ب : روایات

مهمترین روایاتی که طرفداران رشد جمعیت در میان شیعه و سنی با استناد به آنها به مخالفت با برنامه­های کنترل جمعیت، محدودکردن باروری، و کاهش نسل مسلمانان برخاسته­اند را به چند دسته می­توان تقسیم کرد:

1 :  مطلوبیت ازدواج

امر ازدواج (به ویژه ازدواج آسان) و تشکیل خانواده از جمله سفارشاتی است که هم در آیات وحی و هم در روایات ائمه اطهار (ع) به مراتب به آن سفارش شده است. که به عنوان یک نهاد کهن و بنیادی، همواره از درجات عالی در تاریخ فرهنگ اسلامی و تمدن انسانی برخوردار بوده است.

در ذیل به بیان برخی از روایاتی که ائمه اطهار در باب ازدواج و ترغیب به آن می­فرمودند، می­پردازیم:

« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) :‏ مَا بُنِيَ بِنَاءٌ فِي الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِيجِ » ؛ در اسلام هیچ بنایی نهاد نشده که محبوب­تر از ازدواج (مردان و زنان بی همسر) باشد. (من لا یحضرالفقیه، ج3، ص381، باب فضل التزویج، ح 4343).

« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) :‏ تناکَحُوا تَناسَلوُا أباهِی بِکُم الاُمَمِ یَومَ القِیامَه » ؛ ازدواج کنید و فرزند آریدکه من در روز قیامت به (شمار) شما بر امت­های دیگر فخر خواهم کرد. (مستدرک الوسائل، ج14، ص 154، ب1، ح16354).

عَنِ النَّبِيِّ (ص) أَنَّهُ قَالَ : « خَيْرُ أُمَّتِي أَوَّلُهَا الْمُتَزَوِّجُونَ وَ آخِرُهَا الْعُزَّابُ » ؛ بهترین­های امت من نخست همسرگزیدگان و آخرین آنان مجردانند. (همان،ص156، ب 2، ح 16362).

قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ سَيِّدُ الْعَابِدِينَ (ع‏) : « مَنْ تَزَوَّجَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِصِلَةِ الرَّحِمِ تَوَّجَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِتَاجِ الْمُلْكِ وَ الْكَرَامَةِ » : هر کس برای خدای عزوجل و به جای آوردن صله رحم ازدواج کند، خداوند تاج پادشاهی و کرامت بر شیر او می­نهد (او را بزرگی بخشد). (مَن لا یحضرالفقیه، ج3، ص385، باب من تزوج لله، ح4355).

2 : انتخاب زنان زاینده (ولود)

کلینی با اسناد خود از امام رضا(ع) روایت کرده است که رسول خدا(ص) به مردی فرمود:

« با زن زشت صورتی که بچه زا باشد، ازدواج کن. و با زن زیبا و جمیله درصورتی که نازا باشد، ازدواج مکن. زیرا که من در روز قیامت به شما امت افتخار می­کنم، بر سایر امت­ها » .

مگر نمی­دانی که فرزندان در زیرعرش خداوند، برای پدرانشان از خداوند طلب غفران می­نمایند. ابراهیم خلیل پیغمبر، آنها را در دامان خود می­پرورد و ساره زوجه­ی او آنها را تربیت می­کند، درکوهی که همه­اش از مشک و عنبر و زعفران است. (وسائل الشیعه، طبع حروفی، ج14، باب 16، ص34).

و نیز از کلینی با سند متصل خود، از جابربن عبدالله انصاری روایت است که او گفت : ما در حضور رسول خدا(ص) بودیم که فرمود : « إنَّ خَیرَ نِسائُکُم الوَلُودُ الوَدوُدُ العَفیفَهَ - الحدیث » ؛ بهترین زنان شما کسی است که زیاد بچه بزاید، و زیاد شوهرش را دوست داشته باشد، و با عفت باشد تا آخر حدیث….» (همان مصدر، باب 6، ص14).

 

3 : ترغیب به داشتن اولاد

پیامبر اکرم(ص) فرمود : « از نعمت خداوند بر مرد، داشتن فرزندی است که به وی شباهت دارد » . (کافی، ج6، ص4).

امام باقر(ع) نیز در این باره فرمودند : « از سعادت مرد این است که فرزندی داشته باشد تا شباهت و خلقت و خلق و خوی و سیمای وی در او مشاهده شود « . (همان)

4 : تشویق به کثرت اولاد

رسول اکرم(ص) فرمود : « هر کسی صاحب چهار فرزند شود و یکی از آنها را به نام من نامگذاری نکند در حق من ظلم کرده است» .(الکافی، ج6، ص19).

و نیز آن حضرت فرمود : « هر کس متحمل خرج و هزینه سه دختر یا سه خواهر شود، بهشت بر او واجب می­شود. عرض شد: یا رسول الله دو خواهر یا دو دختر چطور؟ فرمود : اگرچه دو دختر یا دو خواهر باشد. عرض شد: یک دختر یا یک خواهر چه؟ فرمود : اگر چه یک دختر یا خواهر باشد » . (کافی، ج6، ص 6).

و نیز در روایت از بکربن صالح است که گوید خدمت امام موسی کاظم­(ع) نوشتم :  « پنج سال است از اینکه صاحب فرزند شوم، پرهیز دارم؛ زیرا همسرم ازآوردن فرزند اکراه دارد و می­گوید تربیت آنها به سبب تنگدستی برمن دشوار است. نظر مبارک چیست؟ » آن حضرت(ع) در جواب نوشت : « تو در طلب اولاد باش خدا روزی­اشان را می­دهد» . (کافی، ج6، ص3).

 

5 : دعای طلب اولاد

امام سجاد(ع) در فرازی از دعای 25  ام صحیفه سجادیه به درگاه الهی عرضه می­کند : « جمعیتم را به سبب فرزندانم زیاد گردان و مجلس و منزلم را با آنان زینت بخش، و آنان را در غیابم جانشینم گردان، و … و به سبب آنها حوایج مرا برآورده کن، …. و مرا در تربیت و تأدیب و نیکی به آنها کمک کن، و از جانب خود به آنها اولاد ذکور مرحمت فرما. (صحیفه سجادیه، ترجمه : استاد الهی قمشه­ای 1388، انتشارات سنا، تهران، ص 125).

ادامه دارد…

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...