حضرت مهدی علیه السلام همچنان که از زیبایی ظاهری برخوردار است، از زیبایی اخلاقی و معنوی فراوانی نیز برخوردار می باشد که عامل اصلی عظمت و محبوبیت آن حضرت علیه السلام این زیبایی ها و اوصاف است.

 

تسلیم محض فرامین الهی
راز موفقیت همه انبیاء علیهم السلام در اطاعت از خدا و تسلیم محض بودن در مقابل فرامین او نهفته است.
حضرت مهدی علیه السلام که فرمانروایی بر تمام هستی خواهد یافت، یقیناً از بالاترین درجه فرمانبری از خداوند متعال برخوردار است.
☀حضرت رضا علیه السلام این است درباره فروتنی آن حضرت در پیشگاه الهی فرمود: «او در برابر خدا از همه متواضع تر است و آنچه به مردم فرمان دهد، خود بیش از دیگران به آن عمل می کند و آنچه مردم را از نهی کند، خود بیش از همگان از آن چیز پرهیز می کند.»

 

آرامش و معرفت
بدون شک هر کس سراپا تسلیم اوامر و نواهی الهی باشد و زندگی را با عبادت و بندگی او سر کند، هم از آرامش درونی و روحی برخوردار خواهد بود و هم به سر منشأ علم بی نهایت وصل و برخوردار از علم لَدُنی خواهد شد؛ چنان که از دیگر زیبایی هایی معنوی حضرت مهدی علیه السلام این است که از آرامش و «سکینه» و علم و معرفت برخوردار است.
ابن ابی شبیه از رسول خدا (ص) چنین روایت کرده است: «در بین امّت من مهدی خواهد بود… آن چنان امتم در زمان او [با آرامش و نشاط] زندگی می کنند که قبا از آن چنان زندگی ای نداشته اند.»

دلسوز و مهربان


حضرت مهدی علیه السلام جانشین خاتم الانبیاء حضرت محمد(ص) است؛ لذا در اخلاق و رفتار با مردم چون اومهربان و دلسوز است. امام رضا علیه السلام فرمود:
«او برای مردم از خودشان اولی تر است و نسبت به آنان از پدران و مادرنشان مهربان تر است.»

 

سخاوت بی بدیل


از دیگر اوصاف زیبای اخلاقی و معنوی آن حضرت جود و سخاوت اوست.

امام باقر علیه السلام فرمود:
در صاحب امر (امام مهدی علیه السلام) چهار سنّت از چهار پیامبر علیهم السلام وجود دارد… و سنتی از یوسف علیه السلام در زیبایی و سخاوتش دارد.

 

منابع: کتاب روزگار رهایی، بحار الانوار، منتخب الاثر، الکتاب المصف، موسوعه الاحادیث المهدی علیه السلام، الخصال، مکیال المکارم.

موضوعات: امام زمان (عج)  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...