1.امام صادق (ع):تکبر این است که مردم را تحقیر کنی و حق را خوار شماری.

 2.امام علی (ع):آدم خود پسند و خود بین عقل ندارد.

 3.امام باقر (ع):هیچ مقداری از تکبر به دل آدمی راه نیابد مگر این که به همان اندازه کم باشد یا زیاد از خردش کاسته شود.بحار الانوار، جلد 75، صفحه‏186.

 4.امام صادق (ع):کسی تکبر نمی ورزد جز آنکه کمبود شخصیت و ذلتی در درون خود احساس کند.

 5.امام علی (ع):خدا نماز را جهت منزه ساختن انسان ها از تکبر مقرر داشته است.

 6.امام علی (ع):بدترین آفات عقل تکبر ورزی است.

 7.پیامبر اکرم(ص):کسی که در سلام کردن بر دیگران پیشی می جوید او از تکبر به دور می ماند.

 8.امام صادق (ع):دو ملک در آسمان بندگان را زیر نظر دارند پس هر که تواضع کند او را بالا می برند و هر که تکبر می ورزد او را خوار می سازد.اگر نیاز به احادیث بیشتری در زمینه های دیگری دارید حتما در نظرات ذکر بفرمایید.
اگر نقطه نظر و پیشنهاد و انتقادی داشتید حتما در قسمت نظرات ایراد بفرمایید.
احادیث دیگر در ادامه ی مطلب

 9.امام علی (ع):خود پسندی و عجب ورزی دلیل بر ضعف عقل است.

 10.امام علی (ع):خودپسندی مانع پیشرفت و کمال است.

 11.امام علی (ع):نیکوترین صفات زن بد ترین صفات مرد است که آنها عبارتند از : تکبر,ترس,بخل.هر گاه زن متکبر باشد جز در برابر شوهرش تسلیم نخواهد شد و هر گاه زن بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند و اگر ترسو باشد در حفظ خود کوشاست.

 12.امام باقر(ع):کسی که در پیشگاه خدا مبغوض تر از آن کسی نیست که بر اثر استکبار درونی خویش از خدا درخواست حاجت نکند و از آنچه پیش خداست طلب ننماید.

 13.امام علی (ع):شیطان از درگاه الهی رانده شد و او کسی بود که شش هزار سال خدا را عبادت و پرستش نموده بود و البته معلوم نیست از سال های دنیا یا از سال های آخرت و این انحطاط به خاطر یک لحظه تکبر در برابر دستور خدا بود.

 14.امام صادق(ع):ابلیس به کارگزارانش گفت:هنگامی که به ایجاد سه صفت در فرزند آدم توفیق یابم,مرا باکی نیست که او به کدام عمل دست زند,زیرا کار او مقبول درگاه حق قرار نمی گیرد,آنگاه که عمل خود را زیاد پندارد و گناه خود را فراموش کند و عجب در او پدیدار گردد.

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...