✿نـــگـــــــین عــــــــــرش✿
 
 




نگین عرش
وبلاگ به نام فاطمه زهرا(س)(نگین عرش) ساخته شده✿ هستيِ هستي به بود فاطمه ست✿ مهر محراب سجود فاطمه ست✿ قصـه راكوته كنم كاندر ازل✿ عـلت خلقت وجود فاطمه ست✿


Random photo
روزی به قصد دانستن جای تو از همه پرسیدم: کجاست؟


آخرین مطالب


موضوعات


پربازدیدترین مطالب
پربازدیدترین مطالب


تدبر در قرآن
آیه قرآن





ذکر ایام هفته

مهدویت امام زمان (عج)


سخن بزرگان


کرامات معصومین(ع)
آیه قرآن


جستجو


تعبیر خواب رویا



قال انبیاء

وضعیت یاهو مذهبی



آخرین نظرات





 

...



عدد 19

مقاله قرآن و كامپیوتر توسط (دكتر رشاد خلیفه) دارای درجه دكترای Ph.D از دانشگاه آریزونای آمریكاست كه با الهام از آیه 11 تا 31 سوره مدثر كه عدد 19 را كلید رمز اعجاز آمیز بودن قرآن دانست. اینك ادامه مقاله:
1- اولین آیه قرآن « بسم الله الرحمن الرحیم » دارای 19 حرف عربی است.
2- قرآن مجید از 114 سوره تشكیل شده است و این عدد به 19 قسمت است. (6× 19).
3- اولین سوره ای كه نازل شده است سوره علق (شماره96) نوزدهمین سوره از آخر قرآن است.
4- سوره علق 19 آیه دارد.
5- سوره علق 285 حرف (15× 19) دارد.
6- اولین باركه جبرئیل امین با قرآن فرود آمد 5 آیه اولی سوره علق را آورد كه شامل 19 كلمه است.
7- این 19 كلمه ، 76 حرف (4× 19) دارد كه به تعداد حروف بسم الله الرحمن الرحیم است.
8- دومین باری كه جبرئیل امین فرود آمد 9 آیه اولی سوره قلم (شماره 68) را آورده كه شامل 38 كلمه است. (2 × 19) .
9- سومین باركه جبرئیل امین فرود آمد 10 آیه اولی سوره مزمل (شماره 73) را آورد كه شامل 57 كلمه است. (3× 19).
10- چهارمین باركه جبرئیل فرود آمد 30 آیه اولی سوره مدثر (شماره 74) را آورد كه آخرین آیه آن « بر آن دوزخ 19 فرشته موكلند» می باشد. (آیه 30) .
11- آفریننده ذوالجلال و عظیم الشأن با آیه 31 سوره مدثر به ما یاد می دهد كه چرا عدد 19 را انتخاب كرده است. پنج دلیل زیر را بیان می فرماید :
الف) بی ایمانان را آشفته سازد.
ب) به خوبان یهود و نصارا اطمینان دهد كه قرآن آسمانی است.
ج) ایمان مومنان تقویت نماید.
د) تا هر گونه اثر شك و تردید را از دل مسلمانان و خوبان یهویت و مسیحیت بزداید.
ه) تا منافقین و كفار را كه سیستم اعدادی قرآن را قبول ندارند رسوا سازد.
13- آفریننده بمامی آموزدكه این نظم اعدادی قرآن تذكری به تمام جهانیان است (آیه 31 سوره مدثر)ویكی از معجزات عظیم قران است. (آیه 35).
14- هركلمه از جمله آغازیه قرآن بسم الله الرحمن الرحیم در تمام قرآن بنحوی تكرار شده كه به عدد 19 قابل تقسیم است ،بدین ترتیب كه كلمه‍ýýýý‏” اسم ” 19 باركلمه ” الله ” 2698بار(42*19)، كلمه ” الرحمن ” 57 بار (3*19) وكلمه ” الرحیم ” 114بار (6*19)دیده میشود.
16- همانطور كه در بالا اشاره شد سوره توبه فاقد آیه افتتاحیه بسم الله است . هر گاه از سوره توبه شروع كرده آنرا سوره شماره یك وسوره یونس را سوره شماره دو فرض نموده وبه همین ترتیب جلو برویم ، ملاحظه می شود كه سوره النمل نوزدهمین سوره است (سوره 27) كه بسم الله تكمیلی را دارد .از این نظم نتیجه می گیریم كه قرآنی كه اكنون در دست ماست با قرآن زمان پیامبر از لحاظ ترتیب سوره ها یكی است .
