بهترین فرمول برای ترک گناه
مشارطه، مراقبه و محاسبه است
امام صادق (علیه السلام ) فرمودند: “به بچه هایتان احادیث ما را قبل از اینکه دیگران چیزهای دیگر یاد بدهند یاد بدهید.” یعنی قبلش احادیث ما را یاد بدهید که وارد قلبشان شود تا چیزهای دیگر وارد قلبشان نشود.
امام(ره) در کتاب چهل حدیث فرمولی ارائه می دهد بنام محاسبه ؛ می فرماید شب قبل از آنکه بخوابید محاسبه داشته باشید. امروز از صبح تا شب چه اشتباهاتی را کردم؟ و آیا امروز یک گره از کار کسی باز کردم یا نه؟، چند جا سخن چینی کردید؟ وچند جا نگاه ما، نگاه حرام بود ؟ گوش ما ، حرام شنید؟ دست .
امام صادق (علیه السلام ) فرمودند: “به بچه هایتان احادیث ما را قبل از اینکه دیگران چیزهای دیگر یاد بدهند یاد بدهید.” یعنی قبلش احادیث ما را یاد بدهید که وارد قلبشان شود تا چیزهای دیگر وارد قلبشان نشود?.
امام(ره) در کتاب چهل حدیث فرمولی ارائه می دهد بنام محاسبه ؛ می فرماید شب قبل از آنکه بخوابید محاسبه داشته باشید.
امروز از صبح تا شب چه اشتباهاتی را کردم؟ و آیا امروز یک گره از کار کسی باز کردم یا نه؟، چند جا سخن چینی کردید؟ وچند جا نگاه ما، نگاه حرام بود ؟ گوش ما ، حرام شنید؟ دست و پایمان عمل حرام انجام داده است؟ کجا رفته چقدر رفته ؟ بهترین مثال آن، همان 24 صندوق(ساعت) است؛ یک ساعت یک ساعت کنید، اصلاً خودتان احساس می کنید چه کردید.
صبح اول وقت با خودتان مشارطه داشته باشید
که امروز دیگر مثلا فلان کار را نمی کنم، ولی در عوض این کار را می کنم … گناه ها و حرام ها رو اول باید بشمریم ؛ مستحبات و مکروهات را فعلا رها کنید.
مثلاً برای ترک “غیبت” شرط کند فقط امروز را غیبت نکنم.
چون شیطان خیلی زیرک تر از این حرف هاست. به قول آیت الله شوشتری ، بعد از امام زمان
 عالم ترین موجود روی کره زمین شیطان است. برای هر یک از ما شیطان از راههای مختلفی وارد می شود و اگر ما یک روز صبح شرط کنیم “دیگر از امروز برای همیشه گناه نمی کنم” شیطان نمی گذارد ولی وقتی می گویی” فقط همین امروز” به نظر ناچیز می آید پس شیطان هم میگوید “باشد… یک روز که طوری نمی شود” این توصیه را در کتاب علما داریم. که از این ترفند استفاده کنید تا بتوانید به اصطلاح شیطان را دور بزنید
آقای شوشتری تعبیر زیبایی دارند. می گویند: قبل از آنکه شب بشود آثارش را می بینید. مثلاً شب میلاد امام حسین یک دفعه از شوق اشکت جاری می شود. این اشک را چرا قبلا نداشتی … این می شود جوابت، اتصال برقرار می شود و لامپ وجودت روشن می شود. یک دفعه می بینی در آن شب میلی به مجلس حرام نداری.
بقیه دارند آماده رفتن به مجلس حرام می شوند اما شما می گویید” بروید من نمی دانم چرا دوست ندارم بیایم”
?
همین میل نداشتن به حرام تو را در خلوت خودت می برد، تلویزیون را روشن می کنی می بینی یکی از کانال ها کربلا را نشان می دهد؛ یک سلام می دهی خودت می فهمی که همان لحظه جوابت را حضرت داده است
. آن لحظه رقیق و لطیف می شویم. این همان نتیجه ترک گناه ما در آنروز است.
منبع:
استاد معصومی

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...