هندوانه‏ زرد يا هندوانه آناناسي
بيش از پنجاه نوع هندوانه وجود دارد که “هندوانه‏ ي زرد” يکي از آن ها است. اين هندوانه در ايران بيشتر به نام “هندوانه آناناسي” معروف است.
هندوانه‏ زرد در تمام فصول سال يافت مي ‏شود، اما در تابستان به نقطه‏‏ ي اوج خود مي‏ رسد.
در هندوانه ‏هاي معمولي رنگدانه اي به نام “ليکوپن” وجود دارد که باعث ايجاد رنگ قرمز در آنها مي شود و خاصيت آنتي اکسيداني دارد، ولي هندوانه ي آناناسي، فاقد اين رنگدانه است و به همين دليل زرد رنگ مي باشد. ليکوپن مسئول ايجاد رنگ قرمز در گوجه ‏فرنگي و گريپ ‏فروت نيز مي‏ باشد.
به گفته ‏ي محققان، ليکوپن هندوانه ‏ي زرد در اثر تغييرات ژنتيکي مختلف در طي زمان، از بين رفته است.
نکته‏ ي قابل توجه اين هندوانه غيرمعمول، رنگ زرد روشن متمايل به نور آفتاب آن مي ‏باشد. از ديگر مشخصات متمايز آن بافت نرم آن مي ‏باشد که مزه‏اي شيرين و نيرو بخش دارد. گاهي اوقات هم دانه‏هاي سياه در لا به لاي بافت گوشتي آبدار اين ميوه ديده مي‏ شوند.
هندوانه‏ هاي زرد چه بيضي شکل و چه گرد، انواع جالب و قابل توجهي هستند که مزه آنها کمي با مزه‏ ي هندوانه ‏ي معمول قرمز رنگي که ما مي ‏خوريم، متفاوت است. اما پوست آن ها شبيه همان هندوانه هاي قرمز رنگ است.


فوايد تغذيه ‏اي
مصرف 5 واحد ميوه و سبزي به صورت روزانه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش مي ‏‏دهد.
يک تحقيق که اخيرا به چاپ رسيده است بيان مي ‏دارد که مصرف روزانه 9 تا 10 واحد ميوه و سبزي، همراه با 3 واحد لبنيات کم چرب، در پايين آوردن فشار خون بالا بسيار موثر است. پتاسيم بيشترين نقش را در کاهش فشار خون دارد. اين ميوه نيز سرشار از پتاسيم است.

هندوانه ‏ي زرد منبع خوبي از سيترولين:
هندوانه‏ ها مخصوصاً هندوانه زرد سيترولين زيادي دارند. سيترولين يک اسيد آمينه غيرضروري مي‏ باشد که در سيستم اکسيد نيتريک بدن شرکت مي ‏کند. به اين ترتيب که وقتي سيترولين با آنزيم ‏هاي بدن وارد واکنش شد، به آرژنين تبديل مي ‏شود. آرژنين اسيد آمينه ‏اي است که براي سلامت قلب و عروق و سيستم ايمني بدن سودمند است. آرژنين توليد اکسيد نيتريک را در بدن تشديد مي ‏کند که باعث شل شدن ديواره‏ ي عروق مي ‏شود.
در واقع همان اثري را که داروي وياگرا بر روي مردان دارد، تا حدودي اين هندوانه نيز دارا مي‏ باشد.
علاوه بر اثر مثبت اين ماده بر روي سلامت جنسي مردان، اکسيد نيتريک همچنين به درمان آنژين صدري، فشار خون بالا و ساير مشکلات قلبي- عروقي کمک مي ‏کند.
البته لازم است متذکر شوم براي اينکه هندوانه‏ ي زرد بتواند مشکلات جنسي مردان را حل کند بايد به ميزان 6 ليوان در روز مصرف شود که کمي دشوار است، زيرا همان طور که مي دانيم، هندوانه بسيار ادرار آور مي ‏باشد.

 

هندوانه زرد و سلامتي چشم:

صفحات: 1 ·

موضوعات: خواص میوه ها و اسرار خوراکی ها  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...