امت میانه رو باشیم

خداوند در قرآن در سوره ی بقره چنین آورده است: «وَ كَذَالِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شهُدَاءَ عَلىَ النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا» [بقره/۱۴۳]«و همان گونه (كه شما را به راه راست هدايت كرديم‏) شما را امتى ميانه (ومعتدل و پيراسته از افراط و تفريط) قرار داديم تا (در ايمان، عمل، درستى و راستى) بر مردم گواه باشيد و پيامبر هم گواه بر شما باشد» [۱]
طبق مفاد این آیه شریفه ما مسلمانان باید منادیان میانه روی و صلح در جهان باشیم و از افراط گرایی و تندروی حمایت نکنیم.
زمانی که ما مسلمانان، ملتها و دولتهای نمونه بودیم؛ دنیا خواه ناخواه طرز تفکر ما را الگوبرداری می کند.
هنگامی که ما نشستیم و مسائل خود را از طریق گفتگو حل کردیم؛ جهان هر چه بیشتر به حقانیت و صداقت مسلمین پی خواهد برد.
گواه بودن مسلمانان، همان برتری اسلام است.
قول پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) هست که «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَى عَلَيْهِ» [۴] «اسلام علو دارد و هرگز چيزي بر آن علو پيدا نمي‌کند»
همانطور که می دانیم دین اسلام کاملترین دین است و احکامش کامل است، در نتیجه نه هیچ دینی ونه هیچ چیز دیگر (مثل قانون و برنامه یی) بر آن برتری ندارد.
این برتری را خدا به دین اسلام داده است. «هُوَ الْعَلىِ‏ الْعَظِيمُ»[بقره/۲۵۵«او (خداوند) بلند مرتبه و بزرگ است. نکته: چنانکه واضح است واژه علی همان علو است. اما ما مسلمانان این روزها از این برتری و علو خودمان که اسلام به ما داده است؛ غافل شده ایم.
وقتی برتری به ویرانی تبدیل می شود.
مسلمین وقتی این برتری را می توانند، داشته باشند که در پناه اسلام عزیز بوده و دنبال احکام نورانی اسلام (صلح و دوستی بین ملتها) باشند.
وقتی اسلام از صلح برای ما حرف می زند؛ ولی بعضی از مسلمین (عربستان) دنبال خشونت و ترویج تروریست در سوریه و عراق و یمن هستند؛ معلوم است این برتری، با چالشهایی مواجه می شود.
خیلی تاسف دارد وقتی که مسلمانان جنگ زده ی یمن و سایر ملل اسلامی را شبکه های غربی نشان دهند و به مخاطبشان القا کنند که اینها با چه فکری و با چه دینی و با چه ساختاری؛ می خواهند برترین انسانها باشند.
بی شک وقتی دولتهای مسلمان سرگرم منازعات و کشمکش شوند؛ باعث دخالت سازمان ملل و غیره شده و آنها بین ما به ظاهر واسطه شده و به ما صلح یاد می دهند. اینگونه است که ما برتری خود را از دست می دهیم.
نتیجه گیری
به فرمایش پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اسلام برتر است و چیزی بالاتر از آن قرار نمی گیرد.ما مسلمانان هم، که پیرو این دین برتر هستیم اگر احکام متعالی این دین را بجا بیاوریم؛ بی تردید ما هم برتر می شویم.
ما باید به جای جنگ و خونریزی در یمن و جاهای دیگر، و آواره کردن همدیگر، که تصویری خشن از اسلام و مسلمین می سازد؛ کلام صلح اسلام را به گوش جهانیان برسانیم.


پی نوشتها
[۱] ترجمه انصاریان، ص ۲۲
[۲] من لا یحضر الفقیه، صدوق، ج ۴، ص ۳۳۴

موضوعات: دینی و مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...