نماز

 

 با اینکه خداوند نیازی به نماز ما ندارد  برای چه نماز می خوانیم ؟

 خداوند بی نیاز و غنی است و نیازی به عبادت و نماز ما ندارد اما خداوند رحیم و حکیم نماز را برای بهره مندی انسان ها قرار داده است ؛ زیرا :

 

1- ما انسان ها فقیر و محتاج هستیم و باید با ارتباط با خدای بی نیاز و مبدأ قدرت و کمال نیاز خود را بر طرف کنیم ؛ چنانچه لامپ ها با ارتباط با منبع انرژی ، نور می گیرند و نور افشانی می کنند.

 

2- غفلت و فراموشی یاد خدا ، موجب انحراف ما در مسیر زندگی دنیا و ارتکاب زشتی ها می شود و «نماز» مانع این غفلت و آن زشتی ها است . « ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر » .

 

❣به همین دلیل حضرت علی (ع) فرموده اند : « ذکر الله رأس مال کل مومن و ربحه السلامة من الشیطان ؛ یاد خدا سرمایه هر مومنی است و سود آن سلامت از شیطان است.»1

 

????پس نماز یک وسیله دفاعی و یک مبارزه عملی با دشمن نفس و شیطانی است .

 

3- و بالاخره روح و روان آدمی که فطرتی الهی دارد با نمازو یاد خدا آرام می گیرد و در پرتو این اطمینان و آرامش ،زندگی با نشاط و سرورو آرامش خواهدداشت .« الا بذکر الله تطمئن القلوب » .2

 

♦️آنگاه کسی که نماز نخواند ، در دنیا و آخرت خسارت « غفلت » و « بی توجهی» خود را خواهد دید. در دنیا قلب پر اضطراب و ناآرام ، و خدای ناکرده ارتکاب زشتی ها ، و در آخرت جزای این اعمال و آن نسیان یاد خدا.

 

1- غرر الحکم، ح3621.

 

2- سوره رعد، آیه 28.

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...