اعتدال و میانه‌روی در زندگی رمز موفقیت است. شاید دانستن این جمله به شما کمک کند بهتر بتوانید درک کنید که چرا در اسلام تا این اندازه به نهی از اسراف و امر به صرفه‌جویی تأکید شده است؟

اسراف به معني تجاوز از حد و زياده‌روي كردن و صرفه‌جويي به‌معناي استفاده صحيح و آگاهانه است. بنابراين هر انساني اگر بتواند درصدي از تجملات زندگي كم كند و ميانه‌روي را در همه حال مدنظر قرار دهد توانسته يك قدم به داشتن يك زندگي حسابگرانه و موفق نزديك شود. ايجاد هماهنگي مالي در زندگي مشترك اهميت فراواني دارد و اگر يكي از اين زوجين بخواهد خارج از چارچوب و حد تعيين شده عمل كند ممكن است مدام درباره مسائل مالي بين زن و شوهر جنگ و دعوا راه بيفتد و آرامش كانون گرم خانواده به هم بخورد.

دعواهايي كه ريشه در مسائل اقتصادي دارند معمولا به‌خاطر داشتن يا نداشتن پول نيست بلكه بر سر مديريت مالي ضعيف در خانواده است. بهزاد تريوه، متخصص روانشناسي و مشاور خانواده، عضو انجمن روانشناسي باليني ايران مي‌گويد براي جلوگيري از ايجاد چنين مشكلاتي، زن و شوهر با حفظ آرامش خانواده بايد تلاش كنند هزينه‌ها را به‌گونه‌اي كنترل كنند كه هم خرج‌هاي ضروري انجام شود و هم پس‌اندازي صورت بگيرد. اين هفته شما راهكارهاي ايشان را براي خروج از عادت به ولخرجي در خانواده‌ها مي‌خوانيد.

براي آينده خود هدف‌گذاري كنيد
همه پولي كه در حساب بانكي‌تان موجود است براي خريد كردن نيست. به‌خصوص امروزه كه بيشتر خريد‌ها با كارت‌هاي اعتباري انجام مي‌شود خطر اينكه ميزان خريد از بودجه تعيين‌شده فرا‌تر برود بسيار زياد است.

بنابراين سعي كنيد براي آينده اقتصادي خود و خانواده‌تان هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي كنيد. اكثر افراد ولخرج جزو آن دسته‌ افرادند كه براي مسائل اقتصادي خود برنامه خاصي ندارند و به تنها چيزي كه فكر نمي‌كنند پس‌انداز كردن است حتي به اين منظور كه با اندكي پس‌انداز و افزايش موجودي بتوانند كالا و جنس بهتر و كاربردي‌تري را تهيه كنند. خريدهاي كوچك، ارزان، غيرضروري و بيش از حد روزمره اين افراد را راضي مي‌كند.

تغيير دادن چنين الگويي جز با برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري و اولويت‌بندي امكان‌پذير نيست. به اين ترتيب كه مشخص كنيد تا آخر‌ماه قرار است چه اندازه خرج و چه اندازه پس‌انداز كنيد. ممكن است اين پس‌انداز خيلي ناچيز باشد اما بايد وجود داشته باشد. براي بدهكاري‌ها و تسويه آنها هم بايد برنامه‌ريزي داشته باشيد. اين بدهكاري مي‌تواند اقساط وام بانكي يا قرض باشد.

صفحات: 1 · · 3

موضوعات: نکات آشپزی و خانه داری  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...