17- تعداد كلمات موجود بین دو آیه بسم الله سوره النمل 342(18*19) میباشد.
18- قرآن مجید شامل اعداد بیشماری است .مثلاً : ما موسی را برای جهل شب احضار كردیم ،ما هفت آسمان را آفریدیم .شمار این اعداد در تمام قرآن 285(15*19) میباشد.
19- اگر اعداد 285 فوق را با هم جمع كنیم ، حاصل جمع 174591 (9189*19)خواهد بود .
20- حتی اگر اعداد تكراری را از عدد فوق حذف نماییم حاصل جمع 162146 (8534*19) خواهد بود.
21- یك كیفیت مخصوص به قرآن مجید اینست كه29 سوره با حروف رمزی شروع میشود كه معنی ظاهری ندارند ، این علامات در هیچ كتاب دیگری و در هیچ جایی دیده نمی شوند .این حروف در ابتدای سوره های قرآن بخش مهمی از طرح اعدادی اعجاز آمیز می باشد كه بر عدد 19 بنا شده است.اولین نشانه این ارتباط اینست كه29 سوره از قرآن با این علامات شروع میشود.تعداد حروف الفبا دراین رموز14وتعداد خود رمزها نیز14میباشد.هرگاه تعدادسوره ها(29) وحروف الفبا(14)راباتعدادرمزها(14)جمع كنیم ، حاصل جمع 57(3*19) خواهد بود.
23- سوره قاف كه با حرف ق شروع می شود (شماره 50 ) شامل 57(3*19) حروف ق است.
24- سوره دیگری در قرآن” حروف ق را در علامت رمزی خود دارد (سوره شورا شماره 42) كه اگر حروف ق را در این سوره شمارش نمائید، ملاحظه خواهید كرد كه حرف ق 57 (3 * 19) بار تكرار شده است.
25- بدین ترتیب در مییابید كه دو سوره قرآنی فوق الذكر (شماره 50 و 42 ) به اندازه همدیگر (57،57) شامل حرف ق هستند كه مجموع آن دو با تعداد سوره های قرآن(114) برابر است. چون سوره ق بدین نحو آغاز می شود : “ق و القرآن المجید” تصور حرف ق به معنی قرآن مجید می نماید و 114 ق مذكور گواه 114 سوره های قرآن است. این احتساب اعداد آشكار و گویا ، مدلل می دارد كه 114 سوره قرآن ، تمام قرآن را تشكیل می دهند و چیزی جز قرآن نیستند.
26- آمار كامپیوتر نشان میدهد كه فقط این دو سوره كه با حرف ق آغاز می شود ، دارای تعداد معینی ق (57 مورد ) هستند ، گوئی خداوند توانا می خواهد با اشاره و كنایه بفرماید كه خودش تنها از تعداد حروف الفبا در سوره های قرآن با خبر است.
27- یك نمونه در آیه 13 از سوره ق مدلل می دارد كه هر كلمه و در حقیقت هر حروف در قرآن مجید به دستور الهی و طبق یك سیستم اعدادی بخصوصی كه بیرون از قدرت بشر است گنجانیده شده است این آیه می فرماید “عاد ، فرعون و اخوان لوط ” در تمام قرآن مردمی كه لوط را نپذیرفتند ، قوم نامیده می شوند. خواننده بلافاصله متوجه می شود كه اگر بجای « اخوان » در سوره ق كلمه « قوم » بكار بدره می شد چه اتفاقی می افتاد . در این صورت ذكر كلمه قوم بجای اخوان، حرف « ق» در این سوره 58 بار تكرار می شد و عدد 58 به 19 قابل قسمت نیست و لذا با تعداد 57 «ق» كه در سوره شورا مطابقت نمی كرد و جمع آن دو با تعداد سوره های قرآن برابرنمی شد ، بدین معنی كه با جایگزین كردن یك كلمه بجای دیگری نظم قرآن از بین میرود.

