بروشور یک زندگی شاد



همه انسان‌ها در طول تاریخ، صرف نظر از ایدئولوژی و رویکرد دینی و غیردینی در پی کسب آرامش و شادابی و نشاط بوده‌اند. برخی از راه تحصیل مال ، گروهی از طریق کسب مقام و مدرک و عده‌ای با ریاضت و ترک دنیا و برخی نیز با روی آوردن به پوچی و نیهیلیسم و استعمال مواد مخدر همه و همه به دنبال آرامش و شادابی و مقابله با فشارهای روحی و روانی و دردها و غم‌های سنگین در فرآیند پر فراز و فرود و زندگی‌اند. در این اجمال ضمن تأکید بر آموزه‌های دینی، دست آوردهای علمی بشر (در حوزه روا نشناسی و جامعه شناسی) در جهت طرح و تبیین و ارائه راهکارهای علمی و عملی به منظور دست یابی به سکوی آرامش، شادابی و موفقیت در خانواده (آرزوی همه انسان‌ها) را مورد توجه و تأمل قرار می‌دهیم:

تقلید از مدل‌ها

ما مسلمانان الگوها و اسوه‌های بی نقص و خطایی را به عنوان عظیم‌ترین سرمایه‌های بشری پیش رو داریم. این اسوه‌ها در اوج شادابی و انرژی و تلاش و موفقیت در صورت تأسی و تأکید عملی بر سیره و روش زندگی آنان می‌توانند نقش ماندگاری را در ساماندهی نظام اجتماعی، خانوادگی و تربیتی ما داشته باشند.

اعتدال توأم با تأکید بر نیازهای فطری و عزیزی و طبیعی، اصلی‌ترین محور و مداد زندگی و روابط اجتماعی، خانوادگی و تربیتی آن حضرت را تشکیل می‌داد.

روش و سبک مدیریت خانه و خانواده و مهارت‌های ارتباط با همسر و فرزندان را از زندگی آسمانی پیامبر اکرم(ص) و امیرمؤمنان علی(ع) به عنوان صدرنشینان عالم بشری باید آموخت و عمل کرد تا بتوان گام‌های مؤثری در رسیدن به فرازهای مذکور برداشت.

رسول گرامی اسلام(ص) نه غرق شدن در لذائذ مادی را در زندگی تأیید می‌نمود و نه تارک دنیا و پشت کردن به لذت‌ها و رهبانیت را به رسمیت می‌شناخت.اعتدال توأم با تأکید بر نیازهای فطری و عزیزی و طبیعی، اصلی‌ترین محور و مداد زندگی و روابط اجتماعی، خانوادگی و تربیتی آن حضرت را تشکیل می‌داد.

بارها به دختر گرامش فاطمه زهرا(س) می‌فرمود فِداها اَبوها: بابا به قربانت– بوی بهشت از دخترم فاطمه به مشامم می‌رسد. هر کس او را برنجاند مرا رنجانده. هر کس فاطمه را دوست بدارد ، مرا دوست داشته است. او پاره تن من است.

این‌ها تنها گوشه‌ای از روابط عاشقانه و انرژی بخش و نشاط آفرین پدر با دختر در نهاد خانه و خانواده قرآنی است:

اعتدال توأم با تأکید بر نیازهای فطری و عزیزی و طبیعی، اصلی‌ترین محور و مداد زندگی و روابط اجتماعی، خانوادگی و تربیتی آن حضرت را تشکیل می‌داد

رابطه پیامبر با همسر گرامیش خدیجه کبری(س) نیز در اوج مهر و محبت و عشق، فضای خانه را نورانی، قرآنی و با نشاط می‌نمود، که پرداختن به آن‌ها در جای خود کتابی مستقل و معضل خواهد شد و در این اجمال نمی‌گنجد. امّا توجه این نکته خالی از لطف نخواهد بود که وقتی از پیامبر(ص) سؤال می‌شد راز این همه توجه و محبت شما به خدیجه(س) چیست می‌فرمود: او در شرایطی بسیار سخت و شکننده تمامی سرمایه و داشته‌های مادی و معنوی‌اش را تقدیم اسلام و گسترش فرهنگ قرآنی نمود. در مورد رابطه امیرمؤمنان علی(ع) با همسر با وفایش فاطمه زهرا(س) نیز نکات زرّینی وجود دارد که جهت رعایت اختصار به دو جمله از علی(ع) اکتفا می‌شود که در فرآیند زندگی و به خصوص در انتها و پس از شهادت فاطمه زهرا(س) در ذهن و زبان خود جاری ساخت و مدلی شد برای آنان که خواهان زندگی شاد و آسمانی هستند.

وقتی از علی(ع) و سؤال شد با همسرت چگونه‌ای فرمود: فاطمه(س) بهترین دوست و کمک من برای رشد در راه خداوند است. هر وقت غم و خستگی می‌خواست مرا از پای در آورد به او نگاه می‌کردم همه غم‌ها از دل من می‌رفت و آرامش و نشاط به من دست می‌داد.

صفحات: 1 ·

موضوعات: خانواده و زندگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...