حضرت آيت الله خامنه ای

امام زمان عليه سلام‌اللَّه، رمز عدالت و مظهر قسط الهى در روى زمين است. به همين جهت است كه همه‌ى بشريت، به شكلى انتظار ظهور آن حضرت را مى‌كشند. البته مسلمانان به صورت مشخص، اين انتظار بزرگ را معلوم و تحديد كردند و شيعيان نسبت به شخصى كه اين لباس بر قامت او دوخته شده است، آگاهيهاى روشن و مشخص كننده‌اى هم دارند.

******

موضوع امام زمان عج اللَّه تعالى فرجه الشريف، با اين ديد، نه مخصوص شيعه و نه حتى مخصوص مسلمين است. بلكه انتظارى در دل همه‌ى قشرهاى بشر و ملتهاى عالم است. اميدى است در دل بنى‌آدم؛ كه تاريخ بشريت به سمت صلاح حركت مى‌كند. اين اميد، به بازوان قوت مى‌بخشد، به دلها نور مى‌دهد و معلوم مى‌كند كه هر حركت عدالتخواهانه‌اى، در جهت قانون و گردش طبيعى اين عالم و تاريخ بشر است. به همين خاطر است كه وقتى ملت ما، قبل از پيروزى انقلاب به مبارزات مشغول بودند، احساسشان اين بود كه در جهت پيشرفت به سمت آرمان بشريت حركت مى‌كنند. بعد از پيروزى انقلاب هم احساس ملت ايران اين است كه هر حركت و هر اقداممان؛ هر مبارزه‌اى كه كرديم و هر رنجى كه تحمل نموديم، در جهت مقصودى است كه ميان آحاد بشر و همه‌ى اهل معرفت مشترك است. مقصود، استقرار عدالت، و هدف، رسيدن به عدل براى بشر است. و اسلام اين عدل را تأمين مى ‌كند.

******

ارتباط قلبي‌ يكايك‌ مردم‌ مؤمن‌ با مقام‌ ولايت‌ عظمي‌ و ولي‌الله‌ اعظم‌، يكي‌ از بركاتي‌ است‌ كه‌ از مشخص‌ بودن‌ مهدي‌ موعود(عجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌الشريف‌) در عقيده‌ي‌ مردم‌ ما ناشي‌ مي‌شود. ما علاوه‌ بر اعتقاد به‌ اصل‌ وجود مهدي‌ و اين‌كه‌ كسي‌ خواهد آمد و دنيا را از عدل‌ و داد پر خواهدكرد، شخص‌ مهدي‌ را هم‌ مي‌شناسيم‌ و نام‌ و كنيه‌ و پدر و مادر و تاريخ‌ ولادت‌ و كيفيات‌ غيبت‌ و اصحاب‌ نزديك‌ و حتي‌ بعضي‌ از كيفيات‌ هنگام‌ ظهور او را نيز مي‌دانيم‌. اگرچه‌ آن‌ شخصيت‌ درخشان‌ و خورشيد تابان‌ را در بيرون‌ و محيط زندگي‌ خود نمي‌بينيم‌ و او را تطبيق‌ نمي‌كنيم‌، اما معرفت‌ به‌ حال‌ او داريم‌

******

رابطه‌ي‌ بين‌ شيعياني‌ كه‌ اين‌ اعتقاد را دارند، با مقام‌ ولايت‌ و مهدي‌ موعود، يك‌ رابطه‌ي‌ دايمي‌ است‌ و چه‌قدر خوب‌ و بلكه‌ لازم‌ است‌ كه‌ يكايك‌ ما، قلبا هم‌ اين‌ رابطه‌ را با توجه‌ و توسل‌ و حرف‌ زدن‌ با آن‌ حضرت‌ حفظ كنيم‌. طبق‌ همين‌ زياراتي‌ كه‌ وارد شده‌ و بعضا مأثور است‌ و به‌ احتمال‌ زياد به‌ خود معصوم‌(ع‌) مستند مي‌باشد، اين‌ رابطه‌ي‌ قلبي‌ و معنوي‌ بين‌ آحاد مردم‌ و امام‌ زمان‌(عج‌) يك‌ امر مستحسن‌، بلكه‌ لازم‌ و داراي‌ آثاري‌ است‌; زيرا اميد و انتظار را به‌ طور دايم‌ در دل‌ انسان‌ زنده‌ نگه‌ مي‌ دارد.