ادامه »

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت




 

تکرار واژه‏ها، یکی از جنبه‏های اعجاز عددی قرآن است که وبلاگ«بلوط سحرآمیز» در این پست از وبلاگ خود، با ذکر چند مثال به بررسی این نوع اعجاز قرآن پرداخته است.
بلاگر در آغاز با اشاره به هماهنگی تعداد واژه‌های تکراری قرآن می‌نویسد: کلمه دنیا 115 بار و کلمه آخرت نیز 115 بار تکرار شده‏است. کلمه گیاه 26 بار و کلمه درخت هم 26 بار، کلمه تابستان گرم 5 بار و کلمه زمستان سرد نیز 5 بار، زکات 32 بار و برکت هم 32 بار، شراب 6 بار و مستی هم 6 بار، فقر 13 بار و ثروت هم 13 بار، فرشته 88 بار و شیطان هم 88 بار، بهشت 77 بار و جهنم هم 77 بار، شیاطین 68 بار و ملائک هم ۶۸ بار، حیات 71 بار و کلمه موت هم71 بار در قرآن استفاده شده است.
در هر انسان مؤنث 23 جفت کروموزم xx و در هر انسان مذکر 23 جفت کروموزوم xy وجود دارد. در قرآن کریم هم 23 بار اسم زن و 23 بار اسم مرد به صورت واضح به کار رفته‏است
نویسنده در ادامه چنین می‏آورد: کلمه یوم به معنای روز به صورت مفرد 365 بار به تعداد روزهای سال شمسی در قرآن به کار رفته‏است و به صورت تثنیه و جمع 30 بار به تعداد روزهای ماه، کلمه شهر به معنای ماه، ۱۲ با در قرآن دیده می‏شود، یعنی درست به تعداد ماه‏های سال، کلمه الساعه در قرآن 24 بار به کار رفته‏است. «سماوات السبع» یا «سبع سماوات» یا «هفت آسمان» 7 بار استفاده شده است. سجده و مشتقات آن 34 مرتبه به کار رفته که برابر مجموع سجده‏های 1۷رکعت نماز شبانه روزی است. مشتقات وحی به تعداد اوصیای الهی 12 بار به کار رفته‏است. لفظ شیعه و مشتقاتش 12 بار و مشتقات فرقه 72 بار به تعداد 72 فرقه اسلامی به کار رفته‏است.
بلاگر در پایان با اشاره به مسئله ژنتیکی مطرح شذه در قرآن و تعداد کروموزوم‏های انسان‏ می‌نویسد: ساختمان ژن انسان‏ها بستگی به نوع کروموزوم‌هایی دارد که در ژن موجود است. فرق میان زن و مرد در نوع 23 جفت کروموزومی است که در ژن هر کدام موجود است. در هر انسان مؤنث 23 جفت کروموزم xx و در هر انسان مذکر 23 جفت کروموزوم xy وجود دارد. در قرآن کریم هم 23 بار اسم زن و 23 بار اسم مرد به صورت واضح به کار رفته‏است.

 

