- پرسش :با توجه به اعتقاد ما شیعیان به رجعت امامان معصوم و از جمله قاتلین آنها بعد از ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه، آیا پاسخی برای این سؤال هست که مگر خدای نکرده امامان معصوم، نیازی به انتقام از قاتلان خود دارند؟

پاسخ :انتقام در قرآن و روایات به معنای مجازات در مقابل اعمال بد است. انتقام در عرف مردم، یک مسئله کاملا شخصی و جهت فروکش کردن خشم فردی و خنک شدن دل است. به همین دلیل هر جا که از مجرم به خاطر اغراض شخصی انتقام گرفته شود؛ مذموم است و هر جا که منافع عمومی لحاظ شود، ممدوح و امری پسندیده است.
پس به تعبیری می شود گفت که دو نوع انتقام داریم: ۱- انتقام فردی(بشری). ۲- انتقام الهی. وقتی خداوند انتقام می گیرد؛ می خواهد ظلم و تجاوز از جامعه ریشه کن شود و عدالت و امنیت در جامعه حاکم گردد. انتقام جزو برنامه های عدالت خواهی خداوند است. زیرا باید بین گناهکار و غیر گناهکار تفاوت باشد. اگر گناهکار، مکافات عملش را و مؤمن پاداش عملش را نبیند، عدالت خداوند زیر سؤال می رود. در آیات زیادی خداوند خودش را منتقم معرفی می کند: در سوره های اعراف، حجر، روم و زخرف.
الف
. فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِی الْیمِّ بِأَنَّهُمْ کذَّبُوا بِآیاتِنا وَ کانُوا عَنْها غافِلینَ؛ از آن ها انتقام گرفتیم و در دریا غرقشان کردیم. چون که آیه های ما را تکذیب کردند و به آن ها بی اعتنا بودند. (۱)
اگر انتقام امری مذموم بود؛ هرگز خداوند به خودش نسبت نمی داد. زیرا او از هر عیب و نقصی مبرّا هستند.
ب
. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لَمَّا کانَ مِنْ أَمْرِ الْحُسَینِ علیه السلام مَا کانَ ضَجَّتِ الْمَلَائِکةُ إِلَی اللَّهِ بِالْبُکاءِ وَ قَالَتْ یفْعَلُ هَذَا بِالْحُسَینِ صَفِیک وَ ابْنِ نَبِیک قَالَ فَأَقَامَ اللَّهُ لَهُمْ ظِلَّ الْقَائِمِ علیه السلام وَ قَالَ بِهَذَا أَنْتَقِمُ لِهَذَا؛ امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی که امام حسین علیه السلام به شهادت رسید؛ ملائکه با گریه های بلند به درگاه خداوند، ضجه کرده و گفتند: این حسین، برگزیده شما و پسر پیغمبر شما است. خداوند سایه حضرت مهدی عجل الله فرجه را به ملائکه نشان داد و فرمود: با این بزگوار انتقام حسین را می گیرم(الکافی، ج ۱، ص ۴۶۵)
اگر امام زمان عجل الله فرجه منتقم معرفی شده اند، انتقام از نوع انتقام الهی است. از قاتلین حسین علیه السلام انتقام می گیرد نه برای فروکش کردن خشم شخصی خود، بلکه به عنوان نماینده خداوند از قاتلین آن حضرت انتقام می گیرد. قاتلین امام حسین یک بار توسط مختار انتقام شده اند. دوباره هم که زنده شوند؛ عذابشان فقط شکنجه و مرگ است. البته این عذاب برای کسی که آن همه قتل و جنایت انجام داده است، کافی نیست.
دنیا

موضوعات: اهل بیت (ع)  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...