شیطان از جنس جن است واز آتش خلق شده است.قبل از اینکه از بهشت رانده شود خدا را بسیار عبادت میکرد به همین دلیل <<عزازیل >> نام گرفت.
حضرت علی (ع) فرمودند: شیطان هفتاد هزار سال خدا را عبادت کرد فقط یک نماز دو رکعتی او چهار هزار سال طول کشید.وقتی خدا انسان را از خاک آفرید و در آن روح دمید به تمام ملائکه دستور داد که بر آدم سجده کنند و همه سجده کردند به غیر از ابلیس.

شیطان به خدا گفت : من هفتاد هزار سال تو را عبادت کردم و خودت فرموده ای که هرکسی مرا عبادت کند عبادتش بی نتیجه نمیگذارم و عوضش را به او میدهم. خداوند فرمودند:هر چه میخواهی در دنیا به تو عطا میکنم.

شیطان گفت : اول اینکه اجازه بدهی تا قیامت زنده بمانم.

خداوند فرمودند: تا آن روز تو را مهلت میدهم.

دوم اینکه در مقابل هر یک از فرزندان آدم دو فرزند به من عطا کنی که برای هریک از اولاد آدم دو فرزند را مسلط کنم تا آنها را به گمراهی بکشانند خداوند باز هم قبول کرد.

سوم اینکه از تو میخواهم مرا در بدن اولاد آدم همچون خون جریان دهی که از هر جای بدن انسان بتوانم او را به معصیت بکشانم.

چهارم اینکه میخواهم اولاد آدم ما را نبینند.اما ما آنها را ببینیم.

پنجم اینکه میخواهم به من قدرتی دهی که به هر شکلی که میخواهم درآیم و هر کج که میخواهم بروم.

ششم اینکه میخواهم تا دم مرگ پیش اولاد آدم باشم ( یعنی حتی وقتی حضرت ملک الموت (س) برای قبض روح به سراغ انسان می آید شیطان هم حاضر میشود و انسان را وسوسه میکند)

امام باقر(ع) فرمودند: هنگامیکه انسان در حال جان کندن است خیلی تشنه میشود و در آن هنگام شیطان با یک لیوان آب می آید و می گوید اگر بر من سجده کنی و کافر شوی این آب را به تو میدهم وقتی نا امید میشود شیطان آب را میریزد و میگوید من از تو بیزارم و میرود.

هفتم اینکه از تو میخواهم که من را به سینه اولاد آدم مسلط گردانی تا او را وسوسه کنم.

خداوند در پایان می فرماید: تمام خواسه هایت را بر آورده میکنم ولی هر کسی پیرو تو باشد او را با تو به جهنم می فرستم.

بعد شیطان می گوید: ای خدا به عزت وجلالت سوگند که همه انسان ها را گمراه میکنم مگر عده ای معدودی که بنده خاص تو هستند.سپس گفت: حالا که مرا بیرون میکنی جایی برای زندگی کردنم معین کن.خداوند فرمودند: تو را در حمام ها و هر کجا که محل رفت و آمد مردم است قرار دادم.شیطان گفت : غذای من چه باشد ؟ خداوند فرمودند : سر هر سفره ای که بسم الله الرحمن الرحیم گفته نشود بنشین و با آنها که همچون حیوان گرسنه هستند غذا بخور.

حضرت امام محمد باقر (ع) در این باره میفرمایند : اگر اول غذا یادتان رفت << بسم الله>> بگویید آخر غذا بگویید تا شیطان هر چه خورده برگرداند.بعد شیطان گفت : که من احتیاج به آب دارم. خداوند فرمودند : آب تو شراب و هر چیز مست کننده باشد.بعد گفت : برای من کتابی قرار بده.خداوند فرمودند: کتاب تو وشم باشد( خالکوبی ها و کتاب های سحر و جادو) اولین کسی که سحر و جادو را به انسان آموخت شیطان بود. بعد شیطان گفت که برای من حدیثی قرار بده. خداوند فرمود : حدیث تو دروغ است.بعد گفت : برای من دام و وسیله شکار قرار بده.خداونند فرمودند : زنان را وسیله صید و به دام انداختن مردم قرار دادم.

روزی حضرت محمد (ص) شیطان را حاضر در مسجد الحرام دید پیش او رفت و به او گفت :ای ملعون چرا ناراحتی؟ شیطان گفت : چون این همه تلاش میکنم تا مردم را گمراه کنم ولی تو در روز قیامت آنها را شفاعت میکنی و تمام زحمات مرا به هدر میدهی به همین خاطر با تو دشمنم.حضرت فرمودند: از امتم چرا ناراحتی؟ شیطان گفت :

اول اینکه وقتی به هم میرسنند سلام میکنند که (سلام) اسم خداست و من از این اسم میترسم.