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت





کتمان ارتباط کتب آسمانی


[۲:۱۴۶] الذین ءاتینهم الکتب یعرفونه کما یعرفون ابناءهم وان فریقا منهم لیکتمون الحق وهم یعلمون
[۲:۱۴۷] الحق من ربک فلا تکونن من الممترین
[۲:۱۴۶] کسانی که کتاب آسمانی دریافت کردند، حقیقت را در این می شناسند، همان طور که فرزندان خود را می شناسند. با این همه، برخی از آنها دانسته حقیقت را کتمان می کنند.
[۲:۱۴۷] این حقیقتی است از جانب پروردگارت؛ هیچ شکی به خود راه نده.
همانطور که در کتاب مقدس ذکر شده است پیامبر سلیمان نامه ای به ملکه سبا نوشت و آن نامه را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع کرد . در جواب این نامه ملکه سبا ۶۶۶ قطعه الماس هدیه برای سلیمان آورد. ارتباط عمیقی بین کتابهای آسمانی بوسیله عدد ۶۶۶ ایجاد شده است.هیچ شکی باقی نمیماند که قرآن از طرف خداست و تایید کننده کتابهای آسمانی پیشین است. پس بیاید مقدار ابجد شروع نامه سلیمان را هم حساب کنیم عدد ۷۸۶ بدست میاید (مقدار ابجد بسم الله الرحمن الرحیم). (یک بسم الله در آیه ۲۷:۳۰ ذکر شده است که مربوط به نامه سلیمان است)
آیه ۲:۱۴۷ در مورد کتمان ارتباط کتب آسمانی با قرآن بحث میکند اگر مقدار ابجد این آیه را حساب کنیم عدد ۱۹۴۹ بدست میاید.
حالا اگر دو عدد بالایی را با هم جمع کنیم عدد ۲۷۳۵ بدست میاید. که همان شماره سوره و آیه ای است که در مورد هدیه ملکه سبا به سلیمان صحبت میکند.به طور خیلی واضحی از ارتباط قرآن با کتابهای آسمانی دیگر صحبت میکند. خدای توانا به اندازه ای که دل مارا قانع کند نشانه باقی گذارده است. مثل روز روشن است که قرآن تصدیق کننده کتابهای پیشین است و نمیتوان آن را انکار کرد.
۱۹۴۹+۷۸۶=۲۷۳۵
[۲۷:۳۵] وانی مرسلة الیهم بهدیة فناظرة بم یرجع المرسلون
[۲۷:۳۵] “من هدیه ای برای آنها می فرستم؛ تا ببینیم رسولان با چه بازمی گردند.
حالا اگر شماره سوره و آیه هدیه را کنار هم قرار دهیم و آن را با مقدار هدیه فرستاده شده (۶۶۶ که در کتاب مقدس اشاره شده است) جمع کنیم عدد ۳۴۰۱ بدست میاید که خود بخش پذیر بر ۱۹ است.
۲۷۳۵+۶۶۶=۳۴۰۱
۳۴۰۱=۱۷۹*۱۹

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت





متاسفانه آن چیزی که پیامبر محمد آورد با آنچیزی که مسلمانان در حال حاضر دارند زمین تا آسمان فرق میکند. محمد رسول خدا منبعی غیر از قرآن نیاورد اما مسلمانان در حال حاضر کتابهای مقدس دیگری دارند که از آن پیروی میکنند کتابهای حدیث چیزی جز حدث و گمان نیست.بیش از یک میلیون حدیث در کتابهای حدیث از پیامبر محمد نقل شده است که طی محاسبه ساده ای محمد رسول خدا در طول ۲۳ سال هر روز ۱۲۰ حدیث میگفته است. و این نوعی توهین به پیامبر خداست زیرا که محمد رسول خدا نعوذ بالله از نظر پیروان کتابهای حدیث دیوانه و وراج است !!!
[۱۰:۳۶] وما یتبع اکثرهم الا ظنا ان الظن لا یغنی من الحق شیءا ان الله علیم بما یفعلون
[۱۰:۳۶] اکثرشان جز از حدسیات پیروی نمی کنند و حدس و گمان جایگزین حقیقت نمی شود. خدا از آنچه مى کنند، کاملا آگاه است.
مقدار ابجد آیه بالا مساوی ۵۵۰۸ است.
تعداد حروف آن هم ۶۰ است.
اگر دو عدد بالایی را با هم جمع کنیم عدد ۶۱۷۴ بدست میاید.
۵۵۰۸+۶۰=۶۱۷۴
۶۱۷۴=۱۹*۳۶۰
۶۶۶ هم نماینده قرآن است.
اگر سه عدد بالایی را با هم جمع کنیم ۶۲۳۴ بدست میاید که همان تعداد آیه های شمارششده قرآن است.
۵۵۰۸+۶۰+۶۶۶=۶۲۳۴
و این نشان میدهد آن چیزی که پیامبر محمد برای هدایت ما آورد ۶۲۳۴ آیه قرآن است و کتابهای حدیث چیزی جز حدث و گمان نیست.

