چه عواملی باعث سقط جنین می شود؟
چه عواملی باعث سقط جنین می شود؟ اگر چه احتمال سقط جنین برای هر زنی وجود دارد، برخی بیشتر از دیگران در معرض سقط قرار می گیرند.

در طول دوران بارداری یکی از مشکلاتی که مادران باردار را تهدید می کند، سقط جنین است. بسیاری از آنها که قبلاً این مشکل را داشته اند از بارداری مجدد می ترسند. اغلب مادرانی که می خواهند برای بارداری اقدام کنند، اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه ممکن است این مشکل به وجود بیاید، ندارند. با خانم دکتر صفارزاده، متخصص زنان و زایمان در مورد نشانه های سقط و این که بعد از سقط چه باید کرد و دلایل و راه حل های پیشگیری از آن صحبت کرده ایم.
اگر احساس کنید در وضعیت سقط جنین هستید چه باید بکنید؟

اگر در زمان حاملگی نشانه هایی مانند خونریزی یا درد شکمی داشتید، بلافاصله با دکتر یا مامای خود تماس بگیرید. مراقب شما را معاینه می کند تا علاوه بر بررسی وضعیت رحم، متوجه شود خونریزی از جانب گردنه رحم شماست یا خیر. همچنین ممکن است آزمایش خون بدهد تا هورمون hCG بارداری را اندازه بگیرد و اگر مقدار آن در خون شما رو به افزایش است آزمایش را در دو سه روز آینده تکرار کند.
هر خونریزی به معنای سقط جنین نیست

علائم سقط جنین لک دیدن یا خونریزی مهبلی معمولاً اولین نشانه های سقط جنین هستند. البته به یاد داشته باشید یکی از هر چهار زن باردار در اوایل بارداری خونریزی دارد و لک می بیند، اما نیمی از این بارداری ها به سقط جنین منجر نمی شوند. شاید درد شکمی هم داشته باشید که معمولاً بعد از اولین خونریزی شروع می شود. حتی ممکن است احساس انقباضات شکمی مداوم خفیف یا شدید و یا احساسی شبیه درد پشت خفیف یا فشار در لگن خاصره داشته باشید. اگر درد و خونریزی را با هم دارید، احتمال دوام بارداری شما کمتر می شود.

خونریزی مهبلی یا درد در اوایل بارداری ممکن است ممکن است نشانه بارداری مولار یا بارداری خارج رحمی باشد. اگر هر کدام از این نشانه ها را داشتید، بلافاصله با دکتر یا ماما تماس بگیرید تا تشخیص دهد آیا مشکل بالقوه است که نیاز به درمان فوری دارد یا خیر. همچنین اگر RH خون شما منفی است، شاید تا دو سه روز بعد از اولین خونریزی نیاز به تزریق گلوبولین مصونیت RH داشته باشید، مگر آنکه پدر فرزندتان نیز RH منفی باشد.
چه عواملی باعث سقط جنین می شود؟

اگر چه احتمال سقط جنین برای هر زنی وجود دارد، برخی بیشتر از دیگران در معرض سقط قرار می گیرند. در اینجا چند فاکتور خطرساز سقط جنین را ذکر می کنیم. یکی از عوامل تاثیرگذار در سقط جنین سن است؛ در واقع، در زنان 40 ساله دو برابر زنان 20 ساله احتمال سقط جنین وجود دارد.

یکی دیگر از عوامل موثر در سقط جنین بیماری های مزمن است، مانند دیابتی که درست کنترل نشده است، اختلالات وراثتی در انعقاد خون، نقص های خود ایمنی مشخص(مانند سندروم انتی فسفولیپید یا لوپوس) و اختلالات هورمونی خاص، داشتن ناهنجاری های مشخص رحمی یا گردن رحم ضعیف یا به طور نامعمولی کوتاه. تحقیقات نشان داده است اگر شما لیستری، گوشک، سرخجه، سرخک، سیتومگالو ویروس، پاروو ویروس، سوزاک، اچ آی وی و عفونت های دیگری داشته باشید، خطر احتمال سقط جنین بالاتر است.

استفاده از مشروبات الکلی، و مصرف مواد مخدر مانند سیگار کشیدن بسیار و مواد مخدری مثل کوکائین و اکستازی در حین حاملگی باعث افزایش خطر سقط جنین می شود. برخی مطالعات نشان داده اند رابطه ای میان نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز و خطر سقط جنین وجود دارد. برخی داروها با افزایش سقط جنین رابطه دارند، بنابراین مهم است با مراقب خود درباره بی خطر بودن داروهای مصرفی در زمان آبستنی صحبت کنید.

این مورد شامل تجویزها و داروهای بدون نسخه، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپیرین نیز می شود. قرار گرفتن در معرض سموم محیطی و دیگر فاکتورهای محیطی که خطر سقط جنین را افزایش می دهند مانند سرب و آرسنیک، برخی مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، بنزن، و اکسید اتیلن و مقادیر زیاد از تشعشع یا گازهای بیهوشی؛ از دیگر عوامل سقط جنین محسوب می شوند.

