سال هاي پيش در يکي از کلاس هايم که مشغول تدريس بودم دختر خانم جواني حضور داشت که بسيار افسرده و ناراحت بود. او احساس مي کرد در مقايسه با گروه هم سالان خود از زيبايي کافي برخوردار نيست و همين مسأله، اعتماد به نفس اش را به شدت کم کرده بود، انگيزه و دل و دماغ درس خواندن نداشت و آرامش و شادماني و سرزندگي را از او سلب کرده بود. او فکر مي کرد با اين شرايط هرگز نمي تواند شاد و پرانرژي باشد. در واقع او صرفاً با يک مقايسه ي ذهني بسيار ساده بين چهره و ظاهر خودش با ديگراني که به زعم او زيباتر از خودش بودند روزهاي زندگي اش را تلخ کرده بود.

توجه داشته باشيد که مقايسه يک دام بسيار مهلک و خطرناک است که هر کدام از ما انسان ها ممکن است در زمينه اي و به شکلي در آن گرفتار شده باشيم. به اين عبارات دقت کنيد:
« خوش به حال فلاني، چه خانه و زندگي و درآمد هنگفتي دارد!»
« خوش به حال فلاني، چه شوهر خوب و مهرباني دارد و چقدر مراقب همسرش است!»
« خوش به حال فلاني، چه پدر و مادر دلسوز و مهرباني دارد!»

اگر مي خواهيد روزهاي شاد و پرانرژي داشته باشيد هرگز نبايد داشته هاي خود را با ديگران مقايسه کنيد.
اول اينکه يادتان باشد شما در هر سطحي که باشيد، حتماً کساني هستند که از شما بهتر و بيشتر دارند.
دوم اينکه بسياري از کساني که شما افسوس زندگي شان را مي خوريد، خلاءها و کمبودهايي دارند که غالباً از آن بي خبريد.
سوم اينکه توجه داشته باشيد که چنين مقايسه هايي نه تنها نفعي برايتان ندارد بلکه شما را به رنج و اندوه دايمي و ناسپاسي مي برد. اگر واقعاً قصد مقايسه داريد، همانطور که پيامبر عزيزمان فرموده اند در امور مادي خود را با پايين تر از خود و در امور معنوي خود را بالاتر ا زخود مقايسه کنيد. در آن صورت خواهيد ديد که تا چه اندازه غرق در نعمتيد و تا چه حد خوشبخت و توانگريد.

مطمئن باشيد آن چيزي را که امروز داريد براي خيلي ها يک آرزوست، به عنوان نمونه شما اکنون به راحتي داريد اين متن را مي بينيد و مي خوانيد اما هستند افراد نابينايي که آرزوي يک لحظه زندگي کردن در شرايط شما را دارند.

با آرزوي روزهاي پرانرژي

موضوعات: روانشناسی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...