 

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت





۶۶۶ عدد مهمی برای جامعه مسیحیت است.این عدد چهار بار در کتاب مقدس ذکر شده است که در یک مورد آن عدد را از طرف دجال میدانند.در کتاب مقدس نشانه آمدن دجال ظهور این عدد است . این عدد چهار مورد در کتاب مقدس تکرار شده است. اما در قرن ۲۰ ثابت شد که عدد ۶۶۶ همان قرآن است. شیطان در طول تاریخ معنای آن را عوض کرده است. بطوریکه عدد ۶۶۶ در جامعه مسیحیت نشانه بدیمنی است. اما این عدد نشانه همان قرآن بزرگ است. چیزی که جامعه مسیحیت منتظرشند تا آنان را نجات دهد همان ۶۶۶ یا قرآن کریم است اما خود آن را نمیفهمند و شیطان مورد را برای آنان خلط کرده است.
شماره گذاریهای آیات قرآن هم از طرف خدای یکتا انجام شده است و این دل آدم را آرامش میبخشد که واقعا کتاب قرآن از طرف خداست.در این مورد بیایید آیه ۶۶:۶ را مورد بررسی قرار دهیم. این آیه شاید ربطی به عدد ۶۶۶ و قرآن داشته باشد.
مقدار ارزش ابجدی آیه ۶۶:۶ را محاسبه کنیم عدد ۵۸۷۳ بدست میاید.(جهت محاسبه ارزش ابجدی آیات از فایل ۶۶۶ استفاده شود زیرا که در winQT2 همزه در کلمه “ءامنوا” نوشته نشده است)
[۶۶:۶] یأیها الذین ءامنوا قوا أنفسکم وأهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملئکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما أمرهم ویفعلون ما یؤمرون
حالا این عدد را از تعداد آیات شمارششده قرآن (۶۲۳۴) کم میکنیم.عدد ۳۶۱ بدست میاید که مساوی ۱۹*۱۹ است.
۶۲۳۴-۵۸۷۳ =۳۶۱
۳۶۱ = ۱۹*۱۹

این خود نشانه ای دیگر از ربط قرآن و عدد ۶۶۶ و عدد ۱۹ است.

 

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت





همانطور که میدانیم قرآن در شب ۲۷ ماه رمضان بر آخرین پیامبر خدا محمد نازل شد.
ارزش حروف ابجد کلمه محمد ۹۲ است.
رمضان ماه نهم است.
[۹۷:۱] إنا أنزلنه فی لیلة القدر
[۹۷:۲] وما أدریک ما لیلة القدر
[۹۷:۳] لیلة القدر خیر من ألف شهر
[۹۷:۴] تنزل الملئکة والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر
[۹۷:۵] سلم هی حتى مطلع الفجر
ارزش ابجدی کل سوره ۹۷ (سوره قدر ) هم ۶۷۳۱ است.
حالا چهار عدد بالایی را با هم جمع میکنیم عدد ۶۸۵۹ بدست میاید.
۹۲ + ۲۷ + ۹ + ۶۷۳۱ = ۶۸۵۹
۶۸۵۹=۱۹*۱۹*۱۹ !!!
در اینجا ایمان میاوریم که ۱۹ رازی از رازهای پروردگار یکتاست.
اما عدد ۶۸۵۹ از اعداد مهم دیگر است که آن را از طریقی دیگر بررسی میکنیم
۶۸۵۹=۶۳۴۶+۱۹*۲۷
این نشان میدهد که قرآنی که در ۲۷ رمضان نازل شده است و سرتاسر آن را ۱۹ فراگرفته است شامل کلا ۶۳۴۶ آیه میباشد.و این یعنی سوره توبه ۱۲۷ آیه است نه ۱۲۹٫

