پرسش: در غيبت حضرت چگونه در بين مردم مي ايند و امرار معاش حضرت چگونه است ؟

پاسخ: از چگونگي حضور حضرت امام عصر(ع) و کيفيت امرار معاش آن بزرگوار ما اطلاعي نداريم و اين به علت غيبت و ويژگي اين حالت است. البته در مورد معاش آن بزرگوار ميتوانيم بگوييم چون ايشان امام حاضر و زنده بوده و با بدن جسماني زندگي ميکنند طبيعي است که داراي زندگي عادي و مادي مانند ساير انسانها ميباشند زيرا بدن مادي، نيازهاي مادي متناسب خود را ميطلبد و بر اين اساس است که خداوند به پيامبرش فرمود:"قل انما انا بشر مثلکم، بگو من بشري همچون شما هستم"(کهف/110) امام مهدي(ع) نيز چنين است.
اما پيرامون حضور آن بزرگوار در ميان مردم بايد گفت: اين که حضرت در ميان مردم حضور دارد مستند به دو نوع دليل است: رواياتي که غيبت حضرت را شبيه به حضرت يوسف بيان ميکند. از امام صادق(ع) نقل شده است: “چگونه اين امت انکار ميکنند که خداي تعالي با حجتش همان کند که با يوسف(ع) کرد که برادرانش او را ديدند ولي نشناختند، او (قائم(ع)) در بازارهايشان راه ميرود و بر بساط آنها گام مينهد اما انها(هر چند او را ميبينند) او را نميشناسند".(بحار الانوار، ج51، ص142، ح2).
همچنين امام علي(ع) مي‌فرمايد: سوگند به خداي علي! حجت خدا، در ميان مردم هست و در راه‌ها (كوچه و بازار) گام برمي‌دارد، به خانه‌هاي آنها سر مي‌زند و در شرق و غرب زمين رفت و آمد مي‌كند و گفتار مردم را مي‌شنود و بر ايشان سلام مي‌كند و مي‌بيند و ديده نمي‌شود، تا وقت (معين) و وعده (الهي). (الغيبة، نعماني، باب 10، حديث 3، صفحه‌ 146).
امام زمان(ع) رهبر و مقتداي مردم بوده و سرپرستي امور آنان را به عهده دارد. از اين رو، بسيار طبيعي است که به ميان مردم و دوستان خود برود و ضمن سرکشي به آنان به نيازها و حاجتهايشان رسيدگي کند.
البته باز هم اشاره ميکنيم که کيفيت اين حضور براي ما روشن نيست.

 

موضوعات: پرسمان انتظار و مهدویت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...