برکات حضرت معصومه(سلام الله علیها) بسیار است و فیوضات ایشان و انوار درخشانی که از مزار و مرقد مبارک حضرت به قم و ایران و بلکه جهان معنویت می تابد، فوق العاده زیاد است.

 

همین که در طی بیش از دوازده قرن، حوزه علمیه مبارکی در جوار مرقد مبارک حضرت ایجاد شده و این حوزه در نشر و تبلیغ معارف شریعت توفیق فراوان داشته است برکتی بس بزرگ است که منشأ و مصدر آن حضرت معصومه(علیها سلام الله) بوده است.

 

حرم اهل البیت(علیهم السلام) نامیده شدن قم نیز خود فضیلتی بسیار بزرگ است. پرورش بزرگانی چون امام خمینی در این شهر مقدس نیز در واقع از برکات حضرت معصومه(علیها السلام) است.

 

البته کرامات هم در این باره فراوان است[۱] و کرامت در ذیل برکت تعریف می شود، ولی در ادامه چند مورد از برکات این بانوی بزرگوار به صورت مصداقی بیان می گردد:

 

سید هاشم حداد مرحوم سید هاشم حداد که وی را وصی واقعی مرحوم علامه سید علی آقا قاضی طباطبایی می دانند، پیرامون برکات حضرت معصومه نسبت به قم فرموده است:

 

«قبر مطهّر بي‌بي… فضای قم‌ و اطراف‌ قم‌ را باز و گسترده‌ و سبك‌ و نورانی نموده‌ است‌، و به ­واسطۀ بركات‌ آن حضرت‌ است‌ كه‌ گويا خستگي‌ از زمين‌ قم‌ و از خاك‌ قم‌ برداشته‌ شده‌ است.»[۲]

مرحوم ملاصدرا مکتب فلسفی ملاصدرا که می توان آن را دقیق ترین دریافت عقلی و معرفتی از آموزه های معقول و منقول کامل ترین دین الهی دانست، از جهاتی در قم تکوین و در معنای دقیق تر، تکامل یافته است.

ملاصدرایی که برای حل مشکلات فلسفی و معرفتی اش پیاده مسیر تقریبا سی کیلومتری کهک به قم را طی می کرد و به برکت حضرت معصومه(علیها السلام) به اقالیم نوین معرفتی راه پیدا می کرد و معضلات و مشکلات علمی اش حل می شد.[۳]

 

علامۀ طباطبایی علامۀ طباطبایی صاحب تفسیر نفیس و بی نظیر «المیزان» و آثار نگارشی بسیار دیگر، از موفق ترین عالمان معاصر در عرصۀ تالیف آثار علمی بوده است. وی با اینکه در نجف و تبریز نیز کتاب‌ها و رساله های ارزنده نوشته است، اما عیار علمی کتب مشهور خود را از عنایت و برکت حضرت معصومه(سلام الله علیها) می داند.[۴]

 

پي نوشت:

 

[۱] . درباره کرامات حضرت معصومه(علیها السلام) آثار بسیاری نوشته شده است از جمله: کرامات معصومیه(س) از شیخ علی اکبر مهدی پور و پرتوی از روی دوست(کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) در کلام علمای دین) از شیخ اسماعیل کرمانشاهی.

 

[۲] . روح مجرد، سید محمدحسین تهرانی، ص۲۸۵. این یعنی اینکه راه رشد علمی و تهذیب در قم نسبت به خیلی شهرهای دیگر به صورت بهتر و ساده تری امکان پذیر است. امام خمینی هم روزگاری می فرمود: «قم بدکی نیست از برای محصل/سنگگ نرم و کباب اگر بگذارد. خدا رحمت کند مرحوم تشکری گیلانی شبیه این را البته در فضایی دیگر برای تهران می گفت.

 

[۳] . آفات پژوهش، محمدعلی نجفی، ص۱۸۲ و گلشن ابرار، جلد اول، ویرایش دوم، ص۳۲۳. همچنین بنگرید به: پیام های مقام معظم رهبری به کنگره بزرگداشت ملاصدرا، از جمله پیام اول خرداد ۱۳۷۸.

 

[۴] . ز مهر افروخته، سید علی تهرانی، چاپ ۵، ص۲۳۳.

موضوعات: بانوی کرامت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...