ابوحمزه ثمالی می گوید زین العابدین (علیه السلام) را در حال نماز دیدم که ردای ( عبا ) مبارک از دوشش افتاد.ردا را به دوش نیفکند تا نمازش تمام شد.پرسیدم چرا در حال نماز ردا ( عبا ) را درست نکردید ، فرمود وای بر تو میدانی در مقابل چه کسی ایستاده بودم!از نماز بنده مقبول نمی شود مگر آن مقدار که حضور قلب و اقبال داشته باشد.
عرض کردم پس در این صورت ما هلاک شده ایم با نمازهائیکه داریم!!
حضرت فرمود : نه ، خداوند جبران آنها را به نمازهای نافله ایکه میخواندید می نماید.(نکته نماز باطل نمیشه ولی از ارزشش کم میشه)
نمازهای_نافله:(مستحب هست و هر مقدار که تونستید میتونید بخونید حتی نشسته میشه خوند ولی ثواب نماز نشسته نصف نماز ایستاده هست ولی با خوندن مجدد همون نماز نشسته ثواب کامل رو میگیرید)
. . .
(ایستاده) نماز نافله همان نماز مستحبی است و مراد از نوافل نمازهای مستحبی است؛ یعنی به غیر از نماز هایی که در شبانه روز (هفده رکعت) بر هر مسلمانی واجب است. در روایات به نماز های مستحبی متعددی اشاره و توصیه شده است که ما در این جا تنها به نافله های شبانه روزی که به خواندن آنها سفارش بیشتری شده است، اشاره می کنیم. این نوافل در غیر روز جمعه 34 رکعت و عبارت اند از: نافله صبح (دو رکعت)، نافله ظهر (هشت رکعت)، نافله عصر (هشت رکعت)، نافله مغرب (چهار رکعت)، نافله عشا (یک رکعت) نافله شب(هشت رکعت) نماز شفع(دو رکعت) و نماز وتر(یک رکعت)

(حدیث متن:انوار نعمانیه صفحه 238 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 217)
(حدیث تصویر: بحار الانوار، ج 74، كتاب الروضه، باب 4، حدیث 3، مكارم الاخلاق، ص 459)

موضوعات: فروعات دین  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...