✿نـــگـــــــین عــــــــــرش✿
 
 




نگین عرش
وبلاگ به نام فاطمه زهرا(س)(نگین عرش) ساخته شده✿ هستيِ هستي به بود فاطمه ست✿ مهر محراب سجود فاطمه ست✿ قصـه راكوته كنم كاندر ازل✿ عـلت خلقت وجود فاطمه ست✿


Random photo
ﮔﺎﻫﯽ، «ﺧﺪﺍ»...


آخرین مطالب


موضوعات


پربازدیدترین مطالب
پربازدیدترین مطالب


تدبر در قرآن
آیه قرآن





ذکر ایام هفته

مهدویت امام زمان (عج)


سخن بزرگان


کرامات معصومین(ع)
آیه قرآن


جستجو


تعبیر خواب رویا



قال انبیاء

وضعیت یاهو مذهبی



آخرین نظرات





 



 

امام صادق علیه السلام

يَعيشُ النّاسُ بإحسانِهِم أكثرَ مِمّا يَعيشُونَ بأعمارِهِم ،

و يَموتُونَ بذُنوبِهِم أكثرَ مِمّا يَموتُونَ بآجالِهِم

مردم بيش از آن كه با عمر خود زندگى كنند ، با احسان و نيكوكارى خويش زندگی می کنند

و بيش از آن كه به سبب فرا رسيدن اجل خود بميرند ، بر اثر گناهان خويش مى ميرند

بحار الأنوار : ٥/١٤٠/٧

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت




امام صادق عليه السلام فرمودند:


ایُّما مُؤْمِنٍ سَئَلَ اخاهُ الْمُؤْمِنَ حاجَةً وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلى قَض ائِها فَرَدَّهُ عَنْها، سَلَّطَ اللّهُ عَلَیْهِ شُجاعا فى قَبْرِهِ، یَنْهَشُ مِنْ اصابِعِهِ؛


چنانچه مؤمنى از برادر ایمانیش حاجتى را طلب کند و او بتواند خواسته اش را برآورد و انجام ندهد، خداوند در قبرش یک افعى بر او مسلّط گرداند که هر لحظه او را آزار رساند.


وسائل الشيعه : ج 16، ص ‍ 360، ح 10.

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت




حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!
۱- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۷۱) پناه نمی برد. در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جسند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.
۲- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین*» (سوره مبارکه انبیاء آیه ۸۷) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه ۸۸(
۳- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره مبارکه غافر آیه ۴۴) … پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه ۴۵(
۴- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لاحول و لاقوة الا بالله» (سوره مبارکه کهف آیه ۳۹) پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت





اهمیت نماز در کلام امام صادق علیه السلام در وصیت ایشان در لحظات پایانی عمر مبارکشان:

 قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام:

إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة.

 امام صادق علیه السلام فرمودند:

شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد.


من‏ لایحضره‏ الفقیه ج ۱ ص ۲۰۶

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت




روزی امام صادق علیه السلام یکی از غلامانشان را برای انجام کاری فرستادند.

 مدت زمان زیادی گذشت و غلام برنگشت!

 حضرت نگران شد و به دنبال غلام رفت.
ناگهان غلام را دید که جایی برای خود پیدا کرده و خوابیده!

 امام آرام بالای سر غلام نشست و شروع کرد غلام را باد زدن تا خنک شود.
آنقدر این کار را ادامه داد تا غلام از خواب بیدار شد.

 امام صادق به غلام فرمود: خوب نیست که هم شب بخوابی و هم روز!
شب‌ها بخواب و روزها کار کن

بحارالانوار
جلد۴۷
صفحه۵۶
حدیث۹۷

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت




از امام صادق علیه السلام پرسیدند آقاجان:
اگر شیعه ای از شما گنه کار باشد موقع عذاب وسوزاندن آن مومن در آن دنیا باعث خوشحالی دشمنان شما میشود وآبروی شما می رود.
امام صادق علیه السلام فرمودند: ما در همین دنیا به شیعیان کمک می کنیم که توبه کنند.
 گفتند آقاجان اگه گناهاش زیاد بود چی ؟
 امام صادق علیه السلام فرمودند:موقع جان دادن عزراییل بر او سخت میگیریدتا گناهانش پاک شود.
گفتند آقاجان اگرگناهانش خیلی بیشتر از اینها باشد چه میشود؟
آقا فرمودند آنقدر در برزخ نگاه داشته میشودتا بخشیده شود.
گفتند یابن رسول الله اگر باز هم گناهانش بیشتر از این حرفها بود آن وقت چه میشود.
راوی میگویددر این لحظه دیدم امام صادق علیه السلام عصبانی شدند و دو زانو نشستند و فرمودند؛ به کوری چشم دشمنان دستش را می گیریم و وارد بهشت میکنیم.

بحارالانوار جلد 93 صحفه 373

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت




 

امام صادق خطاب به فرزندش حضرت مهدی علیهماالسلام:
آقای من! غیبت تو خواب از چشمان من گرفته…!

