سوره مبارکه #اسراء
#آیه28

وَ إِمّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَة مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَيْسُوراً (28)

 هر گاه از آنان [ = مستمندان ] روى برتابى، و انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشى، با گفتار نرم و آميخته با لطف با آنها سخن بگو!

 از آنجا كه گاه فقير و مسكينى به انسان رو مى آورد و امكاناتى براى پاسخ گوئى به نياز او در اختيار نيست،ایـن آيه ، طرز برخورد صريح با نيازمندان را در چنين شرائطى بيان مى كند، مى گويد:
«اگر از اين نيازمندان به خاطر (نداشتن امكانات و) انتظار رحمت خدا ـ كه به اميد آن هستى ـ روى برگردانى، نبايد اين روى گرداندن، توأم با تحقير، خشونت و بى احترامى باشد، بلكه بايد با گفتارى نرم و سنجيده و توأم با محبت با آنها برخورد كنى» حتى اگر مى توانى وعده آينده را به آنها بدهى و مأيوس شان نسازى .

 «مَيْسُور» از ماده «يُسر» به معنى راحت و آسان است، و در اينجا مفهوم وسيعى دارد كه هر گونه سخن نيك و برخورد توأم با احترام و محبت را شامل مى شود.

 بنابراين، اگر بعضى آن را به عبارت خاصى تفسير كرده اند، و يا به وعده دادن براى آينده، همه، از قبيل ذكر مصداق است. در روايات مى خوانيم: بعد از نزول اين آيه، هنگامى كه كسى چيزى از پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى خواست و حضرت چيزى نداشت مى فرمود: يَرْزُقُنَا اللّهُ وَ إِيّاكُمْ مِنْ فَضْلِهِ : «اميدوارم خدا ما و تو را از فضلش روزى دهد»

 پیـــــام ها:

 تـــلاش و امیــد بایـد در کنار هم باشد و هیـچ کدام به تنهایی کافی نیست.

 مؤمن در جستجوی امکانات بـرای رسیدگی به محرومان است.

 امکانات مادی را از رحمت خدا بدانیم.

 اگر نیـــــاز مالـــی کسـے را برطرف نکردیم، لااقل دل او را با سخن شایسته به دست آوریـــــم.

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...