علي بن ابي رافع مي گويد:
من نگهبان خزينه بيت المال حضرت علي بن ابي طالب عليه السلام بودم. در ميان بيت المال گردنبند مرواريد گران قيمتي وجود داشت كه در جنگ بصره به غنيمت گرفته شده بود. دختر امير المؤمنين كسي را نزد من فرستاد و پيغام داد كه شنيده ام در بيت المال گردنبند مرواريدي هست. من ميل دارم آن را به عنوان امانت، چند روزي به من بدهي تا در روز عيد قربان خود را با آن آرايش دهم و پس از آن باز گردانم. من پيغام دادم به صورت مضمونه (كه در صورت تلف به عهده گيرنده باشد) مي توانم به او بدهم. دختر آن حضرت نيز پذيرفت. من با اين شرط به مدت سه روز گردنبند را به آن بانوي گرامي دادم.
اتفاقا علي عليه السلام گردنبند را در گردن دخترش ديده و شناخته بود و از وي مي پرسيد: اين گردنبند از كجا به دست تو رسيده است؟
او اظهار مي كند: از علي بن ابي رافع، خزينه دار شما به مدت سه روز امانت گرفته ام تا در روز عيد قربان خود را زينت دهم و سپس باز گردانم. علي ابن ابي رافع مي گويد:
- امير المؤمنين عليه السلام مرا نزد خود احضار كرد و من خدمت آن حضرت رفتم. چون چشمش به من افتاد فرمود:
- (اتخون المسلمين يابن ابي رافع؟)
(اي پسر ابي رافع! آيا به مسلمانان خيانت مي كني؟!)
گفتم: پناه مي برم به خدا از اينكه به مسلمانان خيانت كنم.
حضرت فرمود: پس چگونه گردنبندي را كه در بيت المال مسلمانان بود بدون اجازه من و مسلمانان به دخترم دادي؟
عرض كردم: اي امير المؤمنين! او دختر شماست و از من خواست كه گردنبند را به صورت عاريه كه بازگردانده شود به او دهم تا در عيد با آن خود بيارايد. من نيز آن را به عنوان عاريه به مدت سه روز به ايشان دادم و ضمانت آن را به عهده گرفتي كه صحيح و سالم به جاي اصلي خود باز گردانم. حضرت علي عليه السلام فرمود:
- همين امروز بايد آن را پس گرفته و به جاي خود بگذاري و اگر بعد از اين چنين كاري از تو ديده شود كيفر سختي خواهي ديد.
سپس فرمود: اگر دختر من اين گردنبند را به عاريه مضمونه نمي گرفت نخستين زن هاشميه اي بود كه دست او را به عنوان دزد مي بريدم. اين سخن به گوش دختر آن حضرت رسيد به نزد پدر آمده و گفت:
- يا امير المؤمنين! من دختر شما و پاره تن شما هستم. چه كسي از من شايسته تر به استفاده از اين گردنبند بود؟
حضرت فرمود: دخترم! انسان نبايد به واسطه خواسته هاي نفس و خواهشهاي دل، پاي از دايره حق بيرون بگذارد. آيا همه زنان مهاجر كه با تو يكسانند، در اين عيد به مانند چنين گردنبند خود را زينت داده اند تا تو هم خواسته باشي در رديف آنها قرار گرفته و از ايشان كمتر نباشي؟

موضوعات: فرهنگی-اجتماعی- مذهبی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...