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت




۵ آیه اول سوره ۹۶ اولین آیاتی بودند که بر محمد رسول خدا نازل شدند.
تعداد آیات شماره گذاری شده قرآن ۶۲۳۴ است. تعداد آیات شماره گذاری نشده (تعداد بسم الله الرحمن الرحیم) قرآن ۱۱۲ است .که جمعا ۶۳۴۶ آیه میشود. اولین آیاتی که بر پیامبر محمد نازل شد پنج آیه اول سوره ۹۶ بود. بیایید مقدار حروف ابجد این آیات را محاسبه کنیم.
[۹۶:۱] اقرا باسم ربک الذی خلق
[۹۶:۲] خلق الانسن من علق
[۹۶:۳] اقرا وربک الاکرم
[۹۶:۴] الذی علم بالقلم
[۹۶:۵] علم الانسن ما لم یعلم
مقدار ابجد آیه یک =۲۰۹۸
مقدار ابجد آیه دو =۱۲۱۲
مقدار ابجد آیه سه =۸۲۲
مقدار ابجد آیه چهار =۱۰۸۴
مقدار ابجد آیه پنج =۵۹۳
شماره سوره =۹۶
با توجه به اینکه یکی از مهمترین اسامی خداوند الرحمن است و الرحمن است که قرآن را نازل نموده است .
مقدار ابجد الرحمن =۳۲۹
شش عدد بالایی را باهم جمع کنیم عدد ۶۲۳۴ بدست میاید که همان تعداد آیه های واقعی قرآن است.
۲۰۹۸+۱۲۱۲+۸۲۲+۱۰۸۴+۵۹۳+۹۶+۳۲۹=۶۲۳۴
خدای قادر توانا به این طریق از طریق ۵ آیه نخست نازل شده هم تعداد واقعی آیات قرآن را بر ما روشن ساخته است. و این خود مشخص میسازد که تعداد واقعی آیات سوره توبه ۱۲۷ است نه ۱۲۹٫
به این طریق از طریق آخرین آیات و اولین آیات نازل شده تعداد واقعی آیه های قرآن بر ما روشن شد.
جدول حروف ابجد بر طبق زیر است:
الف یا همزه =۱
ب=۲
ج=۳
د=۴
ه=۵
و=۶
ز=۷
ح=۸
ط=۹
ی=۱۰
ک=۲۰
ل=۳۰
م=۴۰
ن=۵۰
س=۶۰
ع=۷۰
ف=۸۰
ص=۹۰
ق=۱۰۰
ر=۲۰۰
ش=۳۰۰
ت=۴۰۰
ث=۵۰۰
خ=۶۰۰
ذ=۷۰۰
ض=۸۰۰
ظ=۹۰۰
غ=۱۰۰۰

 

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت




انگشت نگاری در قرآن

أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿3﴾

بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ ﴿4﴾

سوره: قیامت

آيا انسان مى‏ پندارد كه هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد (3)

