تاریخچه حرم حضرت معصومه (س) از چه زمانی است؟

پاسخ
برخی از مراجع عظام تقلید برای داخل شدن در حرم امامان (ع) و زیارت آنان غسل کردن را مستحب می دانند، ولی بعضی دیگر استحباب این غسل را به وسیله روایات ثابت نمی دانند و می گویند: اگر کسی بخواهد انجام دهد باید به قصد رجاء (به امید اینکه مطلوب باشد) و امید ثواب انجام دهد. اما در مورد غسل برای زیارت امام زاده ها و غیر معصومین؛ از جمله حضرت معصومه (س) باید به قصد رجاء باشد؛ زیرا روایتی در مورد غسل این بزرگواران وارد نشده است و در این مورد بین فقها از نظر فتوا اختلافی نیست.
برای زیارت پیامبر (ص) و ائمه (ع) دو رکعت نماز وارد شده است.[1]
گفتنی است که زائر می تواند هنگام زیارت حضرت معصومه (س) (قبل یا بعد از آن) دو رکعت نماز زیارت به نیّت قربة الى اللّه به جا آورد و ثواب آن را هدیه به کسی که زیارتش نموده و یا حضرت معصومه (س) نماید.
در این جا به برخی فتاوا اشاره می شود:
حضرت امام خمینی: برای داخل شدن در حرم امامان (ع) رجاءً غسل کند.
حضرت آیة الله سیستانی: غسل برای زیارت معصومین از دور یا نزدیک، استحباب این غسل ها ثابت نیست و کسی که می خواهد انجام دهد باید به قصد رجاء باشد.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی: غسل کردن برای وارد شدن در مکان های مقدس به امید ثواب پروردگار مستحب است. از جمله برای داخل شدن در مکه و مدینه، یا برای داخل شدن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر اکرم (ص) و همچنین حرم امامان (ع).
حضرت آیة الله بهجت: پیش از داخل شدن … در حرم امامان (ع) مستحب است انسان غسل کند.
حضرت آیة الله صافی: پیش از داخل شدن… در حرم امامان (ع) مستحب است انسان غسل کند.[2]
در مورد نماز زیارت برای حضرت معصومه (س) هم باید به قصد رجاء و ثواب بجا آورده شود.
حضرت آیة الله صافی: س 374: هنگام زیارت حضرت معصومه (س) دو رکعت نماز زیارت را به چه عنوان بخواند؟ (چون مى گویند براى ائمه وارد شده است).
جواب: نماز را بعنوان یک دستور از طرف شرع که در این مورد وارد شده باشد نخواند، بلکه نیّت کند دو رکعت نماز می خوانم قربة الى اللّه و ثواب آن را هدیه به حضرت معصومه (س) نماید.[3]


[1] مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 99، ص 187؛ آیت الله بهجت، مناسک حج و عمره، ص 280.
[2] . رساله توضیح المسائل نه مرجع، تدوین و تطبیق: راشدی، حاج شیخ لطیف، راشدی، سعید، ص 367و 368، ذیل مسئله 645، انتشارات پیام عدالت، چاپ امیدوار، چاپ اول، 1385.
[3] سایت حضرت آیة الله صافی گلپایگانی، بخش پرسش و پاسخ، سؤالات فقهی، نماز مستحبی، سؤال 374.

 

موضوعات: بانوی کرامت  لینک ثابت
نظر از: مرکز تخصصی فقه و اصول فاطمه الزهرا(س) اردکان [عضو] 

سالروز بازگشت آزادگان به وطن مبارک باد.

1394/05/26 @ 12:12


فرم در حال بارگذاری ...