ماه شعبان و علي الخصوص نيمه شعبان در اذهان محبّان اهل‌بيت (ع)، به عنوان ميلاد نجات بخش موعود معنا و مفهوم مى يابد. روز ميلاد بزرگ مردى كه انسانيت، ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت براى پاى بوس قدمش لحظه شمارى مى كند.

ماه شعبان علاوه بر اينكه ماه خجسته ميلاد امام عصر(عج) است، فرصت معنوي مناسب و ارزشمندي براي راز و نياز با خالق هستي و نزديكي هرچه بهتر و بيشتر به معبود و كسب بركات الهي است و فضيلت‌هاى بسيارى براى عبادت و راز و نياز در شب و روز خجسته نيمه شعبان بر شمرده شده است تا جايي كه هم‌رديف و هم‌پاي شب‌هاي قدر قرار دارد.در حديثي كه در وسايل و بحار الانوار و مصباح المتهجد اشاره شده در خصوص فضيلت ماه شعبان آمده است: خداوند به ذات مقدس خود سوگند خورده است كه هركس را در اين ماه به او پناه برده و از او درخواست كند، از رحمت خود محروم ننمايد.

مهدويت در قرآن:
ريشه اصلي مهدويت ، قرآن است که درچند آيه، نابودي ستم را پيش بيني کرده و پيروزي پارسايان، صالحان ومستضعفان را نويد داده وفرجام کار را از آن پرهيزکاران دانسته و بشارت داده که در پايان جهان، نيکوکاران حاکم خواهند شد. در تفسير اين آيات، روايات فراواني از پيامبر وائمّه (ع) نقل شده است که بنا بر آنها ،حکومت امام مهدي (ع) درآخرالزمان همان حکومت مستضعفان وصالحان است که درقرآن، بشارت به آن داده شده است.خداوند درسيصد وشصت وپنج آيه که در هشتاد سوره آمده است، به صورت کلّي درباره مهدويت سخن گفته است . از باب نمونه، به دو آيه بسنده مي کنيم:
مامي خواهيم برمستضعفان زمين منت نهيم وآنان راپيشوايان ووارثان روي زمين قرار دهيم
(سوره قصص ، آيه 5)
در زبور بعد از ذکر(تورات) نوشتيم : بندگان شايسته ام وارث حکومت زمين خواهند شد.
(سوره انبياء ، آيه 105)

مهدويت در نهج البلاغه :
نهج البلاغه آينه اي ست که سيماي پر فروغ قائم آل محمّد(ع) در آن گرچه اندک، ولي پرجاذبه و نويدبخش تجلّي کرده است چنانکه امام علي(ع) در خطبه هاي 16، 93، 100، 103، 138، 150، 182و 187 و در حکمت هاي 209، 277، 147 به موضوع مهدويت و آخرالزمان اشاره کرده اند. ايشان در حکمت 147مي فرمايند :
بار خدايا چنين است که هرگز زمين ـ به لطف تو ـ از کسيکه با حجت و دليل بامر حق قيام کند و دين الهى را بر پا دارد خالى نخواهد ماند ، خواه ظاهر باشد و آشکار (مثل امامان يازده گانه معصوم) خواه در حال ترس و پنهانى ، تا دلائل الهى و مشعلهاى فروزان او از بين نرود. و آنها چند نفرند و کجايند؟ آنان بخدا سوگند تعدادشان اندک، اما از حيث مقام و منزلت نزد خدا بسى بزرگ و ارجمندند.
ادامه در حکمت 147…

اميدواريم كه خداوند به بركت مولود با عظمت شب نيمه شعبان به همه ما توفيق درك فضيلت هاى اين شب خجسته را عطا فرمايد و همه ما را از زمره ياوران و خدمتگزاران مولود اين شب قرار دهد.

اللهم عجل لوليک الفرج

موضوعات: امام زمان (عج)  لینک ثابت
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

اگر مهدی زهرا باز گردد / جهان آیینه اعجاز گردد

سرم را پیش پایش می گذارم / که با خاک رهش دمساز گردد . . .

ولادت امام زمان (عج) مبارک باد

1394/03/12 @ 19:26
نظر از: رحیمی [عضو] 

با سلام
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده اند :
برای ما دولتی است که هرگاه خداوند بخواهد آن را می آورد. سپس فرمودند : کسی که دوست دارد از اصحاب قائم (عج) باشد ، باید منتظر ظهور باشد و به ورع و اخلاق نیکو رفتار کند ، در حالی که در صراط انتظار گام بر می دارد ، پس در این حالت اگر مرگ او فرا رسد و قائم بعد از او قیام کند ، پاداش او همانند کسی است که آن بزرگوار را درک می نماید. پس کوشش کنید و منتظر باشید. گوارا باد بر شما ای گروهی که مورد رحمت خدا هستید. (بحار ، 150/52)
یا علی علیه السلام - التماس دعا

1394/03/11 @ 17:50


فرم در حال بارگذاری ...