سال ۱۹۶۷ شبکه BBC برنامه‌ای (به مناسبت یک آوریل) درست کرد و با مردی مصاحبه کرد که ادعا کرده بود تکنولوژی به اسم Smellovision اختراع کرده
که از طریق امواج تلویزیونی «بو» ارسال می‌کنه،

داخل برنامه پیاز خرد کرد و قهوه درست کرد و تعداد زیادی از بیننده‌ها تماس گرفتن و تائید کردن این بوها رو از تلویزیون حس کردن.

سال ۱۹۷۷ هم روانشناسی به اسم O’Mahony برنامه‌ی مشابهی اجرا کرد که بوی «روستا» رو از طریق تلویزیون ارسال می‌کرد.

بعد از ۲۴ ساعت نزدیک به ۲۰۰ گزارش دریافت شد که بوی گل، گندم، سیب، نان و سیب‌زمینی و… از تلویزیونشون خارج شده. حتی تعدادی از بینندگان شروع حساسیت به خاطر این برنامه ابراز شکایت کردن. این و چندین مورد مشابه دیگه، قدرت روانی تلقین توی تصویرسازی ذهنی رو نشون دادن.

ا Wiseman تو کتابش مثال زده که اگه کنارش AC باشن یا 12,14 معنای متفاوت میده. و میگه اگه محتوای مناسب داده بشه، مردم ناخوداگاه معنا میسازن!

 

#یاحسین #ماه

#شایعه

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...