استفتائات

سوال:
همانطور كه میدانید روزه یك فیض خدادادی است به این معنی كه گرفتن روزه دردست خداوند است یعنی ما اگر روزه می گیریم بدان معنی نیست كه خداوند به روزه ما نیاز داشته بلكه لطف خداوند است با این توصیف بعضی زنان هستند كه با خوردن قرص ضد بارداری مانع عملكرد طبیعی بدنشان میشوند و باعث بی نظمی در خونریزی ماهیانه شان میشودآیا با این حال خوردن این قرص میتواند راه صحیحی برای ادامه روزه داری باشد؟
جواب :
-مانعی ندارد ولی اگر قرص باعث مریض شدن آنها شود جایز نیست ( آیت الله فاضل ، لنگرانی )
-در صورتیكه خوردن قرص ضرر نداشته باشد میتوانند استفاده كنند و روزه را ادامه دهند .( آیت الله حسین نوری )
-لازم نیست با خوردن قرص روزه بگیرد ولی اگر خوردند وخون نیامد باید روزه بگیرد .(آیت الله سیستانی )
-روزه اش صحیح است چون روزه را بدون عادت زنانه و در حال پاكی گرفته با علاج بوده و اما خوردن قرص جهت گرفتن روزه و مطلوبیت وعدم مطلوبیت آن مسئله دیگری میباشد .( آیت الله صانعی)
اگر با خوردن قرص ،حیض بند آمده ، صحیح است ( امام خمینی ره )
سوال :
خانمی است كه به علت بیماریهای رحمی در ماه مبارك رمضان بغیر از خونریزی ماهانه خونریزی پیدا میكند . آیا اینگونه خونریزی كه باز هم منشاء رحمی دارد موجب بطلان روزه است ؟
جواب :
-اگر فاصله آن با حیض قبل10روز باشد و به مدت سه روز متوالی خون ببیند هر چند پس از دیدن خون فقط داخل فرج آلوده باشد حیض به حساب می آید . و اگر از 10روز تجاوز كند پس اگر دو حیض عادت عودیه دارد به مقدار ایام عادت حیض و مابقی استحاضه است و اگر ندارد به مقداری كه زنهای فامیل او عادت میبینند حیض استحاضه است و اگر آنها مختلف اند از سه روز تا ده روز عددی را كه مناسب اوست انتخاب كند و آن را حیض قرار دهد و مابقی را استحاضه .( آیت الله سیستانی )
-آنچه مبطل روزه میباشد خون حیض،نفاس واستحاضه است وخونی كه در اثرزخم شدن رحم از آن بیرون می آید مبطل روزه نمیباشد و اما خون مورد سوال كه بخاطر بیماریهای غیر عفونی موجب زخم شدن رحم ویا چركین شدن در اثر غده خارج میشود ظاهراًُمحكوم به استحاضه است .(آیت الله صانعی )
-اگر بداند خونریزی به علت زخم رحم است غسل ندارد و مبطل روزه هم نیست والله العالم و اگر شك داشته باشد باید او صاف و شرایط حیض و استحاضه را داشته باشد و الله العالم ( آیت الله جواد تبریزی).
خیر حكم استحاضه را دارد ،ولی اگر محكوم به حیض باشد مبطل روزه است ( آیت الله فاضل لنگرانی )
-اگر نشانه های حیض نداشته باشد مبطل روزه نیست . (آیت الله نوری )
سوال: زنی مدتها است كه یا حامله است یا به بچه شیر میدهد و در ماه رمضان نمیتواند روزه بگیرد ،تكلیفش در مورد قضای روزه چیست ؟
جواب :
وجوب قضا ثابت نیست .( امام خمینی ره .)
زنی كه بچه شیر میدهد و شیر او كم است چه مادر بچه وچه دایه او باشد یا بی اجرت شیر بدهد اگرروزه برای بچه ای كه شیرمیخورد ضررداشته باشد روزه بر او واجب نیست . وباید هر روز یك مد طعام یعنی گندم یا جو ومانند اینها به فقیر بدهد و نیزاگر برای خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست و بنا بر احتیاط واجب باید برای هر روز یك مد طعام به فقیر بدهد و در هر دوصورت روزه ه هایی را كه نگرفته باید قضا نماید ولی اگر كسی پیدا شود كه بی اجرت بچه را شیر دهد یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از كس دیگر كه اجرت اورا بدهد اجرت بگیرد . احتیاط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگیرد .
سوال : استفاده بیماران روزه دار از كرم های واژینال در ماه رمضان چه حكمی دارد؟
جواب :
جایز است و مانعی ندارد و آنچه مبطل روزه است الكل و شراب است ولو از راه غیر متعارف كه در چنین مواردی تحقق نمی یابد و مبطلات دیگر روزه هم مانندحقنه و اماله ،عدم صدق و عدم مبطلیتش واضح است .
سوال : آیا معاینه زن حامله در حال روزه توسط ماما یا دكتر زنان ، در صورتیكه به ناچار باید دست را داخل فرج كرد روزه را باطل میكند ؟
جواب :
آنچه كه مبطل روزه است ، جماع است ، نه داخل كردن مثل دست در فرج زن .
مطابق فتوای حضرت امام خمینی( ره ) :چه در ماههای اول و چه در هنگامی كه وضع حمل نزدیك است در صورتیكه روزه برای زن باردار ویا طفلی كه در شكم دارد مضر باشد ، انجام این فریضه بر او واجب نیست .

موضوعات: فروعات دین  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...