افسردگی مجازی را جدی بگیرد!

 مطالعات اخیر نشان داده که شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی خواهند شد.

برای کاهش تاثیر شبکه‌ های اجتماعی به صورت منفی بر روحیات مردم تنها یک‌ راه وجود دارد و آن استفاده بیشتر از دنیای واقعی است.

 در پی استفاده زیاد یک فرد از شبکه‌های اجتماعی سرمایه اجتماعی وی کاهش خواهد یافت و یا از بین خواهد رفت. یعنی نقش دوستان واقعی، خانواده، اطرافیان و غیره در زندگی چنین فردی کم خواهد شد.

 یکی‌دیگر از وجوه غیرمستقیم شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر افسردگی نیز به حسِ درماندگی مربوط است. افسردگی ناشی از یک احساس درماندگی نسبت‌به مشکلات، آینده، رسیدن به آینده خوب و… برمی‌آید. فردی اگر درمانده نشود دچار افسردگی نیز نخواهد شد.

 وقتی هر کدام از ما در شبکه‌های اجتماعی با سیلی از اتفاقات غیرعلمی و بدون حد و مرز مواجهیم در وهله اول انتظاراتمان غیرواقع‌بینانه خواهد شد.

 در پی انتظارات غیرواقعی ما با مشاهده سبک زندگی انسان‌های دیگر در مکانی غیر از مکان خودمان احساس می‌کنیم زندگی ما مطلوب نیست؛ احساسی که تغذیه‌کننده درماندگی است و درماندگی تغذیه‌کننده افسردگی خواهد بود.

 همچنین شبکه‌های اجتماعی به‌صورت قارچ‌وار احساسات دیگران را تولید و تکثیر می‌کنند.

 راه حل چیست؟ تنها راه‌حل اهمیت‌دادنِ بیشتر به دنیای واقعی است. تنها در صورتی که بتوانیم این‌کار را بکنیم آسیب‌های دنیای مجازی کاهش خواهد یافت.

•البته شبکه‌های مجازی فوایدی زیادی نیز دارند اما در صورتی‌ که ما آن‌ها را به‌جای دنیای واقعی قرار ندهیم

 

موضوعات: فضای مجازی و سایبری  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...