زن ذلیل ها به بهشت می روند!
7 فرمان  دین برای افزایش محبت در زندگی و دوری از طلاق های عاطفی

«آمار طلاق در کشور بالاست». این جمله نگران کننده برای شما آشنا نیست؟ حتما بارها و بارها این خبر را از زبان مسئولان شنیده اید؛ اما آماری که به صورت رسمی یا غیر رسمی اعلام می شود مربوط است به مواردی که ثبت محضری شده اند.
اگر آمار طلاق های عاطفی را هم به آن اضافه کنیم، باید بیش از اینها نگران باشیم. آن طور که روانشناسان تأکید دارند آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از طلاق عاطفی به مراتب بیشتر از طلاق رسمی است و باید جلوی این فاجعه را در خانواده ها گرفت.
کارشناسان برای حل این معضل راهکارهای بسیاری ارائه می دهند که اگر بخواهیم آنها را دسته بندی کنیم. به قوانین اسلامی می رسیم؛ دستوراتی که در آخرین کتاب آسمانی سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) برای داشتن رابطه عاشقانه به زن و شوهر توصیه شده است.
۱- در همه امور شریک باشید

در جوامع سنتی، وظایف زن و مرد کاملا مشخص بود که در زندگی های مدرن، شرایط به گونه ای است که نمی توان مانند گذشته عمل کرد. به هر حال این روزها فعالیت های اجتماعی خانم ها بیشتر شده و آنها دوش به دوش همسرانشان برای تامین مخارج زندگی تلاش می کنند در حالی که از وظایف سنتی شان چیزی کم نشده و پس از مراجعه به خانه باید کارهای منزل و رسیدگی به فرزندان را انجام دهند.
کارشناسان معتقدند که توجه مردان به مشارکت در امور خانه می تواند زمینه ساز عشق و محبت میان همسران باشد. در زندگی حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) این همکاری فراوان یافت می شود؛ تا جایی که نقل می کنند روزی پیامبر (ص) به خانه امیرالمومنین علی (ع) رفتند و دیدند که آن دو بزرگوار هر دو مشغول کارند. فرمودند کدامیک از شما خسته تر است؟ امیرالمومنین (ع) پاسخ دادند فاطمه خسته تر است. پیامبر (ص) فرمودند، فاطمه جان برخیز، من کارهایت را انجام می دهم.
همه کارهای حضرت فاطمه (س) و امام علی(ع) با هم بود. یعنی با هم کار می کردند و با هم درد دل می کردند و با هم مشورت می کردند. وقتی حسنین (علیهم السلام) بیمار می شوند با هم برای شفای آنان روزه می گرفتند. همه اینها نشان از صمیمیت این خانواده است. درست است که آنها معصوم بودند و رفتارشان الهی بود. اما رفتار غیر بشری نداشتند؛ از این رو باید الگوی ما باشند.
این بزرگواران با رفتارشان به ما یاد دادند که مردان وقتی به خانه می آیند خودشان را درگیر کار خانه کنند و به استراحت نپردازند و خانم را تنها نگذارند. خانم ها هم باید به آقایان کمک کنند. در واقع باید نسبت به یکدیگر بی تفاوت نباشند و از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکنند.
امام باقر (ع) می فرمایند: «حضرت فاطمه (س) کارهای منزل را با حضرت علی (ع) این گونه تقسیم می کرد؛ خمیر کردن آرد، نان پختن. تمیز کردن و جارو کردن خانه بر عهده ایشان بود و کارهای بیرون منزل مانند جمع آوری هیزم تهیه مواد غذایی و… را علی (ع) انجام می داد.»
۲- از یکدیگر دلجویی کنید

اگر فلش بک بزنیم و به چند سال قبل بازگردیم، حتما به خاطر می آوریم که در چند دهه پیش بسیاری از زنان خانه داری را دغدغه بزرگ زندگی خود می دانستند و هر روز مردان خود را بدرقه می کردند و به استقبال آنها می شتافتند. روایت است مردی به محضر پیامبر(ص) آمد و گفت یا رسول الله، همسری دارم که هر گاه وارد خانه می شوم به استقبالم می آید و چون می خواهم از منزل بیرون بروم، مرا بدرقه می کند.
هر گاه مرا اندوهگین ببیند می گوید چه چیز تو را اندوهگین کرده؟ اگر برای مخارج زندگی ناراحتی، مطمئن باش که خداوند عهده دار آن است و با داشتن چنین ضامن معتبری که روزی تو را تضمین کرده، نباید اندوهگین باشی و اگر برای آخرت غصه می خوری، خداوند اندوهت را زیاد کند، چون باید چنین باشی.

رسول الله (ص) فرمودند خداوند در روی زمین کارگزارانی دارد که زن تو یکی از آنهاست. و برای او نصف پاداش شهید در نظر گرفته شده. از این روایت متوجه می شویم که دلجویی از همسر و توجه به مسائل مشکلات او، به ایجاد عشق و محبت می انجامد. بعضی از زن ها شاکی اند که گرفتاری همسرانشان مانع توجه به شرایط روحی آنان می شود و عده ای از مردان نیز معترضند که همسرانشان به گرفتاری های آنها توجه نمی کنند.

کمک مرد به همسرش

۳- به یکدیگر احترام بگذارید

عشق و علاقه بین زن و مرد معمولا از مرحله خواستگاری ایجاد می شود. البته خواستگاری هایی که به نتیجه برسند و خانم و آقا تصمیم بگیرند کنار هم زندگی مشترکی را آغاز کنند.
روانشناسان معتقدند وقتی نیمه دیگر فرد پیدا شود، خود به خود عشق به وجود می آید و زن و مرد برای هم احترام قائل می شوند و این احترام یعنی افزایش مهر و محبت بین زن و شوهر. راه دگیر افزایش دوستی ها ابراز علاقه به صورت کلامی است. بهترین گواه، سخنان امیرالمومنین (ع) درباره حضرت زهراست. روایت است شخصی از حضرت علی (ع) درباره حضرت زهرا پرسید. حضرت همسرشان را این گونه توصیف کردند: « نعم المولی الی الطاعه الله او در مسیر طاعت خدا یاوری نیکو برایم بود.»

صفحات: 1 ·

موضوعات: خانواده و زندگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...