دشمنان شيطان

شيطان در برابر دوستان فداكار و دل سوزش ، دشمنان خطرناكي هم دارد كه شب و روز از دست آنها مي نالد و در شكنجه است و آنان را اين طور معرف مي نمايد: هنگامي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم با شيطان ملاقات كرد. از او پرسيد: دشمنان تو از امت من چند طايفه هستند. گفت : 22 طايفه ، و من از ايشان در رنج به سر مي برم و دلم از دست آنها پر از خون است
1. خود شما؛ اولين و سخت ترين دشمن من تويي . من هم ، از اول با تو دشمن بودم و بعدا هم خواهم بود. دشمني تو با من هيچ وقت به صلح و صفا و دوستي مبدل نخواهد شد. فرمود: براي چه با من دشمني ؟ گفت : براي آن كه در قيامت گناه كاران را شفاعت مي كني و زحمات مرا ضايع و اميد قطع مي نمايي
2. عالم عامل ؛ آن عالمي كه به علم خود عمل كند، دشمن من است من هم دشمن او هستم . (اما عالمي كه به علم خود عمل نكند دوست شيطان خواهد بود.) در اين باره حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم فرموده : عالم و دانش مندي كه به علم خود عمل كند، از هزار عابد براي شيطان خطرناك تر است .
3. حامل قرآن ؛ كسي كه قرآن را فرا گرفته ، و حفظ نموده و به تمام دستورها و احكامي كه در آن آمده عمل مي كند، او دشمن من و من هم دشمن او هستم .
4. مؤذن ؛ كسي كه در پنج وقت نماز اذان بگويد و اقرار به شهادتين كند و مردم را از خواب بيدار و متوجه عبادت خدا و نماز نمايد.
5. دوستان فقرا؛ آنها كساني هستند كه فقرا و مساكين را از ياد نمي برند، دائما متوجه آنها و به فكر آنها هستند. در همه جا و در هر شرايط از آنان دفاع مي كنند و زندگي ايشان را تامين مي نمايند.
6. دوستان ايتام ؛ كساني كه با يتيمان دوست و مهربان هستند، و همانند پدر و مادر دل سوز با آنان رفتار مي نمايند تا رنج يتيمي را احساس نكنند
7. مهربان ؛ كسي كه دل رحم و دل سوز بندگان خدا باشد و براي كوچك ترين ستمي كه به يكي از بندگان خدا شود ناراحت شده و از او دفاع مي كند و دل داريش مي دهد.
8. ناصح ؛ كسي كه براي رضاي خدا مردم را اندرز مي دهد و به جز رضايت خداوند چيزي در دل ندارد
9. دائم الوضو؛ كسي كه در تمام حالات با وضو باشد و اگر وضوي او باطل شد فورا تجديد وضو نمايد.
10. بخشنده ؛ آن كه مردم را در مال خود شريك مي كند و مقداري از دارايي اش را به محرومان اجتماع اهدا مي نمايد و به فكر ذخيره و جمع آوري مال نمي باشد.
11. خوش خلق ؛ آن كه با مردم ، نيك كردار است و با همه انسان ها با رويي گشاده رفتار مي كند و كسي را بازبان و ديگر اعضاء آزار نمي رساند.
12. قانع ؛ آنها كساني هستند كه در زندگي به كم دنيا قانع باشند. به آن چه خداوند متعال براي ايشان مقرر فرموده ، راضي هستند و به مال ديگران تنگ نظر نيستند.
13. پاك دامنان ؛ زنان و مرداني كه عفت داشته باشند. دامنشان آلوده به فساد و فحشا نشده و پوشش اسلامي را در همه جا حفظ مي كنند.
14. آمادگان مرگ ؛ كساني كه همواره به فكر مرگ و آماده شدن براي آن هستند و هيچ وقت ، آخرت را فراموش نمي كنند و هميشه به دنبال اصلاح آن در تلاش اند.
15. هم نشين صالحان ؛ از كساني كه شيطان آنها را دشمن خود مي داند، كساني هستند كه رفت و آمد، نشست و برخاست ، گفت و شنود و خورد و خوراك و خواب آنان با صالحان و پرهيزگاران است .
16. فروتنان ؛ آنان كه در برابر خدا و خلق او تواضع مي كنند، خود را كوچك مي پندارند و خود بين نيستند.
17. جوان عابد؛ جواني كه عاشق دين بوده و از بندگي خدا لذت برده است و خود را در اين راه قرار داده و شب زنده داري مي كند.
18. كساني كه نفس خود را از حرام باز داشته اند؛ كساني كه حلال خدا را حلال و حرام او را حرام مي دانند، كساني كه چشم و گوش و بقيه اعضاء و جوارح خود را به حرام عادت نداده اند.
19. كساني كه در غياب برادران مؤمن خود دعاي خيرشان مي كنند؛ هر چه براي خود مي پسندند، براي ديگران نيز مي پسندند و هر چه را براي خود نمي پسندند براي ديگران هم نمي پسندند، كساني كه در حق ديگران دعا مي كنند و چشم داشتي هم از آنان ندارند.
20. كساني كه با پدر و مادر خود مهربان باشند و به آنان احترام گذارند.
21. پادشاه عادلي كه از روي عدالت با مردم رفتار كند و مردم در سايه عدل او در آسايش باشند.
22. روزه داراني كه مقداري از مال خود را به درماندگان مي بخشند، مانند اين است كه مرا پاره پاره كرده و در آتش انداخته باشند. سپس عرض كرد: يا رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم عده اي هستند كه مراقب كردار من اند، اگر يك نفر را از جاده حق دور كنم و منحرف سازم ، ايشان مي آيند و او را راهنمايي مي كنند و به حق بر مي گردانند. بلي ، اينان كه ذكر شد كه از دشمنان شيطان اند، آن ملعون از آنان در هراس ‍ است .
(ما هم آرزو مي كنيم جزو يكي از دشمنان شيطان به حساب آييم و يا دست كم ، در جمع دوستان او نباشيم).
شيطان در کمين گاه/نعمت الله صالحي حاجي آبادي

موضوعات: دینی و مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...