در زندگی همه ما بارها و بارها پیش آمده و خواهد آمد که فعلی را برای اولین بار انجام دهیم.

اولین سلام کردن
اولین ورزش کردن
اولین روزه داری
اولین نماز خواندن
اولین گناه
اولین سیگار کشیدن
اولین بی احترامی
و اولین…………

این اولین ها حیاتی ترین تصمیمات زندگی ما هستند .

گاهی با اولین تصمیم گام در مسیری از زندگی خود خواهیم گذاشت که ممکن است سرنوشت زندگی خود را تغییر بدهیم
شخصی را یادم می آید که در دوران نوجوانی در حالی که با جمعی رفیق نااهل و بی فرهنگ همراه بود، که برای اولین بار دوستی پیشنهاد یک روز ورزش در باشگاه رزمی را به او داد، ولی اول مقاومت کرد که با اصرار بیشتر آن دوست، تصمیم گرفت یک بار با او همراه باشد تا دیگر از اصرار دوستش خلاص شود.
ولی همان یک بار کافی بود که طعم و لذت ورزش را بچشد و در آن راه ، مسیر خود را ادامه دهد و تبدیل شود به شخصی که به عنوان ورزشکار جامعه شناخته شد و حتی مقام ورزشی هم بدست آورد.
ولی همان دوستانی که در ابتدا همراهشان بود در حال حاضر به فلاکت بار ترین شرایط زندگی رسیده اند. و اکثریت آنها ، در زندانها و یا گوشه خیابانها و حتی سه چهار نفر از آنها در همان دوران جوانی بر اثر دعوا ، تزریق ، سنگ کوب و یا خودکشی جان خود را از دست دادند.

خاطره ای ملموس تر بگویم:
یادم می آید اهل دین و ایمان و نماز و روزه نبودم و روزی به اجبار قرار گرفتن در ازدحام جمعیت نماز گزار حرم امام رضا(ع) مجبور به همراهی آنها با نمازی بی وضو شدم .
همین نماز بی وضو چنان لذت و تأثیر شگرفی بر من داشت که باعث شد راغب به پرستش خداوند شوم و او هم لیاقت دیانت را به من ارزانی کرد.

ولی سمت دیگه ماجرا این است که گناهی و یا عمل نادرستی را بخواهید برای اولین بار انجام دهید.

اولین بی احترامی:

همیشه این را به خاطر داشته باشید اولین بی احترامی که نسبت به دیگران انجام میدهید و یا بلعکس دیگران نسبت به شما انجام میدهند ، میتواند دری را به رو شما و دیگران باز کند که باعث تکرار این بی حرمتی حتی به شکلی بدتر از دفعات قبلی شود
بنابراین اگر با کسانی زندگی میکنید که بین شما احترام کاملی برقرار است ، سعی کنید حتی به عنوان شوخی و مزاح هم که شده این حرمت را نشکنید که پایه گذار بیحرمتیهای بزرگتر خواهد شد.

گناه:
این را باید دانست که انجام گناه عملیست لذت بخش.
ممکن است اولین گناهان باعث ناراحتی و عذاب وجدان شوند.

ولی معمولا لذت گناه از عذاب وجدان بالاتر است و همین امر باعث این میشود که انسان با تجربه کردن اولین گناه به سراغ مراحل بالاتر آن برود تا لذت بیشتری کسب کند
و البته همینطور با تکرار آن عمل از قدرت عذاب وجدان هم کاسته می شود، تا جایی که کاملا محو میشود

پس این را باید دانست که اگر برای اولین بار عملی را هرچند هم ساده میخواهید انجام دهید ، حتما حتما تا انتهای آنرا پیش بینی کنید و از این جمله حتما بترسید که پیش خود و یا دیگران میگویید:

«ای بابا یه باره دیگه»

 

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...