به طور مثال همين چگونگی ارتباط داشتن با بانوان و دختران نامحرم در جامعه ، يكي از معضلات امروز ما جوان‌ها است. بخاطر اينكه نه الگوی مناسبی در مورد آ‌ن ارائه شده و نه ديدگاه دين در مورد آن به خوبی مشخص و بیان شده است. تازه ، تندروی‌ها و كج‌روی‌های گروه‌ها و طبقات گوناگون در مرحله عمل را هم به آن اضافه كن.

اگر به سيره‌ی اميرالمؤمنين دقت كنيم ، می‌بينيم كه حضرت علی (ع) در سنين جوانی با زنان سالخورده‌ی اسلام سلام و احوالپرسی می‌نمود ولی با دختران و زنان جوان نه! حتی سلام هم نمی‌كرد. در حاليكه پيامبر در همان زمان علاوه بر مردان با زنان و دختران هم سلام و احوالپرسی می‌كردند. چون زمانی كه علی (ع) 20 ساله و در عنفوان جوانی چنين عمل می‌نمود ، پيامبر اكرم (ص) قريب 50 سال از عمر شريفشان می‌گذشت بنابراين از آنجا كه احتمال پيش آمدن گناه برای طرف مقابل دور از ذهن نبود ، علی (ع) به عنوان يك جوان سعی داشت مسائل ارتباطی و حدود بين دختر و پسر يا به عبارتی زن و مرد را مراعات كند. هر چند وجود نازنين آن حضرت مبرا و پاكيزه از هر گونه آلودگی بود و با این تفاسیر تهمت بستن به ذات پاک آن حضرت بی‌انصافیست و از روی غرض میباشد.

از طرفی پيامبر سه دختر جوان به نامهای زينب ، ام كلثوم و فاطمه در خانه داشتند. حضرت علی (ع) با اينكه از كودكی به اين خانه رفت و آمد داشتند ،‌ اما در اين رفت و آمدها نهايت دقت را به عمل می‌آوردند. در حاليكه همين علی (ع) در دوران خلافتش ، وقتی كه حدود 60 سال سن داشت و همسر شهيدی را نيازمند كمك ديد ، به ياری او شتافت.

پس در ارتباط با افراد نامحرم ، ‌چيزی كه بيش از عوامل ديگر اهميت دارد
نيت و انگيزه طرفين و از همه مهمتر عدم امكان وجود مفسده درا ين ارتباط برای هر دو نفر است!

ياری رساندن به نيازمند و در طلب رضای خدا آن هم در حد ضرورت مطلوب است و ليكن اين سيره جدای از بهانه جويی برای آشنايی و استمتاعات و لذت جويی و هرگونه آلودگی ديگر است.

به راستی كه كسی چون حضرت علی (ع) در سنين جوانی‌اش و در ريزترين حركات و رفتارهايش بهترين الگوی نسل جوان ماست.

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...