******

انتظار، يكي‌ از پربركت‌ترين‌ حالات‌ انسان‌ است‌; آن‌ هم‌ در انتظار دنيايي‌ روشن‌ از نور عدل‌ و داد. “يملا الله‌ به‌ الارض‌ قسطا و عدلا". خداي‌ متعال‌ به‌ دست‌ او، سرزمين‌ بشري‌ و همه‌ي‌ روي‌ زمين‌ را از عدالت‌ و دادگستري‌ پرخواهدكرد. انتظار چنين‌ روزي‌ را بايد داشت‌. نبايد اجازه‌ داد كه‌ تصرف‌ شيطانها و ظلم‌ و عدوان‌ طواغيت‌ عالم‌، شعله‌ي‌ اميد را در دل‌ خاموش‌ كند. بايد انتظار كشيد. انتظار، چيز عجيبي‌ است‌ و داراي‌ ابعاد گوناگوني‌ مي‌باشد. يكي‌ از ابعاد انتظار، اعتماد و اميدواري‌ به‌ آينده‌ و مأيوس‌ نبودن‌ است‌. همين‌ روح‌ انتظار است‌ كه‌ به‌ انسان‌ تعليم‌ مي‌دهد تا در راه‌ خير و صلاح‌ مبارزه‌ كند. اگر انتظار و اميد نباشد، مبارزه‌ معني‌ ندارد و اگر اطمينان‌ به‌ آينده‌ هم‌ نباشد، انتظار معني‌ ندارد. انتظار واقعي‌، با اطمينان‌ و اعتماد ملازم‌ است‌. كسي‌ كه‌ شما مي‌دانيد خواهد آمد، انتظارش‌ را مي‌كشيد و انتظار كسي‌ كه‌ به‌ آمدنش‌ اعتماد و اطمينان‌ نداريد، انتظاري‌ حقيقي‌ نيست‌. اعتماد، لازمه‌ي‌ انتظار است‌ و اين‌ هر دو، ملازم‌ با اميد است‌ و امروز اين‌ اميد، امري‌ لازم‌ براي‌ همه‌ي‌ ملتها و مردم‌ دنيا می باشد.

******

ما كه‌ منتظر امام‌ زمان‌ هستيم‌، بايد در جهتي‌ كه‌ حكومت‌ امام‌ زمان‌(عليه‌الاف‌ التحيه‌والثناءوعجل‌الله‌تعالي‌فرجه‌) تشكيل‌ خواهد شد، زندگي‌ امروز را در همان‌ جهت‌ بسازيم‌ و بنا كنيم‌. البته‌، ما كوچكتر از آن‌ هستيم‌ كه‌ بتوانيم‌ آن‌ گونه‌ بنايي‌ را كه‌ اولياي‌ الهي‌ ساختند يا خواهند ساخت‌، بنا كنيم‌; اما بايد در آن‌ جهت‌ تلاش‌ و كار كنيم‌.

