تشابه و جعل نيست

4- عدم ايجاد زمينه تحريف قرآن

خداوند وعده داده قرآن را از هر نوع تحريف و تغيير حفظ كند6- خداوند مي تواند اين كار را از طريق معجزه و قدرت بي نهايت خود انجام دهد اما خواسته از راه طبيعي و عادي اين كار صورت پذيرد و به همين خاطر زمينه هاي هر نوع تحريف و تغيير و دست بردن مغرضانه را از بين برده است در حقيقت اگر بنا بود نام امامان معصوم به خصوص امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشّريف به صراحت در قرآن برده شود احتمال اين كه دشمنان اهل بيت در طول تاريخ در نسخه هاي قرآن دست ببرند و اين آيات را تغيير دهند بسيار زياد بود و به همين دليل خداوند تنها به ذكر ويژگي هاي آنان بسنده كرده است

5- آزمون مسلمانان در عصر غيبت

 

 قرآن كتاب هدايت و وسيله اي براي رشد و تكامل بشر است و هيچ رشد و تكاملي اتفاق نمي افتد مگر از راه آزمون و امتحان به همين خاطر ذكر نشدن نام امامان معصوم در قرآن زمينه اي مهم براي آزمودن مسلمان هاست كه آيا آن ها به روايات متعدد و شواهد و قرائن مختلف ايمان مي آورند يا به خاطر برخي احتمال ها و ترديدها و تنها به بهانه ذكر نشدن نام اين بزرگواران از اظهار حقيقت و ايمان به واقعيت خودداري مي كنند

با مراجعه به روايات معصومان مي بينيم كه در قرآن آيات بسياري وجود دارد كه در ظاهر عادي و معمولي به نظر مي رسد اما در حقيقت اشاره به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشّريف ياران او و قيام آن حضرت داد تا جايي كه برخي علما مجموع اين آيات را 1-3-2- آيه مي دانند

حضرت مهدي عجدر آيات قرآن

  با مراجعه به روايات معصومان مي بينيم كه در قرآن آيات بسياري وجود دارد كه در ظاهر عادي و معمولي به نظر مي رسد اما در حقيقت اشاره به امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشّريف ياران او و قيام آن حضرت داد تا جايي كه برخي علما مجموع اين آيات را 1-3-2- آيه مي دانند كه در مورد هر كدام يك يا چند روايت در تبيين كيفيت ارتباط آيه با آن حضرت مهدي عج نقل شده است دراين جا به ذكر يك روايت بسنده مي كنيم

امام صادق عليه السلام درباره اين آيه كه  او كسي است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد تا آن را بر همه آيين ها غالب گرداند هر چند مشركان كراهت داشته باشند 7-فرمود  به خدا سوگند  هنوز تأويل اين آيه نازل نشده است و تا زمان قيام قائم عجل الله تعالي فرجه الشّريفبه پا خيزد هيچ كافر و مشركي نمي ماند مگر آن كه خروج او را ناخوشايند مي شمارد8-

 

 بنابراين مساله مهم بيان خصوصيات آن حضرت بدون اشاره صريح به نام ايشان است كه افراد دل آگاه با شناخت آنها مهدي واقعي را از مدعيان قلابي مهدويت باز شناسند

بار الها بر محمّد و آلش درود فرست و ما را در زمره منتظران واقعي حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشّريف قرار بده بحق محمّد و آله الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين و عجّل في فرج مولانا صاحب الزمان

 

 پـي نـوشـت هـا

1-       سوره انبيا آيه 1-05-

2-       سوره قصص آيه 5-

3-       سوره مريم آيه 1-6-

4-       سوره مائده آيه 1-2-

5-       سوره مباركه صفآيه 9-

6-       سوره حجر آيه 9-

7-       سوره توبه آيه 1-05-

8-       شيخ صدوقكمال الدين و تمام النعمه ج 2- ص 6-7-0

 

 تــفــســیــر‌ســورة‌مــبارڪة،آل‌عــمــران‌بــخـشـی‌از‌آیــه«۱۶۲» 

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...