نقش زنان در تاريخ زندگي امام
مواردي كه براي فرد منتظر بر شمرده مي شود ، براي زن و مرد يكسان است. ولي آنجا كه بحث چگونگي زمينه سازي پيش مي آيد ، زنان در زير ساخت ها قرار مي گيرند .
امام خميني درباره زنان مي فرمايند (( زن ، مربي جامعه است . از دامن زن انسان پيدا مي شود . مرحله اول مرد و زن صحيح ، از دامن زن است. مربي انسان ها ، زن است .))
نقش زير بنايي زن در تولد و رشد صاحب الامر(عج) مشهود است كه از هنگام تكوين و تولد ايشان آغاز ، و پس باطي مراحل رشد ، زمينه هاي امامت ايشان فراهم مي گردد.
آمادگي نرجس خاتون براي همسري با امام حسن عسكري (ع) از آن جمله است كه با تحمل سختي ها همراه بود . در حالي كه نرجس خاتون در قصر پدر به عنوان ملكه ، امكانات بسياري در اختيار داشت ، ولي دل بستگي او به امام حسن عكسري (ع) كه قطعا از صفاي دل او نشات مي گرفت موجب شد تا رنج اسارت را بپذيرد و با حفاظت و صيانت از حريم خود به وصال يار برسد.
مرحله ديگر زمينه سازي را مي توان در پرورش نرجس خاتون نزد عمه بزرگوار امام زمان (ع) جست و جو نمود ؛ هنگامي كه براي تعليم آداب اسلامي از محضر آن بزرگوار استفاده مي نمود ؛ چرا كه تكنوين و رشد امام علاوه بر صلب شامخ ، نيازمند رحم پاك مي باشد و اينها بيان گر نقش اساسي زنان در زمينه سازي و مقدمات بيش از تكوين ، هنگام حمل و سپس به دنيا آمدن امام مي باشد كه دور از چشم همگان ، جز عده اي خواص صورت پذيرفت .
با آغاز امام امام در دوران غيبت صغري نيز مردم با مراجعه به مادر امام حسن عسكري (ع) كه معروف به جده بود ، به حل مشكلات خود مي پرداختند و اين مسئله حضور زنان در زمينه هاي اجرايي را گوشزد مي نمايد . بنابراين زنان قبل و بعد از غيبت امام عصر (عج) در عرصه هاي مختلف براي حضرت زمينه سازي مي كردند و هم چنان اين سيره ادامه دارد .

موضوعات: نجم ثاقب  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...