طبق حدیث (لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لماخلقتک و لولافاطمه لما خلقتکما)که حدیث قدسی می باشد .آیا مقام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از پیامبر صلوات الله عليه و علی علیه السلام بیشتر است؟
فاطمه زهرا سلام الله علیها سرور زنان، و دریای بیکران دانش ،آینه کمال ،نمونه عینی خلوص در بندگی ،جلوه تمام وکمال اسماء الله، وتجلی لطف بیکران خداوند است.
زهرای اطهرسلام الله علیها دارای مقامی است که برای احدی غیر از حضرات معصومین علیهم السلام قابل درک نیست، و آن مقام شامخ عصمت و ولایت کلیه است.
در کتاب فاطمه بهجة قلب المصطفى آمده است:
(عن الله تبارك وتعالى :یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لماخلقتک و لولافاطمه لما خلقتکما)
معنی:خداوند تبارك وتعالى به پیامبر فرمود:از احمد اگر تو نبودی افلاک را نمی کردم و اگر على نبود، تورا خلق نمی کردم واگر فاطمه نبود، شما را خلق نمی کردم.
توجیه این حدیث قدسی این است که حکمت آفرینش ،رسیدن فیض و رحمت کامل به موجودات است. و تنها انسان کامل است که شایستگی در یافت کامل ترین فیض الهی را دارد.
از آنجایی که وجود مقدس فاطمه سلام الله علیها سر چشمه و منشاء وجود یازده امام معصوم علیهم السلام است، در این حدیث قدسی محور قرار گرفته است،
یعنی اگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نبود، هدف از خلقت که وجود انسان کامل و خلیفه حجت الهی روی زمین تا ابد است حاصل نمی شد و این به معنی برتری حضرت زهرا سلام الله علیها از رسول اکرم صلى الله عليه وآله وسلم نمی باشد.
بلکه بدین معنی است که ادامه انوار مقدس معصومین علیهم السلام به وسیله دختر گرامی پیامبر اسلام صلى الله عليه وآله وسلم است.
به عبارت دیگر:هدف آفرینش ،انوار پاک چهارده معصوم علیهم السلام است وهمه این بزرگواران نفس و نور واحد هستند،چنان که در آیه مباهله (آیه 61سوره آل عمران)خدا از علی علیه السلام به عنوان نفس نبی صلى الله عليه وآله وسلم یاد کرده است.
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود : (خداوند من ،علی ،فاطمه، حسن و حسین را از یک نور آفرید)
لیکن چون فاطمه واسطه فیض یازده اختر آسمان ولایت و امامت است
خدا خطاب به حضرت محمد صلى الله عليه وآله وسلم فرمود :
اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمی کردم .
زیرا آن جریان نور مقدس پیامبر از طریق فاطمه ادامه یافته و تا قیام قیامت بر قرار و ثابت است . همان گونه که به لحاظ این که فاطمه سلام الله علیها وحدت بخش انوار پاک و مرکز دایره وجود است در حدیث کسا محور پنج تن علیهم السلام واقع شده است :
هم فاطمه وابوها و بعلها و بنوها

فاطمه بهجة قلب المصطفى ص9 به نقل از کشف اللئالی،صاحب بن عبدالوهاب بن العرندس
بحارالأنوار ج27 ص131 حدیث122
مفاتيح الجنان، حدیث کسا

موضوعات: دینی و مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...