اهمیت حرکت بدن موقع خواب

وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا )الكهف ۱۸(
و مى‏پندارى كه ايشان بيدارند در حالى كه خفته‏اند و آنها را به پهلوى راست و چپ مى‏گردانيم و سگشان بر آستانه [غار] دو دست‏خود را دراز كرده [بود] اگر بر حال آنان اطلاع مى‏يافتى گريزان روى از آنها برمى‏تافتى و از [مشاهده] آنها آكنده از بيم مى‏شدى

 

آیه بالا به یاران غار اشاره دارد که صدها سال در خواب ماندند بعلاوه آشکار می‌کند به اینکه خداوند جسم انان را به راست و به چپ جابه جا می‌کرد. حکمت این کار در زمان های اخیر کشف شده است.
افرادی که برای مدت زمان طولانی به یک حالت میخوابند و بدنشان حرکت نمی‌کند با مشکلات سلامتی جدی مانند مشکلات گردش خون، زخم و لخته شدن خون در ان نقطه از بدن که با سطح در تماس است مواجه میشوند.
زخم به وجود آمده به “زخم بستر” و یا “زخم فشار.” معروف هستند . به خاطر وارد امدن فشار ثابت به آن قسمت از بدن که در مدت زمان طولانی بدون حرکت است ، رگ های خونی تنگ تر شده و حتی باعث بسته شدن کامل رگ میشود. و در نتیجه اکسیژن و سایر مواد مغذی دیگر که توسط خون حمل میشوند به پوست نمیرسند و باعث مرگ تدریجی پوست میشود و زخم هایی را در بدن به وجود می آورد ، مگر اینکه سریعا درمان شوند ، چربی و ماهیچه‌ها نیز میتوانند از بین بروند.
این زخم ها که در زیر پوست یا بافت ها ظاهر میشوند در صورت عدم مداوای به موقع میتوانند سطح گسترده ای از پوست را آلوده کنند. اگر این زخم ها عفونت کنند میتوانند باعث مرگ نیز باشند . در نتیجه بهترین کار این است که هر 15 دقیقه حالت بدن خود را تغییر دهیم تا فشار وارده را کاهش دهیم . بیمارانی که نمیتوانند خودشان را حرکت دهند توسط افراد دیگر هر 2 ساعت یک بار جابه جا میشوند ، این حقایق پزشکی در قرن اخیر کشف شده اند در حالی که قران به ای حقیقت اشاره کرده است که نشانگر یکی دیگر از معجزات ان است .
مترجم حسین پوراذر

 

 

موضوعات: معجزات علمی و ریاضی قرآن  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...