زیر ساخت های فرهنگی جامعه عامل مد های مثبت

پیش از آنکه مساله ی تاثیر فرهنگ جامعه بر ظهور و بروز مد های مختلف را تبیین کنیم مقدمه ای کوتاه در رابطه با مفهوم فرهنگبیان می کنیم .

هيچ واژه‏‎اي به اندازه فرهنگ مفهوم وسيع و گران مايه‎اي نداشته‎ است. ژاك براگ جامعه‎شناس فرانسوي مي‎گويد: واژه فرهنگ اكنون معناي پهناور و ژرف‎تر از هر زمان دارد كه به اسارت كلمه درنمي‎‎آيد فرهنگ مثل واژه تعريف‎ناپذير « فرمان» ابعادي دارد كه هر چه به آن نزديك‎تر مي‎شويم دورتر مي‎رود.[1]

بنابراين بايد چنين تصويري را از مفهوم واژه فرهنگ ارائه داد:[2]

1.        فرهنگ سرمايه معنوي يك ملت به شمار مي‎آيد.

2.       فرهنگ به معناي زندگي اجتماعي انسان است كه در افكار و الفاظ و كردار انعكاس پيدا مي‎كند.

3.      فرهنگ زمان گذشته را به زمان حال و آينده پيوند مي‎زند.

4.       فرهنگ ارتباط انسان را با خود و با ديگران و با جهان طبيعت برقرار مي‎سازد.

5.      فرهنگ رابطه ی متقابلي با انسان دارد كه از انسان حيات مي‎گيرد و به او حيات مي‎بخشد.

فرهنگ را می توان به مجموع رفتارهای اکتسابی و ويژگی اعتقادی اعضای يک جامعه معين تعريف کرد . فرهنگ به عنوان موجودی زنده و پويا در مسير طولانی حيات بخش خويش ناگزير از دگرگونی است و گاه آهسته بر اثر عوامل بيرونی متغير می شود.

در پيدايش هر فرهنگ ، دو عامل دين و مليت ، عناصر مهمی هستند که هويت حقيقی را به وجود می آورد و باعث  اصالت هر فرهنگ می شوند . و به جهت اهمیت مساله فرهنکگ است که همهانبياءابتداضعف‎هايفرهنگيرابرطرفمي‎كردندوفرهنگغنيواصيلتوحيدوقانوندينراجايگزينمي‎نمودند.

برای فهم بهترتاثیر گذاری  دو عنصر فرهنگ ساز دین و ملیت درشئون و رفتار های اجتماعی جوامع از قبیل شکل پوششو طرز زندگی ضروری است که به جوامع مختلف نگاه کنیم و ببینیم که با تغییر ذهنیت و فرهنگ  حاکم بر مردم یک جامعه بر اثر عوامل مختلف چگونه سبک زندگیمردم آن جامعه نیز به تناسب دگر گون می شود  چنانچه ایران يکی از مصاديقی بارز و روشن تاثیر فرهنک بر شیوه زندگی مردم است  با اين توضیح که اگر چه قبل از ورود اسلام به ايران ، مردم ايران دارای نوعی پوشش نسبتا محجوب  بودند و اما با ورود فرهنک غنی اسلام شکل ویژه ای از پوشش را در مورد زنان شاهد هستیم .



[1]- همان، ص 12.


[2] - ، سيد مرتضي ، حسيني ، تهاجم فرهنگي ، ص 65.

 

موضوعات: گلچین  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...