******

مظهر عدل‌ پروردگار، امام‌ زمان‌(عج‌) است‌ و مي‌دانيم‌ كه‌ بزرگترين‌ خصوصيت‌ امام‌ زمان‌(عليه‌الصلاه‌والسلام‌) ـ كه‌ در دعاها و زيارات‌ و روايات‌ آمده‌ است‌ ـ عدالت‌ مي‌باشد: “يملا الله‌ به‌ الارض‌ قسطا و عدلا". ما بايد امروز جامعه‌ را جامعه‌ي‌ عدالت‌ بكنيم‌. در بناي‌ يك‌ جامعه‌، عدالت‌ از همه‌ چيز مهمتر است‌. عدالت‌، به‌ معناي‌ عدم‌ تبعيض‌ در حقوق‌ و حدود و احكام‌ است‌. عدالت‌، يعني‌ كمك‌ به‌ مردم‌ محروم‌ و ضعيف‌. عدالت‌، يعني‌ اين‌ كه‌ برنامه‌ها و حركت‌ كلي‌ كشور، در جهت‌ تأمين‌ زندگي‌ مستضعفان‌ باشد. عدالت‌، به‌ معناي‌ اين‌ است‌ كه‌ كساني‌ كه‌ در زير سايه‌ي‌ سنگين‌ نظام‌ طاغوتي‌، از حقوق‌ خود محروم‌ ماندند، به‌ حقوقشان‌ برسند. عدالت‌، يعني‌ اين‌كه‌ عده‌ي‌ خاصي‌ براي‌ خودشان‌ حق‌ ويژه‌يي‌ قايل‌ نباشند. عدالت‌، يعني‌ اين‌كه‌ حقوق‌ انساني‌ و اجتماعي‌ و عمومي‌ و حدود الهي‌، يكسان‌ بر مردم‌ اجرا شود. اگر جلوي‌ كساني‌ كه‌ با تكيه‌ بر فريب‌ و زور و يا بر اساس‌ كارهاي‌ ناصحيح‌ و مبتني‌ بر عقلهاي‌ مادي‌ و منحرف‌ از معنويت‌، توانستند به‌ چيزهايي‌ كه‌ حق‌ آنها نبوده‌ است‌، دست‌ پيدا كنند، گرفته‌ شود تا فرصتي‌ براي‌ ادامه‌ي‌ كار خود پيدا نكنند، عدالت‌ تحقق‌ پيدا كرده‌ است‌.

******

او وعده‌ي‌ الهي‌ و مصداق‌ لطف‌ خدا بر انسانيت‌ و بشريت‌ است‌. او مستوره‌ و نمونه‌يي‌ از اوليا و اصفيا و انبيا و برجسته‌ترين‌ بندگان‌ خداست‌. او نمايشگر مبلغ‌ فضل‌ الهي‌ بر بني‌آدم‌ است‌. اينها چيزهايي‌ است‌ كه‌ خود آنان‌ بيان‌ فرمودند. اگر ما بتوانيم‌ در حد فهم‌ قاصر و ناقص‌ خودمان‌، رشحاتي‌ از اين‌ گفته‌ها را درك‌ كنيم‌ و بفهميم‌، خيلي‌ برد كرده‌ايم‌.

******

ما ملتي‌ منتظر هستيم‌; ملتي‌ كه‌ به‌ اميد پيشرفت‌ و موفقيت‌، اقدام‌ و تلاش‌ و انقلاب‌ كرد و موفق‌ شد. ما امروز براي‌ انتظار، بايد باب‌ بخصوصي‌ در زندگي‌ خود باز كنيم‌. حقيقتا ملت‌ ما بايد روح‌ انتظار را به‌ تمام‌ معنا در خود زنده‌ كند. “ما منتظريم‌"، يعني‌ اين‌ اميد را داريم‌ كه‌ با تلاش‌ و مجاهدت‌ و پيگيري‌، اين‌ دنيايي‌ كه‌ به‌ وسيله‌ي‌ دشمنان‌ خدا و شياطين‌، از ظلمات‌ جور و طغيان‌ و ضعيف‌كشي‌ و نكبت‌ حاكميت‌ ستمگران‌ و قلدران‌ و زورگويان‌ پرشده‌ است‌، در سايه‌ي‌ تلاش‌ و فعاليت‌ بي‌وقفه‌ي‌ ما، يك‌ روز به‌ جهاني‌ تبديل‌ خواهد شد كه‌ در آن‌، انسانيت‌ و ارزشهاي‌ انساني‌ محترم‌ است‌ و ستمگر و زورگو و ظالم‌ و قلدر و متجاوز به‌ حقوق‌ انسانها، فرصت‌ و جايي‌ براي‌ اقدام‌ و انجام‌ خواسته‌ و هوي‌ و هوس‌ خود، پيدا نخواهد كرد. اين‌ روشنايي‌، در ديدگاه‌ ما نسبت‌ به‌ آينده‌ وجود دارد.