دوم اینکه وقتی همدیگر را میبینند به یکدیگر دست میدهند و تا دستهایشان از هم بیرون نیامده گناهانشان بخشیده میشود.

سوم اینکه: وقتی میخواهند غذا بخورند <<بسم الله>> می گویند و من دیگر نمیتوانم غذا بخورم و گرسنه میمانم.

چهارم اینکه: بعد از غذا خوردن <<الحمد الله>> میگویند.

پنجم اینکه : وقتی اسم تو می آید بلند بلند(صلوات) ختم میکنند و ثواب آن آنقدر زیاد است که من فرار میکنم.

ششم اینکه : وقتی میخواهند کاری بکنند<<ان شاء الله>> میگویند ومن دیگر نمیتوانم در آن کار دخالت کنم و آنها را بر هم زنم.

هفتم اینکه : صدقه میدهند و وقتیکه (صدقه) میدهند هم گناهانشان آمرزیده میشود و هم هفتاد نوع بلا را از خود دور میکند.

حضرت نبی (ص) در این مورد فرمودند : وقتی انسان دستش را در جیبش میکند تا صدقه بدهد هفتاد شیطان دست او را میگیرند تا او را منصرف نمایند.

هشتم اینکه: قرآن میخوانند و در خانه ای که قرآن خوانده میشود دیگر جایی برای من نمی ماند چون در آن خانه ملائکه رفت و آمد میکنند.

نهم اینکه : مرا زیاد لعنت میکنند وبا هر( لعنت ) یک زخم بر بدنم می افتد و تا زمانی که آن شخص را به گمراهی نکشانم آن زخم ها خوب نمیشوند.

دهم اینکه: هنگامیکه گناه میکنند سریع توبه میکنند و زحمات مرا به هدر میدهند.

یازدهم اینکه : عطسه که میکنند <<الحمدالله >>میگویند.

حضرت محمد(ص) فرمودند: عطسه از طرف خداوند وخمیازه از طرف شیطان است و وقتی عطسه میکنید باید<<الحمدالله>> بگویید.

وقتی انسان نماز میخواند شیطان از او دور میشود.بخصوص اگر سجده او طولانی باشد.شیطان از روی ناراحتی فریاد میکشد.

حضرت امام صادق(ع) فرمودند: هر کس نماز نخواند از شیطان پست تر است.چون شیطان یک خطا کرد و آن هم اینکه بر آدم سجده نکرد ولی انسان اگر نماز نخواند برای خدا سجده نمیکند.در میان همه نمازها به نماز صبح سفارش شده است. دلیل آن این است که در هنگام شب فرشتگان شب پیش انسان هستند و اعمال شب را مینویسندو هنگامیکه اذان صبح را میدهند فرشتگان شب میروند و جای خود را به فرشتگان روز میدهند.پس اگر نماز صبح را بخوانیم در دو پرونده ثبت میشود و آخرین عمل که همین نماز صبح است را فرشتگان مینویسند و اولین چیزی که در پرونده صبح ثبت میشود همان نماز صبح است.

همچنین از امام صادق(ع) منقول است :که از صفات مومن این است که<<بسم الله الرحمن الرحیم>> را در نماز بلند بگوید وهر کس بعد از تکبیرنماز وقبل از شروع حمد<<اعوذبالله من الشیطان الرجیم>> بگوید به اندازه هر مویی که در بدن است هزار حسنه برای او مینویسند.

حضرت پیامبر(ص)فرمودند: هرکس بعد از نماز تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها(34 الله اکبر 33 الحمد الله 33 سبحان الله) را بگوید به خصوص اگر با انگشتان بشمارد همان دستهایش او را در روز قیامت شفاعت میکنند و ثواب این تسبیحات هزار رکعت نماز مستحبی افضل تر است.
مطمئنم که دگرگون شدید پس التماس دعا.
میگن شیطان با بنده ای همسفرشد موقع نمازصبح بنده نماز نخوند موقع ظهر وعصرهم نمازنخوند موقع مغرب وعشاء رسید بازم بنده نماز بجای نیاورد
موقع خواب شیطان به بنده گفت من باتو زیریک سقف نمیخوابم چون پنج وقت موقع نماز شد وتویک نماز نخوندی میترسم غضبی از آسمان براین سقف نازل بشه که من هم باتو شامل بشم
بنده گفت توشیطانی ومن بنده خدا .چطور غضب برمن نازل بشه؟
شیطان درجواب گفت من فقط یک سجده اونم به بنده خدانکردم ازبهشت رانده شدم وتاروز قیامت لعن شدم درصورتیکه تو از صبح تاحالا بایدچندسجده به خالق میکردی ونکردی وای به حال تو که ازمن بدتری…

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...