شباهت حضرت مهدی علیه السلام و حضرت سلیمان

حضرت داوود (ع)، حضرت سلیمان(ع) را جانشین و خلیفه خود قرار داد در حالیکه هنوز به سن بلوغ نرسیده بود. در حدیثی از امام جواد (ع) آمده است که فرمود: «خداوند تبارک تعالی به داوود وحی فرمود که سلیمان را خلیفه خود سازد، در حالیکه کودک بود و چوپانی گوسفندان می کرد. عباد و علمای بنی اسرائیل این مطلب را انکار کردند، پس خداوند تعالی وحی فرمود: عصاهای آن افراد را بگیر و عصای سلیمان را نیز بگیر و آنها را در اتاقی بگذار و در آن اتاق را به مهر خودشان مهر کن و چون فردا شود عصای هر کس برگ آورده و میوه داده بود او خلیفه است، پس داوود(ع) این مطلب را به آنها خبر داد، گفتند: ما راضی و تسلیم شدیم.1» خداوند قائم (عج) را خلیفه قرار داد در حالیکه کودکی تقریبا پنج ساله بود و در زمان حیات پدرش به سؤالات سعد بن عبدالله قمی پاسخ گفت.
ملک و حکومت
سلیمان(ع) گفت: «پروردگارا به من ملکی عنایت کن که برای هیچ کس بعد از من شایسته نباشد.2» همانطور که متعارف است حکومت سلاطین جهان آمیخته به جور و فساد است ولی سلیمان می خواست حکومتش آنطور نباشد، همچنین سلطنت و حکومت پادشاهان و امرای زمین تنها بر انسانهاست ولی حکومت سلیمان(ع) بر جن و انس و پرندگان بود. خداوند می فرماید: «و لشکریان سلیمان از جن و انس و پرندگان برایش گرد آمدند.3»
خداوند متعال به حضرت مهدی (ع) نیز ملک و حکومتی عنایت خواهد فرمود که برای احدی از اولین و آخرین از نظر کمیت و کیفیت مانندش نبوده است. از لحاظ کمیت آن حضرت شرق و غرب را می گیرد و از نظر کیفیت، محض عدالت و عدالت خالص است و حکومتش تمام اهل آسمانها و زمین را شامل می گردد.
تسخیر باد
خدای تعالی باد را در تسخیر حضرت سلیمان قرار داده بود. خداوند می فرماید: «پس باد را به تسخیر او در آوردیم تا به نرمی هرکجا خواهد به فرمان او جریان یابد.4» خداوند باد را در خدمت قائم(عج) نیز قرار می دهد. چنانچه در حدیثی که در کمال الدین روایت شده امام صادق (ع) فرمود: «پس خداوند تبارک و تعالی بادی برانگیزد که در هر بیابان ندا کند: این مهدی است که به قضاوت داوود(ع) و سلیمان(ع) قضاوت می کند و بینة نمی خواهد.5»
غیبت از قوم
سلیمان مدتی از قومش غائب شد. قائم(عج)، غیبتش طولانی تر از سلیمان(ع) است.
بازگشت آفتاب
آفتاب برای حضرت سلیمان(ع) بازگشت، حضرت مهدی (ع) نیز آفتاب و ماه را می خواند و آنها او را پاسخ می دهند.
سلیمان (ع) حشمة الله بوده، قائم(عج) نیز حشمة الله است.


پی نوشت:
1-کمال الدین، ج 1، ص 156
2- سوره ص ، آیه 35
3- سوره نمل، آیه 17
4- سوره ص، آیه 46
5- کمال الدین، ج 2، ص671
منبع: مکیال المکارم

 

موضوعات: امام زمان (عج)  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...