******

عقيده به امام زمان، نمي‏گذارد مردم تسليم شوند؛ به شرطي که اين عقيده را درست بفهمند. وقتي که اين عقيده به طور حقيقي در دلها جا بگيرد، حضور امامِ غايب در ميان مردم حس مي‏شود. امام بزرگوار و عزيز و معصوم و قطب عالم امکان و ملجأ همه خلايق، اگر چه غايب است و ظهور نکرده، اما حضور دارد. مگر مي‏شود حضور نداشته باشد؟ مؤمن، اين حضور را در دل خود و با وجود و حواس خويش حس مي‏کند. آن مردمي که مي‏نشينند، راز و نياز مي‏کنند؛دعاي ندبه را با توجّه مي‏خوانند و زيارت آل ياسين را زمزمه مي‏کنند و مي‏نالند، مي‏فهمند چه مي‏گويند. آنها حضور اين بزرگوار؛ را حس مي‏کنند؛ ولو هنوز ظاهر نشده و غايب است. غيبت او، به احساس حضورش ضرري نمي‏زند. ظهور نکرده است؛ اما هم در دلها و هم در متن زندگي ملت حضور دارد. مگر مي‏شود حضور نداشته باشد؟ شيعه خوب کسي است که اين حضور را حس کند و خود را در حضور او احساس نمايد. اين، به انسان اميد و نشاط مي‏بخشد. اين ملت بزرگ، بيش از همه چيز به همين اميد نياز دارد؛ ملتي که در راه خدا و براي عظمت اسلام، مجاهدت و مبارزه مي‏کند و افتخار طول تاريخ بشر و همه تاريخ اسلام شده و پرچم اسلام را در زمان ما به اهتزاز در آورده است. چنين ملتي، بيشتر از همه چيز، به همين اميد درخشان احتياج دارد. آن اعتقاد، اين اميد را به او مي‏بخشد.

******

امروز ذهنيت بشر، آماده‌ى آن است كه بفهمد، بداند و يقين كند كه انسان والايى خواهد آمد و بشريت را از زيربارهاى ظلم و ستم نجات خواهد داد؛ همان چيزى كه همه‌ى پيغمبران براى آن تلاش كرده‌اند، همان چيزى كه پيغمبر اسلام در آيه‌ى قرآن، وعده‌ى آن را به مردم داده است: «و يضع عنهم اصرهم و الاغلال التى كانت عليهم» دست قدرت الهى به‌وسيله‌ى يك انسان عرشى، يك انسان خدايى، يك انسان متّصل به عالمهاى غيبى، معنوى و عوالمى كه براى انسانهاى كوته‌نگرى مثل ما قابل درك و تشخيص نيست، مى‌تواند اين آرزو را براى بشريت برآورده كند. لذا دلها، شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجّه و روزبه‌روز متوجّه‌تر است. ملت ايران، امروز اين امتياز بزرگ را دارد كه فضاى كشور، فضاى امام زمان است. نه فقط شيعه در همه‌ى عالم، بلكه همه‌ى مسلمانان در انتظار مهدى موعودند. امتياز شيعه اين است كه اين موعود الهى و قطعىِ همه‌ى طوايف مسلمين، بلكه همه‌ى اديان الهى را با اسم و رسم و خصوصيات و تاريخ ولادت مى‌شناسد. خيلى از بزرگان ما در همين دوران غيبت، آن عزيز و محبوب دلهاى عاشقان و مشتاقان را از نزديك، زيارت كرده‌اند. بسيارى از نزديك با او بيعت كرده‌اند. بسيارى از او سخن دلگرم كننده شنيده‌اند. بسيارى از او نوازش ديده‌اند و بسيار ديگرى بدون اين‌كه او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبّت ديده و او را نشناخته‌اند. در همين جبهه‌ى جنگ تحميلى، جوانانى كه در لحظه‌هاى حسّاس، احساس نورانيت و معنويت كردند، لطفى از غيب به‌سوى دلهاى خودشان حس و لمس كردند و نشناختند و نفهميدند، بسيارند. امروز هم همان‌طور است.