از عوامل تاثیرگذار در سقط جنین سن است؛ در واقع، در زنان 40 ساله دو برابر زنان 20 ساله احتمال سقط جنین وجود دارد. یکی دیگر از عوامل موثر در سقط جنین بیماری های مزمن است، مانند دیابتی که درست کنترل نشده است.
برای جلوگیری از سقط چه مواردی را باید رعایت کنید؟

مادران باید تمام آزمایش های گفته شده را انجام دهند. (اگر قبلاً سقط داشته اید) استراحت کنند و فعالیت های بدنی خود را کاهش دهند. از رفت و آمد در محیط های آلوده و همچنین مهد کودک ها خودداری و از افراد سرماخورده دوری کنند. مصرف قرص اسید فولیک 5 میلی گرم و آسپرین بچه با صلاحدید پزشکشان می تواند به پیشگیری از سقط کمک کند.
سقط جنین چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

پزشک متخصص زنان برای حصول اطمینان از سقط جنین، سونوگرافی برای مادر می نویسد. اگر جنین کاملاً از رحم مادر خارج شده باشد، معمولاً کار دیگری انجام نمی گیرد، اما معمولاً رحم کاملاً تخلیه نمی شود و نیاز به کورتاژ دارد. در فرایند کورتاژ تمام بقایای جنین از بدن مادر خارج می شود. اگر علائم سقط در مادری دیده شود، اما سقط تایید نگردد، برای چند روز استراحت کامل برای مادر تجویز می شود و باید در بیمارستان تحت نظر پزشک متخصص بستری شود. اگر زنی دوبار پشت سر هم سابقه سقط داشته باشد، باید از نظر ژنتیکی و خونی مورد آزمایش واقع شود. این آزمایش ها علل دقیق سقط های او را مشخص خواهد کرد.
علائم سقط جنین

معمولاً در سه ماهه اول بارداری دو علامت وجود دارد که ممکن است مادر باردار را در مورد سقط به شک بیندازد. نشانه هایی که این شک را به وجود می آورند درد و خونریزی هستند. البته در سه ماهه اول بارداری درد شایع است، دردی شبیه درد عادت ماهانه که مانع خوابیدن مادر و مزاحم زندگی روزمره او نمی شود. لک بینی در 3 ماهه اول بارداری تهدید به سقط به حساب می آید، اما هر گونه لک بینی دلیل بر سقط نیست. 25 تا 30 درصد مادران باردار لک بینی دارند که با مراجعه به پزشک متخصص زنان و انجام سونوگرافی دلیل آن مشخص می شود.
پیامدهای سقط جنین برای یک زن چیست؟

به دلیل اینکه در اکثر موارد سقط جنین به هر شکل همراه با خونریزی است، ادامه خونریزی به دنبال سقط جنین و یا خونریزی در طی آن می تواند برای سلامت مادر زیانبار باشد و به کم خونی و مشکلات جسمی و روحی و حتی مرگ مادر منجر شود. بروز عفونت و زخم های عفونی در خارج و داخل رحم به دلیل دستکاری های انجام شده در حین ختم حاملگی می تواند منجر به عفونت لوله و چسبندگی داخل رحمی و عقیمی دائم زن شود. زنانی که دچار سقط می شوند، گرفتار واکنش سوگواری فوق العاده شدیدی می شوند. مهمترین پاسخ با احساس گناه مشخص می شود. کاملاً منطقی است اگر فرض کنیم این ناراحتی عاطفی با از دست دادن بارداری های مکرر پیچیده تر خواهد شد.
بعد از سقط جنین چه اتفاقی رخ می داد؟

به مدت یک یا چند روز دردهای انقباضی خفیف شبیه قاعدگی و 1 تا 2 هفته خونریزی خواهید داشت. در این حالت می توانید برای تسکین درد از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. از آمیزش زناشویی، شنا کردن، دوش گرفتن و استفاده از داروهای واژنی به مدت حداقل 1 تا 2 هفته پرهیز کنید تا زمانی که خونریزی شما قطع شود. اگر به خونریزی شدید دچار شدید و یا عفونت یا احساس درد شدید داشتید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خونریزی شما شدید است و احساس ضعف، سرگیجه یا منگی می کنید، ممکن است دچار شوک شوید. در چنین شرایطی با اورژانس تماس بگیرید.
آیا با یکبار سقط، شانس باردار شدن دوباره وجود دارد؟

اگر چه حق دارید نگران احتمال سقط جنین بعدی باشید، اما متخصصان باروری یک مورد از دست دادن بارداری زود هنگام را نشانه وجود مشکلی در شما یا همسرتان تلقی نمی کنند. برخی مراقبت ها بعد از دو سقط جنین متوالی، دستور آزمایشات ژنتیکی و خونی مخصوص می دهند تا منشأ مشکل را پیدا کنند، مخصوصاً اگر بالای 35 سال داشته یا از نظر پزشکی شرایط خاص داشته باشید. در شرایط به خصوص مانند زمانی که در سه ماهه دوم سقط جنین اتفاق می افتد و یا به دلیل ضعف گردنه رحم، زایمان زودرس در اوایل سه ماهه سوم صورت می گیرد، احتمالاً بعد از یک سقط شما را به متخصص زایمان پر خطر ارجاع می دهند تا شرایط حاملگی تان را به دقت بررسی کند.
چه مدت بعد از سقط می توان باردار شد؟

بهتر است مدتی صبر کنید تا بتوانید در آینده بارداری موفقی داشته باشید، زیرا مدتی طول می کشد تا رحم خود را بازسازی کند و پوشش دیواره آن، قوی و سالم شود. اگر فرد از شرایط روحی و جسمی خوبی برخوردار باشد، می تواند پس از گذشت دو یا سه قاعدگی از سقط، اقدام به بارداری کند. چه خود به خود سقط کرده باشید و چه بافت را برداشته باشید، طی 4 تا 6 هفته بعد دوباره قاعده می شوید. برخی پزشکان می گویند بعد از این مدت دوباره می توانید آبستن شوید، اما برخی دیگر توصیه می کنند یک دوره قاعدگی دیگر را هم بگذرانید تا زمان بیشتری برای بهبودی جسمی و روحی داشته باشید.

موضوعات: پزشکی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...