پیش نیاز برکت ، اخلاص در عمل و خدایی کردن کارهاست . هر کس در هر مقامی و مسئولیتی که دارد ، باید کاری را انجام دهد که در مسیر رضای خداست . البتّه این اخلاص باید همراه با ممارست و مداومت باشد و در همه امور زندگی جاری شود . شروع آن مشکل است ، ولی به مرور زمان این روش آن قدر لذّت بخش می شود که شخص به ادامه آن رغبت پیدا می کند . پس همه کارهای او برکت پیدا می کند و ماندگار می شود و کارهایش چنان اثر بخش می شود که هیچ گاه از بین نمی رود .

  از جمله کارهایی که باعث برکت در عمر می شود عبارتند از :

  انفاق در راه خدا : پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند : انفاق در راه خدا و صله رحم ، خانه ها را آباد و عمرها را طولانی می کند .

  خوراک اندک : لقمان عليه السلام می فرمایند: اگر خوراک انسان اندک باشد ، زیاد زنده می ماند .

  صله رحم : امام باقر عليه السلام می فرمایند: صله ارحام « اعمال » را پاک و «اموال » را افزون « بلاها» را دفع « حساب » را آسان می کند و « اجل » را به تـأخیر می اندازد .

 نیکی بر پدر و مادر : از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده است : کسی که دوست دارد عمرش دراز شود و روزیش فراخ گردد . به پدر و مادر نیکی و پیوندکند که پیوند و نیکی آنها ، طاعت خدواند است .

  نمازشب : امام رضا عليه السلام فرمودند : بر شما باد به نماز شب ، هیچ بنده ای نیست که نماز شب بجا آورد مگر اینکه خداوند به او وسعت در معیشت عطا می کند .

  شستن دست ها قبل و بعد از غذا : امام صادق عليه السلام از امیرالمؤمنین عليه السلام نقل می فرمایند : شستن دست ها قبل و بعد از غذا عمر را طولانی می کند .

 کوتاه کردن ناخن ها : از پیامبر اکر م صلّی الله علیه و آله و سلّم نقل شده که : هر کس ناخن های خود را در روز جمعه بگیرد ، بر عمر و مال او افزودن می شود .

 با وضو بودن : پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند : همیشه با وضو با ش تا عمرت زیاد گردد .

  دوری از بدی ها : امام صادق عليه السلام می فرمایند : از بدی ها دوری کنید تا عمرتان دراز شود .

  صدقه دادن : پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند : صدقه بدهید و بیماران خود را با صدقه درمان کنید ،
زیرا صدقه از پیشامدهای ناگوار و بیماری ها جلوگیری می کند و بر عمر و حسنات شما می افزاید .

  بر گرفته ازکتاب امام خمینی (ره) و مفاهیم اخلاقی ( سرمایه عمر)

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...