فرزند تا هفت سال سلطان است و باید از او فرمان برد، هفت سال دوم وزیر است و باید او را مشاور قرار داد و از او نظر خواست ، بعد از آن عبد میشود و فرمان خدا و خوبان را می برد.

دختر رحمت و پسر نعمت است. رحمت شمارا حفظ میکند ، نعمت را شما باید حفظ کنید. نعمت را باید مواظبت کرد ، ولی رحمت صاحبش را مراقبت و حفظ میکند. رحمة للعالمینی پیامبر اکرم (ص) هم در حضرت زهرا تبلور یافته است .

بچه ها را خیلی نهی نکنید ، چون فطرتشان خراب میشود.

 وقتی دیدی یک روز صبح فرزندت خودش بیدار شد و بدون این که کسی به او بگوید وضو گرفت و در گوشه خلوتی نماز خواند ، بدان که نماز فرزندت را گرفت. سجده شکر به جا بیاور . مبادا از آن پس او را برای نماز خواندن تحریک کنی.

جوانان این زمان ، تحریک را دوست ندارند. نمیخواهد آنها را خیلی امر به معروف و نهی از منکر کنید ، آنها فطرتا در راه هستند. با اخلاق و صفات شایسته ، و با نیت خوب و دعای خیر در حق آنها ، کار کنید و آنها را به سمت کمالات ببرید. آنها را باید با نماز دوست کنید، نه اینکه فقط نمازخوان کنید. کار بعضی ها ، بی نماز کردن مردم است . آنها با امر و نهی زیاد و مردم آزاری ، جوانها را تارک الصلاة میکنند، مقدس مآبها و افراد سخت گیر کارها را خراب تر میکنند.

بچه ها خوبند ، قشنگند. به بچه ها خیلی ور نروید. اغلب پدر و مادرها به قصد خوبی کردن به بچه ها و تربیت آنها ، بچه ها را خراب میکنند ، چون علم ندارند. حالا که علم نداریم و نمیتوانیم درست کنیم اقلا به حال خودشان بگذاریم و دائم به آنها امر و نهی نکنیم و اذیتشان نکینم. با همین به اصطلاح تربیت کردن هاست که پدر و مادرها بچه ای را که با فطرت متولد شده است به راست یا چپ منحرف میکنند و یواشکی آنها را یهودی یا نصرانی میکنند. به نظر من اصلا به بچه دست نزنید. خودت درست راه برو ، بچه که در کنارتو است همین که تو را میبیند ، برای ساخته شدنش کافیست.

 چقدر ائمه فرمودند : مردم را با عملتان و نه با زبانتان به راه دین دعوت کنید.

 

 

موضوعات: سخن بزرگان, اخلاق  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...