پرسش: مراد از مهدي زيستي چيست ؟

پاسخ: مراد از راه و رسم مهدي زيستي يعني انسان در زندگي همچون امام زمان(ع) رفتار کند. برنامه ريزي زندگي او همانند امام و مقتدايش باشد. از پيامبر گرامي اسلام(ص) نقل شده است: “طوبي لمن ادرک قائم اهل بيتي و هو يأتم به في غيبته قبل قيامه و يتولي اوليائه و يعادي اعدائه ذلک من رفقائي و ذوي مودتي و اکرم امتي علي يوم القيامه” خوشا بر احوال کسي که قائم اهل بيت مرا درک کرده و در غيبت و پيش از قيامش پيرو او باشد، دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد، چنين کسي از رفقا و دوستان من و گراميترين امت من خواهد بود بر من، روز قيامت".(کمال الدين ج1، ب25، ح2) شبيه اين حديث، در بحار الانوار (ج52، ص129، ح25) نيز ذکر شده است.
بايد دانست روش امام زمان(ع) همان عمل به وظايف و دستورات دين است. او دين دار ترين مردم و عامل ترين آنها در عمل به وظايف اسلام است. او امام مردم و خليفه رسول خدا است. همان کسي از طرف خداوند دين را براي مردم آورد. بنابراين اگر کسي بخواهد راه و رسم مهدي زيستي داشته باشد بايد دين دار باشد و به تکاليف و وظايف ديني اهميت داده و انجام دهد.
گفتني است دوران غيبت دوره ويژهاي است. به اين معنا که چون وظيفه الهي امام عصر(ع) قيام و آقامه عدالت در سرتاسر جهان و نابودي مظاهر شرک و کفر و فساد است از اين رو، امام مهدي(ع) در زمان غيبت، به زمينه سازي براي اين امر مهم مشغول ميباشد. بنابراين کسي که بخواهد روش امام زمان(ع) را در زندگي به کار گيرد بايد در مورد زمينه سازي براي ظهور نيز فعال باشد.
مثلا معرفت خود را به امام، ويژگيهاي او و مباحث مربوط به ايشان کامل کند، در کارها کوشا باشد محصل در درس و کارمند و کارگر در کار و …. دعا براي ظهور زياد بکند، مردم را از آلودگيها زمان حال آگاه بکند و زيباييهاي دوران ظهور را به تصوير بکشد تا مردم خواستار ظهور باشند، روحيه عدالت خواهي و عمل به دين را در خود و ديگران تقويت بکند، سعي کند خود و ديگران را از فسادها دور کند زيرا کسي که اهل گناه و فساد باشد محبت واقعي به امام نخواهد داشت ولذا منتظر ظهورش نيز نخواهد بود، ياد و نام امام را زنده و پر رنگ کند و..
پس راه و رسم مهدي زيستي عمل به دين و تلاش براي زمينه سازي براي ظهور است.

 

موضوعات: نجم ثاقب  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...