اشاره قرآن به آثار دوستی پنهانی دختر و پسر
تراز: حال این سوال مطرح است که مهریه نیکو چگونه است؟ مقصود از مهر شایسته زیاد بودن آن است؟ قرآن به جزئیات پاسخ نداده لذا باید به سراغ مفسرین حقیقی کتاب الله یعنی پیغمبر(صلی الله علیه واله) و اهل بیت عصمت و طهارت برویم. رسول اکرم (صلی الله علیه واله) در روایتی برترین زنان امتش را چنین معرفی می نمایند…
پایگاه خبری تحلیلی تراز: با توجه به اینکه ۳۵ آیه ابتدایی سوره نساء به مسائل خانوادگی از قبیل ارث و ازدواج و محرم و نامحرم می پردازد نام این سوره را نساء یعنی زنان گذاشته اند. یکی از موضعات مورد اشاره در آیات نخستین این سوره بحث ازدواج و پرداخت مهریه است. در آیه ۲۵ این سوره به پرداخت مهریه نیکو و شایسته اشاره شده است:
«و هر كس از شما، كه توانايى مالى ندارد تا با زنان آزادِ باايمان ازدواج كند، پس از كنيزانِ با ايمانى كه شما مالك آنيد، (به زنى بگيرد) و خداوند به ايمان شما داناتر است. همه از يكديگريد، پس (نگوييد: كه من آزادم و تو كنيز و) با اذن صاحبانشان آن كنيزان را به همسرى درآوريد و مهريه نيكو و به‏ طور شايسته به آنان بدهيد، به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشا و نه اهل دوست گرفتن‏هاى پنهانى. پس آن گاه كه كنيزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتكب زنا شوند، كيفرشان نصف كيفر زنانِ آزاد است. اين (نوع از ازدواج،) براى كسانى از شما رواست كه از (رنج و فشار بى ‏همسرى و) افتادن به گناه و زنا بر خود بترسد، با اين همه، صبر كردن (و ازدواج نكردن با كنيزان) برايتان بهتر است و خداوند بخشنده و مهربان است.»
سه نکته:
* برترین زنان امت از نظر پیامبر(صلی الله علیه واله)
حال این سوال مطرح است که مهریه نیکو چگونه است؟ مقصود از مهر شایسته زیاد بودن آن است؟ قرآن به جزئیات پاسخ نداده لذا باید به سراغ مفسرین حقیقی کتاب الله یعنی پیغمبر(صلی الله علیه واله) و اهل بیت عصمت و طهارت برویم. رسول اکرم (صلی الله علیه واله) در روایتی برترین زنان امتش را چنین معرفی می نمایند: «افضل نساء امتی اصبحهن وجهان و اقلهن مهراً؛ بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد.» (من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۲)

** نتیجه سنگینی مهریه
امام صادق (علیه السلام) نیز برکت را در کمی مهر دانسته و فرموده اند: «إن من برکة المراة قلة مهرها؛ از برکات زن کمی مهریه اوست.» (من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۲۵۴)
امیرالمومنین (علیه السلام) هم نسبت به مهریه های سنگین هشدار داده اند که چنین مهریه هایی نه تنها موجب تحکیم بنیان خانواده نمی شود بلکه کدورت آفرین و اختلاف افکن است! «لا تغالوا بمهور النساء فتکون عداوة؛ مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.» (وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۱)

*** اشاره دو آیه قرآن به آثار دوستی پنهانی دختر و پسر
در این آیه به نهی از دوستی دختر و پسر به صورت مستقیم اشاره شده است: “به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشا و نه اهل دوست گرفتن‏هاى پنهانى” همچنین در آیه ۵ سوره مائده نیز در این رابطه می فرماید: «در حالیکه پاكدامن باشيد، نه زناكار و نه دوست پنهانی و نامشروع گيريد.»
در این دو آیه نکات فراوانی وجود دارد که تنها به برخی اشاره ای گذرا می اندازیم:
- در آيه‎ اول سخن از ترك دوستی دختران با پسران و درآيه‎ دوم ممنوع بودن دوستی پسران با دختران مطرح شده است.
- أخدان جمع خِدن به معنی دوست است. دوستی های نهی شده در آیه اولاً پنهانی اند؛ ثانیاً منشأ آن شهوت است.
- اما چرا “أخدان” به معنی دوست ها به صورت جمع آمده؟ شاید به این علت که دوستی از روی شهوت به یک نفر منتهی نخواهد شد زیرا نفس آدمی سیری ناپذیر است.
- جالب اینست که بجز این دو مورد در همه جای قرآن از دوست با نام صدیق نام می برد زیرا منشأ آنها را صداقت می داند اما در اینجا…!
- بلافاصله بعد از زناکار نبودن، نداشتن دوستی پنهانی مطرح شده که نشان می دهد این دوستی ها هم در حکم زنا البته در مراتب دیگر هستند؛ زنای چشم، زنای گوش، زنای مصافحه با نامحرم و غیره.

 

موضوعات: دینی و مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...