******

وجود مقدس حضرت بقيةاللَّه (ارواحنافداه) استمرار حركت نبوت‏ها و دعوت‏هاى الهى است از اول تاريخ تا امروز؛ يعنى همان‏طور كه در دعاى ندبه مى‏خوانيد، از «فبعض اسكنته جنّتك» - كه حضرت آدم است - تا «الى ان انتهى الامر» - كه رسيدن به خاتم‏الانبياء (صلّى‏اللَّه ‏عليه ‏واله) هست - و بعد مسأله‏ى وصايت و اهل بيت آن بزرگوار، تا مى‏رسد به امام زمان، همه، يك سلسله‏ى متصل و مرتبط به هم در تاريخ بشر است. اين، بدين معناست كه آن حركت عظيم نبوت‏ها، آن دعوت الهى به‏وسيله‏ى پيامبران، در هيچ نقطه‏يى متوقف نشده است. بشر به پيامبر و به دعوت الهى و به داعيان الهى احتياج داشته است و اين احتياج تا امروز باقى است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعاليم انبيا نزديك‏تر شده است. امروز جامعه‏ى بشرى با پيشرفت فكر و مدنيت و معرفت، بسيارى از تعاليم انبيا را - كه ده‏ها قرن پيش از اين، براى بشر قابل درك نبود - درك كرده است. همين مسأله‏ى عدالت، مسأله‏ى آزادى، مسأله‏ى كرامت انسان - اين حرفهايى كه امروز در دنيا رايج است - حرفهاى انبياست. آن روز عامه‏ى مردم و افكار عمومى مردم اين مفاهيم را درك نمى‏كردند. پى‏درپى آمدن پيغمبران و انتشار دعوت پيغمبران، اين افكار را در ذهن مردم، در فطرت مردم، در دل مردم، نسل به نسل نهادينه كرده است. آن داعيان الهى، امروز سلسله‏ شان قطع نشده است و وجود مقدس بقيةاللَّه‏ الاعظم (ارواحنافداه) ادامه‏ى سلسله‏ى داعيان الهى است، كه در زيارت آل ياسين مى‏خوانيد: «السّلام عليك يا داعى‏اللَّه و ربّانى آياته». يعنى شما امروز همان دعوت ابراهيم، همان دعوت موسى، همان دعوت عيسى، همان دعوت همه‏ى پيغمبران و مصلحان الهى و دعوت پيامبر خاتم را در وجود حضرت بقيةاللَّه مجسم مى‏بينيد. اين بزرگوار، وارث همه‏ى آنهاست و دعوت و پرچم همه‏ى آنها را در دست دارد و دنيا را به همان معارفى كه انبيا در طول زمان آورده‏اند و به بشر عرضه كرده‏اند، فرا مى‏خواند. اين، نكته‏ى مهمى است.

******

ما به زمان ظهور امام زمان(ارواحنا فداه) این محبوب حقیقی انسان ها، نزدیک شده ایم. ملت ایران به فضل پروردگار و باهدایت های معنوی ولی الله الأعظم(ارواحنا فداه) خواهد توانست کاخ پر عظمت تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم بر افراشته نماید، این آینده قطعی شما است.

جوانان خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند! نیروهای مؤمن و مخلص این را هدف قرار بدهند! شما جوانان به کمک خدا و به امید او، آن روز را خواهید دید و به دست خودتان ان شاء الله آن روز را خواهید ساخت!

موضوعات: امام زمان (عج)  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...