سدير صيرفي گويد: من و مفضل بن عمر و ابان بن تغلب بر مولايمان امام صادق عليه السلام وارد شديم و ديديم كه بر خاك نشسته و مانند مادر فرزند مرده جگر سوخته اي مي گريست و اندوه تا وجناتش رسيده و گونه هايش دگرگون شده و
ميفرمايد:
« سيدي! غَيبتُكَ نَفَت رُقادي و ضَيَّقَت عَلَّيَ مِهادي و ابتزَّت مني راحةَ فوادي، سيدي! غَيبتُكَ اوصلت مصابي بفجايع الابد و فقدُ الواحد بعد الواحد يُفني الجمعَ و العدد فما اُحِسُّ بدَمعَةٍ ترقي من عيني و انين يفتر من صدري عن دوارج الرزايا و سوالف البلايا الا مَثَّلَ لِعيني عن عواير اعظمها و افظعها و بواقي اشَدِّها و انكرها و نوائب مخلوطة بغضبك و نوازل معجونة بسختك. » «

مولاي من! غيبت تو خواب از ديدگانم ربوده و بسترم را بر من تنگ ساخته و آسايش قلبم را از من سلب نموده است. مولاي من! غيبت تو اندوه مرا به فجايع ابدي پيوند داده و فقدان يكي پس از ديگري جمع و شمار را نابود كرده است. من ديگر احساس نمي كنم اشكي را كه از ديدگانم بر گريبانم روان است و ناله اي را كه از مصائب و بلاياي گذشته از سينه ام سر مي كشد، جز آنچه را كه در برابر ديدگانم مجسم است و از همه گرفتاري ها بزرگتر و جانگدازتر و سخت تر و ناآشناتر است، ناملايماتي كه با غضب تو در آميخته و مصائبي كه با خشم تو عجين شده است. »

سدير گويد چون امام صادق عليه السلام را در چنين حالي ديديم كه از شدت وله عقل از سرمان پريد و قلبمان چاك چاك گرديد و گفتيم: اي فرزند بهترين خلايق! چشمانتان گريان مباد! از چه حادثه اي اشكتان روان است؟

امام صادق عليه السلام نفس عميقي كشيد كه بر اثر آن درونش برآمد و هراسش افزون شد و فرمود: واي بر شما امروز در كتاب جفر مي نگريستم – همان كتابي كه خداوند آن را به محمد صلي الله عليه و آله و ائمه پس از او عليهم السلام اختصاص داده – و در فصولي از آن مي نگريستم ، ميلاد قائم ما و غيبتش و تاخير كردن و طول عمرش و بلواي مومنان در آن زمان و پيدايش شكوك در قلوب آنها به واسطه طول غيبت و مرتد شدن آنها از دينشان و بركندن رشته اسلام از گردنهايشان كه خداي تعالي فرموده « و كل الانسان الزمناه طائره في عنقه» كه مقصود از آن ولايت است و پس از آن كه در آن فصول نگريستم ، رقتي مرا گرفت و اندوه بر من مستولي شد.

كمال الدين / ج2 / باب 33

 

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت





ﻣﻔﻀّﻞ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ،ﻓﻘﺮ ﻭﺗﻨﮓ ﺩﺳﺘﯽ ، ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻗﺮﺽ ﻭ ﻣﺨﺎﺭﺝ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻭﺭﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﺍﺩ،ﺩﺭﻣﺤﻀﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻉ)ﻟﺐ ﺑﻪ ﺷﮑﺎﯾﺖ ﮔﺸﻮﺩ ﻭﺑﯿﭽﺎﺭﮔﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻮﺑﻪ ﻣﻮﺗﺸﺮﯾﺢ ﮐﺮﺩ “ﻓﻼ‌ﻥ ﻣﺒﻠﻎ ﻗﺮﺽ ﺩﺍﺭﻡ،ﻓﻼ‌ﻥ ﻣﺸﮑﻞ ﺩﺍﺭﻡ ،ﻣﺘﺤﯿّﺮﻡ ﭼﻪ ﮐﻨﻢ ﻭ…."ﺧﻼ‌ﺻﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﮐﻼ‌ﻣﺶ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ(ﻉ) ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﻋﺎ ﮐﺮﺩ . ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ)ﺑﻪ ﮐﻨﯿﺰﺵ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﯾﮏ ﮐﯿﺴﻪ ﺍﺷﺮﺍﻓﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﯼ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ،ﺑﻌﺪ ﺍﯾﻦ ﮐﯿﺴﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﻣﻔﻀّﻞ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ،ﻣﻔﻀّﻞ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ(ﻉ) ﺧﻄﺎﺏ ﮐﺮﺩﻩ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: “ﺁﻗﺎ ﻣﻘﺼﻮﺩﻡ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺷﻤﺎ ﮔﻔﺘﻢ ﺩﻋﺎ ﺑﻮﺩ.”
ﺣﻀﺮﺕ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ :"ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺧﻮﺏ ﺩﻋﺎ ﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ،ﺍﻣّﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻥ؛ ﻫﺮﮔﺰ ﺳﺨﺘﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺸﺮﯾﺢ ﻧﮑﻦ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﺛﺮﺵ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻭﺍﻧﻤﻮﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺯﻣﯿﻦ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﯼ ﻭﺍﺯ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺷﮑﺴﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﯼ،ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻫﺎ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﯽ ﺷﻮﯼ ﻭﺷﺨﺼﯿّﺖ ﻭﺍﺣﺘﺮﺍﻣﺖ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ.

ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮﯼ،ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍﺳﺘﺎﻥ ﺹ17 .ﻭ ﺭﺣﻤﺘﯽ ،ﻣﺤﻤﺪ،ﮔﻨﺠﯿﻨﻪ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺝ1ﺹ112

موضوعات: مکتب امام صادق(ع)  لینک ثابت
1 3 4 5 ...6 7