عوامل ایجاد مد های منفی

تهاجم وسلطه ي بيگانگان بر تمدن يك ملت يا ملل از مهم ترين عوامل خارجي انحطاط تمدن ها به شمار مي رود واين تهاجم در قالب هاي گوناگون با ابزارهاي متفاوت صورت مي پذيرد ولي عمدتاً اين تهاجم از سه ناحيه صورت مي گيرد:

1. تهاجم فرهنگي

2.تهاجم اقتصادي

3. تهاجم نظامي

 

تهاجم فرهنگی

اصطلاح تهاجم فرهنگي از سه قسمت تشكيل مي شود ، يكي « تهاجم » به معني هياهو ، شبيخون و غوغاست كه به وسيله « مهاجمين فرهنگي » صورت مي گيرد ، دوم «فر» به معناي شكوه و جلوه است و سوم « هنگ » به معناي دسته جمعي مي باشد و مفهوم اصطلاحي تهاجم فرهنگی به اين معنی است که يک مجموعه سياسی يا اقتصادی برای اجرای مقاصد خاص خود و اسارت يک ملت به بنيان های فرهنگی آن ملت هجوم می برد . در اين هجوم باورهای تازه ای را به وضوح به قصد جايگزينی با فرهنگ و باورهای ملی آن ملت وارد آن کشور می کنند .[1]

نمونه ی بارز این تهاجم فرهنگی ،آن چیزی است که در  ايران از زمان رضاخان به جديّت شروع شد. 15 تا 20 سال اخير از دوران جنگ‎هاي ايران و روس به بعد مي‎باشد كه ايجاد جريان روشنفكري در ايران بوده است .

با عوض كردن لباس ملي يك كشور تغيير تاريخ هجري به شمسي، حجاب زدائي، بر سر داشتن آغاز شد كه مورد هجوم فرهنگ غرب قرار گرفت و دامن اين آتش تا دوره محمدرضا و تا انقلاب اسلامي ادامه داشت.

با پيروزي انقلاب اسلامي و تا پايان جنگ تحميلي ايران و همچنين تا حيات و حضور امام خمینی (ره) موج انقلاب اسلامي، غرب را كاملاً منفعل نمود و هجوم فرهنگي اسلام و دين ، غرب سكولار[2] را به مبارزه مي‎طلبيد.

تنها در اين مقطع است كه در تقابل و تهاجم فرهنگي اسلامي و غرب تا  حدودي كفه ترازوي هجوم فرهنگي تعادل خويش را به نفع غرب از دست داده است. در اين برهه زماني است كه در ايران اسلامي و متأثر از آن در بعضي نهضت‎ها و حركت‎هاي به اصطلاح بنياد گرايي، نوعي وازدگي و يا حداقل بي تأثير شدن شعارها و كمرنگ شدن فرهنگ ديني و انقلابي ملاحظه مي‎شود و متأسفانه هجوم و شبيخون فرهنگي در اين مقطع به طور بارز مطرح است. چنانچه رهبر معظم انقلاب حضرت آية الله خامنه‎اي (مدظه العالي) آن را هوشيارانه گوشزد فرمود و تأكيد مي‎نمايد.

«دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط، فساد وفحشاء سعي مي‎كند جوان‎هاي ما را از دست ما بگيرد كاري كه از لحاظ فرهنگي دشمن مي‎كند نه تنها يك تهاجم فرهنگي بلكه بايد گفت يك شبيخون فرهنگي، يك غارت فرهنگي و يك قتل عام فرهنگي است امروز دشمن دارد اين كارها را با ما مي‎كند.»[3]



[1]- بحريني ، مرضيه سادات ، جوانان و تهاجم فرهنگي، ص 26.


[2] - غرب سكولار يعني جدايي دين از سياست .


[3]- حضرت آية الله خامنه‎اي، كودك نوجوان و جوان، ص 288.

 

موضوعات: گلچین  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...