آرى قادريم كه حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم (4)
در آیه 3 و 4 سوره قیامت می خوانیم : ” أَ یحَْسَبُ الْانسَانُ أَلَّن نجَّْمَعَ عِظَامَهُ ــ بَلىَ‏ قَادِرِینَ عَلىَ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَه‏ ؛ آیا انسان گمان می کند که استخوانهای او را جمع نخواهیم کرد، آری ما قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را موزون ومرتب کنیم “.
سوره 75: القيامة
در روایات می خوانیم، یکی از مشرکن عرب به نام عدی بن ابی ربیعه، که مردی بسیار لجوج و متعصب بود نزد پیامبر (ص) آمد و از روز قیامت و چگونگی و زمان آن سوال کرد، و گفت: اگر آن روز را با چشم خودم هم ببینم باز تو را تصدیق نمی کنم و به تو ایمان نمی آورم، چگونه می توان باور کرد که خداوند این استخوانهای (پوسیده) را گردآوری کند، این باور کردنی نیست.
« بنان » در لغت به معنی انگشتان (و گاه به معنی سرانگشتان) آمده است، از ماده « بن » به معنی اقامت گرفته شده، و از آنجا که انگشتان مایه اصلاح احوال اقامت انسان در جهان است، به این نامیده شده است.
انگشتان نقش بسیار مهمی درزندگی انسان دارند و از عجایب خلقت محسوب می شوند، هر چند به واسطه اینکه دائما در اختیار ما است، از اسرار آن غافلیم. اگر انگشتان دست کسی قطع شود، هیچ گونه کار ظریفی را نمی تواند انجام دهد. نوشتن، ورق زدن کتاب، غذا خوردن بطور راحت، تلفن کردن، باز کردن درها به وسیله کلید و انواع صنایع ظریف و دقیق و حتی صنایع دیگر، مانند انواع کارهای مربوط به ماشینها، بلکه گرفتن اشیای سنگین با دست نیز برای او غیر ممکن است، حتی کم شدن یکی از انگشتان می تواند ضربه ای به بسیاری از کارهای روزمره انسان برند. به همین دلیل چهار پایان به خاطر نداشتن انگشت بسیاری از کارها را با دهان یا سر، انجام می دهند.
به تعبیر دیگر می توان گفت: وجود انگشتان در انسان، یکی از عوامل مهم پیشرفت تمدن او است، و تعبیر به «بنان» از ماده اقامت و دوام، اشاره لطیفی به همین حقیقت است چرا که بدون آنها، اقامت در جهان برای او مشکل است.
آیه فوق می گوید: نه تنها استخوانهای بزرگ که استخوانهای ریز و ظریف او را نیز می توانیم در قیامت منظم کنیم.
جمعی از مفسران نیز احتمال داده اند که منظور از تسویه بنان متصل ساختن آنها به یکدیگر، و به صورت سم چهارپایان در آوردن می باشد، ولی این تفسیر هیچ گونه مناسبتی با ایات سوره ندارد.
به هر حال از نکاتی که این آیه، می تواند اشاره به آن باشد کشف مهمی است که در عصر ما نسبت به خطوط سر انگشتان شده است، زیرا این معنی مسلم شده که خطوط سر انگشتان هر کس معرف شخص او است، و از هر امضایی اطمینان بخش تر و دقیقتر است، امضایی که هیچ کس نمی تواند آن را جعل کند، در حالی که پیچیده ترین امضاها قابل جعل است، به همین دلیل در عصر ما مساله « انگشت نگاری» به صورت علمی در آمده و درمراکز انتظامی دایره مخصوصی برای آن وجود دارد، و از طریق آن بسیاری از مجرمان شناخته می شوند، کافی است که یک سارق، هنگامی که وارد اطاق یا منزلی می شود، دست خود را بر دستگیره در، یا شیشه اطاق و یا قفل و صندوق و صندلی بگذارد و اثرآن، روی آنها بماند یا اینکه در یک ماجرای قتل سلاحی کشف شود که اثر انگشت کسی بر آن اسلحه باشد، فورا از آن نمونه برداری کرده و با سوابقی از سارقان و مجرمان، یا افرادی که درآن حادثه مظنون به نظر می رسند تطبیق می دهند و مجرم را پیدا می کنند.

بنابراین تفسیر، آیه می گوید: نه تنها ما می توانیم استخوانهای بزرگ و کوچک را جمع آوری کنیم بلکه حتی توانایی داریم انگشتان و سرانگشتان هر کس را با تمام ویژگیهایش که از ظریفترین خصوصیات بدن او است، تنظیم کنیم و به حال اول باز گردانیم.
به تعبیر دیگر بازگرداندن بنان و تنظیم آن (فراموش نکنیم که «تسویه» منظم ساختن و مرتب نمودن است) شامل تمام خصوصیات و جزئیات، و از جمله خطوط سر انگشتان می شود.
تناسب این معنی با مساله قیامت که دادگاه بزرگ عدل الهی است و مجرمان و گنهکاران باید در آن تعقیب شوند، بسیار جالب است، چرا که در دنیا نیز از این مساله، بیش از همه جا در دادگاهها بهره گیری می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)پیام قرآن ج8 ص186

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت
1 3 4